Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Minolta verliest aan auto-focuscamera's

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Minolta verliest aan auto-focuscamera's

Consumenten kiezen video of wegwerptoestel

2 minuten leestijd

TOKIO - Het inzakken van de markt voor auto-focuscamera's heeft de Japanse producenten van deze fototoestellen danig geraakt. Minolta meldde gisteren dat zijn moedermaatschappij over het op 31 maart afgesloten boekjaar een verlies heeft geleden van 25,8 miljard yen (ƒ 350 miljoen). Het is de eerste maal in 26 jaar dat er sprake is van een verlies. Voor het lopende boekjaar voorziet Minolta eveneens een negatief resultaat.

Ook Nikon ontkwam niet aan de mensen die een dergelijke camera wilmalaise op de markt. De moedermaatschappij van deze camerafabrikant zag haar nettowinst over het boekjaar 1991/92 dalen met 62 procent tot 7,2 miljard yen (ƒ 108 miljoen). Afgelopen vrijdag maakte Olympus bekend dat de winst bij de moedermaatschappij met 18 procent is gedaald tot 10,4 miljard yen (ƒ 145,6 miljoen). Voor Minolta kwam als extra tegenslag de schikking die met de Amerikaanse Honeywell werd getroffen. In maart betaalde Minolta 127,5 miljoen dollar omdat het de patentrechten voor autofocussystemen van de Amerikaanse onderneming had geschonden. Honeywell heeft nog zes andere ondernemingen voor de rechter gedaagd, waaronder Canon, Nikon en Olympus.

De markt voor auto-focuscamera's is aan het verzadigen. Volgens een analist in Tokio hebben de meeste len er nu een en gaat de belangstelling van de anderen uit naar een videocamera of een wegwerptoestel.

Andere terreinen

De meeste Japanse cameraproducenten hebben geprobeerd andere terreinen te betreden, maar dat is niet altijd gelukt. Olympus heeft het nog het beste gedaan, met optische middelen voor de geneeskunde. De winst op endoscopen bij voorbeeld steeg met 13,4 procent.

Nikon is in de halfgeleiders gestapt, maar deze sector kreeg te lijden van overaanbod op de wereldmarkt en de daaruit voortvloeiende prijsdaling. Minolta probeerde zijn geluk in kantooruitrusting. Ook deze zijsprong heeft geen succes gehad omdat de investeringen van het bedrijfsleven achterbleven bij de verwachtingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 mei 1992

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Minolta verliest aan auto-focuscamera's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 mei 1992

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken