Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rabo: Bloemisterij moet innoveren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rabo: Bloemisterij moet innoveren

Rapport wijst op belang van meer aandacht voor kwaliteit

2 minuten leestijd

ZOETERMEER - Als de Nederlandse bloemisterijsector marktleider in de wereld wil blijven, zal ze meer moeten innoveren. Om de vraag naar bloemen en planten te vergroten, zal de sector haar aandacht meer moeten richten op verbetering van de kwaliteit en minder op het maken van massaprodukten.

Deze conclusie trekt de Rabobank in een gisteren gepresenteerd rapport over de internationale concurrentiekracht van de bloemisterij. Nederland is duidelijk marktleider in de bloemenbusiness. Ons land is de grootste exporteur van snijbloemen (59 procent van de wereldexport) en van potplanten (48 procent van de wereldexport). De totale exportwaarde was in 1990 met 7 procent gestegen tot 5,2 miljard gulden. Verwacht wordt dat de export van bloemen en planten in 1995 zal zijn gestegen tot 6,5 miljard gulden en in 2000 naar 8 miljard gulden.

De export van zowel snijbloemen als planten is voor een belangrijk deel gericht op Duitsland. Het belang van de export naar andere EG-landen, zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië, neemt echter steeds meer toe. De export naar bestemmingen buiten de EG nam in belang af.

Goedkoper

Een probleem voor de Nederlandse sector is dat diverse belangrijke afzetmarkten, zoals Duitsland en Frankrijk, verzadigingsverschijnselen vertonen. Het streven naar een uitbreiding van de vraag in deze landen door het leveren van massaprodukten werkt hier niet meer. De Rabo concludeert dan ook dat de bloemisterij een andere strategie moet gaan volgen, waarbij meer aandacht wordt geschonken aan het leveren van kwalitatief betere bloemen en planten.

Volgens de Rabo biedt de produktie van meer kwaliteitsprodukten voor de Nederlandse telers goede mogelijkheden, omdat de vraag hiernaar toeneemt. Bovendien worden de telers gedwongen om meer aandacht te schenken aan verbetering van de kwaliteit, omdat de concurrentie van landen als Colombia en Kenia, die vanwege lagere produktiekosten de massaprodukten goedkoper kunnen maken, toeneemt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 1992

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Rabo: Bloemisterij moet innoveren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 1992

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken