Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van der Waals: Gemeente moet gaan communiceren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van der Waals: Gemeente moet gaan communiceren

Leus "Geloof is geen waspoeder" verouderd

2 minuten leestijd

DRIEBERGEN - Plaatselijke gemeenten moeten een publiciteitsbeleid naar buiten en binnen toe voeren. Dit bepleit D. van der Waals in het juninummer van Idea, het informatieblad van de Evangelische Alliantie, dat speciaal gewijd is aan "De pr van uw gemeente". De leus "Geloof is geen waspoeder" is ten onrechte gebruikt om snel van dit onderwerp af te zijn, zo vindt hij.

In een tweetal artikelen zet Van der Waals, directeur van het Publiciteitsbureau Christelijk Nederland (PCN) en auteur van "Het heilige communiceren", de mogelijkheden van de kerkelijke gemeente op een rij. De gemeente moet, voordat zij aan externe public relations (pr) begint, intern de zaken op orde hebben. Bij de leden dient helderheid te bestaan „over de identiteit en het doel van de gemeente". Van der Waals constateert dat dit vooral moeilijk is bij vele gemeenten in de breedte van de kerk „bij wie de identiteit niet zo helder is".

Beleidsplan

De gemeente dient volgens Van der Waals een gedegen beleidsplan te ontwikkelen waarin alle taken in de gemeente als een samenhangende eenheid worden vastgelegd. De gemeente moet vanuit doelstellingen praten en handelen en haar boodschap concreet maken, zo vindt hij.

Om de doelstelling -„de boodschap, dat Jezus Zichzelf geeft en gegeven heeft"- bekend te maken moet er bereidheid zijn om intern veranderingen aan te brengen. Zo zou de eredienst op andere leest geschoeid moeten Van onze kerkredactie worden om de nieuwe doelgroep te bereiken, en zou de dominee wellicht zijn taalgebruik moeten aanpassen.

De gemeente moet niet „autoritair of centralistisch", maar „open" zijn. Zo zal in een gemeente met een kerkeraad die bestaat uit een brede vertegenwoordiging van de gemeente regelmatig een gemeenteberaad moeten houden. Dan wordt, aldus Van der Waals, „pr met meer vrucht toegepast". Ten slotte moet de gemeente er niet van uitgaan dat zij een eenheid is, maar aanvaarden dat ze uiteenvalt in (doel)groepen, aldus Van der Waals.

Regelmatig contact

Voor de interne communicatie is vertegenwoordiging van de gemeente, regelmatig contact met de gemeente, goed onderling contact tussen verenigingen en een aantrekkelijke presentatie van belang, zo vindt de PCN-directeur. Voor de presentatie naar buiten noemt hij onder meer contacten met pers, scholen, plaatselijke overheid en andere kerkelijke gemeenten, verspreiding van (folder)materiaal en de aanwezigheid op markten en een samenlevingsberaad voor contacten met de omgeving.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 juni 1992

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Van der Waals: Gemeente moet gaan communiceren

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 juni 1992

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken