Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amsterdam wil beter openbaar vervoer regio

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Amsterdam wil beter openbaar vervoer regio

Stad streeft naar netwerk van „metrokwaliteit"

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Amsterdam en de omliggende plaatsen binnen het gebied van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) moeten binnen enkele decennia met elkaar verbonden zijn door een openbaar-vervoernetwerk van „metrokwaliteit". De Amsterdamse wethouder J. Saris presenteerde gistermorgen in het stadhuis een lange-termijnvisie op de verbetering en aanleg van de regionale infrastructuur, waarvan de uitvoering in totaal 3,4 miljard gulden kost.

Omdat het Rijk in het kader van de Vinex maximaal 1,4 miljard beschikbaar heeft gesteld voor de komende jaren moet de uitvoering gefaseerd plaatsvinden. B en W van Amsterdam vinden de noord-zuidlijn (AmsterdamSchiphol) een onmisbare schakel in het stelsel. De verbinding is volgens Saris niet per se nodig voor het jaar 2005, maar het college wil niettemin voor de aanleg nu al 150 miljoen gulden reserveren uit het Vinex-bod.

Daarvan kan onder andere, tegelijkertijd met de aanleg van de IJ-rail (tussen Sloterdijk en Nieuw-Oost), een station onder het Centraal Station worden aangelegd en nadere studie worden verricht naar het boren van metrotunnels onder de stad.

De noord-zuidlijn moet de verbinding vormen tussen Amsterdam en Schiphol en aangesloten kunnen worden op onder andere lijnen naar Purmerend, Zaanstad en de hoge-snelheidstreinstations CS en Zuid. Voor kleinere projecten in de regio moet een bedrag van 200 miljoen gulden worden gereserveerd.

Schiphol

Eerder dit jaar heeft Amsterdam al een besluit genomen over de aanleg van de ringlijn tussen Sloterdijk en Amsterdam-Zuidoost. Het Amsterdamse Gemeente Vervoer Bedrijf (GVB) verwacht daardoor een toename van het aantal passagiers van tussen de 25 en 30 procent. „Alle verbeteringen samen moeten kunnen leiden tot een toename van tegen de 50 procent", aldus GVB-directeur J. Smit.

IJ-oevers

De aanleiding voor het Amsterdamse initiatiefvoorstel is drieledig. De belangrijkste is volgens Saris dat de bereikbaarheid van het ROA-gebied in de toekomst veilig moet worden gesteld. Daarnaast moeten er binnenkort beslissingen worden genomen over de ontwikkeling van de IJ-oevers en bestaat de mogelijkheid om verbeteringen van het openbaar vervoer te betalen uit de aardgasbaten.

De nota "Prioriteiten Infrastructuur" vormt het uitgangspunt bij de besprekingen tussen het dagelijks bestuur van de ROA, het Rijk en de Amsterdam Waterfront Financieringsmaatschappij (AWF). De AWF is het samenwerkingsverband tussen de gemeente en particuliere beleggers dat tot doel heeft de IJ-oevers te ontwikkelen. In het najaar moeten definitieve beslissingen worden genomen over de onderdelen van het net en de fasering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1992

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Amsterdam wil beter openbaar vervoer regio

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juli 1992

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken