Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Autodiscussies nekken bedrijfsleven A'dam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Autodiscussies nekken bedrijfsleven A'dam

"Afgelopen jaar geen investeringen meer gedaan"

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - Sinds de discussies over het autoluw maken van de Amsterdamse binnenstad zijn er door het bedrijfsleven geen investeringen van belang meer gedaan. De onzekerheid over de verbindingen doet bedrijven besluiten belangrijke beslissingen uit te stellen of naar elders te gaan. Pas wanneer er een verkeersplan komt en wordt besloten tot de aanleg van een Noord-Zuidverbinding zal hierin verandering komen.

Aldus de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Amsterdam, R. de Vilder, gistermorgen. Hij reageerde namens het bedrijfsleven op het zogenaamde stappenplan, dat is vervaardigd na het beruchte referendum. Bij een bar slechte opkomst adviseerde toen een krappe meerderheid van de bevolking het centrum autoluw te maken. Volgens De Vilder geeft het stappenplan een goede analyse van de situatie, maar moeten er eindelijk eens knopen worden doorgehakt. Goede parkeervoorzieningen, openbaar-vervoermogelijkheden- en een Noord-Zuidmetro zijn daarbij onmisbaar. „Wij zijn ook tegen een ongebreidelde toename van het aantal auto's", verduidelijkte hij.

Hoewel hij geen voorbeelden kon noemen van belangrijke investeringen die niet zijn doorgegaan in verband met de heersende onzekerheid is er volgens De Vilder sprake van een nulgroei. „Ik weet geen enkele belangrijke investering aan te wijzen. Dat heeft met de besluiteloosheid in deze stad te maken, ondanks allerlei recessieverhalen".

Experimenten

De Noord-Zuidverbinding, die onder het IJ zal lopen, kost naar schatting 1,3 miljard gulden. De Vilder denkt dat er om die reden nu gekozen wordt voor allerlei minder kostbare voorzieningen, waardoor de aanleg van deze „slagader" straks helemaal uit het beeld zal verdwijnen. Voorbeelden daarvan zijn experimenten bij de Prins Hendrikkade en het Rokin.

De komst van het verkeersplan vormt pas de derde stap in het stappenplan en wordt niet voor 1995 verwacht. Het bedrijfsleven vindt dat er met betrekkingen tot incidentele experimenten geen goede afweging kan worden gemaakt zonder zo'n alomvattend plan.

Ook de Vereniging Amsterdam City wil duidelijkheid. Een voorbeeld van de problemen is volgens woordvoerster mevrouw G. Eichholtz het veilinghuis Sotheby's, dat een beslissing over nieuwbouw twee jaar heeft uitgesteld. „Als het zo doorgaat, gaan ze straks weg. In hun spoor zullen verschilende antiquairs volgen".

Verpaupering

De Vilder is ervan overtuigd dat de Amsterdamse binnenstad over tien jaar gaat verpauperen „als we er niet in slagen bestaande bedrijven hier te houden en nieuwe bedrijven aan te trekken". Zonder een goede infrastructuur is het volgens hem „niet mogelijk om Amsterdam te verkopen als vestigingsplaats voor internationale bedrijven".

De Kamer-van-Koophandelvoorzitter is fervent voorstander van het veelbekritiseerde IJ-oeverplan, dat onder meer de bouw van kantoren, een winkelcentrum en culturele voorzieningen langs het IJ behelst. Ook daarvoor is de metroverbinding noodzakelijk. „Die moet de massa van en naar het IJ brengen", meende De Vilder, die de mogelijkheid opperde ook het nieuwe kantongerecht op die plek te bouwen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 september 1992

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Autodiscussies nekken bedrijfsleven A'dam

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 september 1992

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken