Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijna 200 mln. gulden verlies voor NedCar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bijna 200 mln. gulden verlies voor NedCar

Grote ongerustheid onder personeel autofabriek

3 minuten leestijd

HELMOND (ANP) - Autoproducent NedCar, met vestigingen in Helmond en Born, heeft in 1991 een verlies geleden van bijna ƒ200 miljoen. Dat blijkt uit het jaarverslag dat onlangs is gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. NedCar heeft er bewust van afgezien de resultaten zelf openbaar te maken, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Eind vorig jaar veranderde het oorspronkelijke Volvo Car in NedCar, met als aandeelhouders de Nederlandse staat, het Zweedse Volvo-concern en het Japanse Mitsubishi. Als bij het bedrijfsresultaat ook rekening wordt gehouden met buitengewone baten en lasten, blijft een verlies over van ƒ 74 miljoen. In het jaarverslag wordt de verwachting uitgesproken dat zich dit jaar een lichte verbetering zal voordoen. Volvo Car leed in 1990 een verlies van ƒ75 miljoen. Het jaar daarvoor werd nog een winst gemaakt van ƒ 55 miljoen.

Ongerustheid

Onder het personeel van NedCar is volgens de vakbonden grote ongerustheid ontstaan na het bekend worden van een plan van de raad van bestuur over de topstructuur. Bestuurder H. van Rees van de Industriebond FNV heeft de raad van commissarissen en het ministerie van economische zaken laten weten dat hij het met dat plan absoluut niet eens is.

NedCar wil alle activiteiten onderbrengen in één bv. Nu bestaat NedCar nog uit een holding en twee aparte bv's voor ontwikkeling en produktie, respectievelijk gevestigd jn Helmond en Bom. Bovendien wil de raad van bestuur een managementteam formeren. Dat moet bestaan uit de vier leden van de raad van bestuur en drie operationele managers.

Volgens Van Rees is er onder het personeel vooral commotie ontstaan door de voorgenomen benoeming van J. Hubert's in de raad van bestuur. Huberts is nu nog directeur van de produktie-bv in Bom. „Hij doet dat goed. Het personeel wil niet dat hij uit Born vertrekt", aldus Van Rees.

Doorn

Ook verzet het personeel zich tegen het voornemen om het Zweedse lid van de raad van bestuur, C. Germundsson, de verantwoordelijkheid te geven voor de produktie-activiteiten. „Gezien onze ervaringen met de Zweden vraagt dat om ongelukken", aldus Van Rees.

Het personeel in Helmond is boos omdat de directeur van de Helmondse bv, als het plan van de raad van bestuur doorgaat, in de toekomst alleen nog maar verantwoordelijk is voor de produktontwikkeling. Nu vallen alle ontwikkelingsactiviteiten van NedCar nog onder zijn verantwoordelijkheid.

Tot slot is het de bonden een doorn in het oog dat er binnen de raad van bestuur kennelijk steeds sprake is van politiek touwtrekken. „Germundsson heeft andere belangen dan de Japanner N. Takehare. NedCar zou zijn gebaat bij een eenhoofdige leiding. Weliswaar is de stem van de Nederlandse voorzitter Sevenstern bij het staken van de stemmen doorslaggevend, maar dat is niet genoeg", aldus bestuurder Van Rees.

Dat laatste wordt nadrukkelijk onderschreven door G. van Os van Üe Unie BLHP. Hij verwijt de raad van bestuur besluiteloosheid. „Het zou voor NedCar heel goed zijn als er tijdelijk een crisismanager wordt aangesteld, die knopen doorhakt", aldus Van Os. Een woordvoerder van NedCar wil geen commentaar geven. „De raad van bestuur heeft de centrale ondernemingsraad gevraagd een advies uit te brengen. Hangende die procedure geven wij nooit commentaar", aldus de zegsman.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 september 1992

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bijna 200 mln. gulden verlies voor NedCar

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 september 1992

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken