Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Wij herdenken waartoe Luther gedreven werd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Wij herdenken waartoe Luther gedreven werd"

Interkerkelijke reformatieherdenking in Nijkerk

3 minuten leestijd

NIJKERK - „Om Gods werk in de dagen van de kerkhervorming te herdenken en om met elkaar na te denken waartoe Luther gedreven werd. Daarvoor zijn we nu bij elkaar". Dat zei ds. M. Baan, hervormd predikant in Nijkerk, gisteravond tijdens de opening van een interkerkelijke reformatieherdenking in de Grote Kerk. De avond was belegd door de plaatselijke hervormde gemeente en de christelijke gereformeerde kerk.

De Apeldoornse hoogleraar prof. dr. W. Van 't Spijker sprak over het thema: "Reformatie: de vrijheid van een christenmens". Hij deed dit naar aanleiding van een traktaat van Luther uit 1520. De hoogleraar wees erop dat Luther de Reformatie niet zelf bedacht heeft, maar er door de Heere toe geleid is. „Met zijn 95 stellingen wilde hij gesprekken uitlokken over de praktijk van de kerk".

Prof. Van 't Spijker tekende in grote lijnen het toenmalige door Rome bepaalde kerkelijke denken. „Niet het Woord stond centraal, maar de mens, die door een ander mens genade kan ontvangen. Het was een theologie op menselijke leest geschoeid. Het rationalisme zat op de troon en het vrome moralisme deed een mens als het ware opstijgen tot God. Met bijna-zekerheid kon men God met daden behagen", zo schilderde hij drie 'roomse' kenmerken, namelijk de ratio (verstand), moralisme (vrome werken) en de hiërarchie (het roomse pauselijke systeem).

God vinden

De hoogleraar merkte op dat, als God niet had ingegrepen, ook Luther in die roomse lijn verder zou zijn gegaan. „Als het mogelijk geweest zou zijn God te vinden op de manier zoals men daar toen over dacht, dan had Luther God echt gevonden. Maar denken brengt ons niet bij God".

Vervolgens werkte de hoogleraar uit welk bijbelwoord Luther plaagde: de gerechtigheid Gods. Om vervolgens aan de hand van Romeinen 1:16 en 17 te laten zien hoe God Luther genadig werd door Zijn Woord en Geest. „Als door een open deur ging hij het paradijs binnen en voelde hij zich wedergeboren en verkreeg hij niet een eisende maar een geschonken gerechtigheid. We schrijven dan 1517".

Drie boekjes

Luther schreef in 1520 drie boekjes. Het eerste ging over de belofte als basis van het geloof en de toeëigening des heils, het tweede was een oproep aan de adel de beginselen der Reformatie door te laten werken in heel de maatschappij. Het derde ging over de vrijheid van een christenmens.

Volgens prof. Van 't Spijker valt dat boek in twee delen uiteen. Eerst gaat het erom dat een christen door het geloof heer is over alle dingen en derhalve niemands onderdaan. Anderzijds is een christen door de liefde een knecht van alle dingen en ieders onderdaan.

„En hier is geen sprake van moraliteit maar van de drie sola's, door het geloof in Christus, in de belofte van het Evangelie ontmoet. Dan zien we hoe schuldig we staan voor God en dat we alleen gered kunnen worden door Christus". De hoogleraar sprak over de verhouding bruid en Bruidegom; wat van Christus is wordt van mij, wat van mij is is van Hem. Dat is de vrijheid van een christen, heel de mens is van zonde en vloek vrij, „dat is niet de vrijheid van Erasmus of het moralisme, maar vrijheid door een waar geloof gewerkt".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1992

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

„Wij herdenken waartoe Luther gedreven werd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1992

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken