Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Treinen botsen: 27 mensen raken gewond

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Treinen botsen: 27 mensen raken gewond

ATB werkt niet als trein zachtjes station binnenrijdt

3 minuten leestijd

EINDHOVEN - Bij een treinongeval in Eindhoven zijn zaterdagmiddag vier mensen zwaar- en 23 lichtgewond geraakt. Van de zwaargewonden verkeert niemand in levensgevaar. In totaal meldden zich 48 mensen als slachtoffer. Het ging daarbij om mensen met verwondingen, zware schrik en op andere wijze gedupeerden. Zaterdagavond lagen er nog vijf mensen in Eindhovense ziekenhuizen.

Rond kwart voor twee kwam de stoptrein van Eindhoven ricliting Helmond frontaal in botsing met de intercity Zandvoort-Maastricht. Dat gebeurde op een wissel op het spoorwegemplacement Eindhoven op nog geen kilometer van het station Eindhoven. Mede daardoor reden beide treinen niet meer zo hard.

Alle 27 gewonden vielen in de stoptrein naar Helmond. Zij werden afgevoerd naar vier ziekenhuizen in Eindhoven, Geldrop en Veldhoven. Er zijn geen passagiers bekneld geraakt. Bij een groot aantal gewonden heeft de GGD eerste hulp verleend in de trein.

Waarschuwen

Volgens W. Boon, regiodirecteur zuid-oost van de Nederlandse Spoorwegen, heeft de machinist van de stoptrein de botsing zien aankomen. „Hij is zelf nadat hij de dodemansknop (noodrem) in werking had gesteld naar achteren gelopen en heeft passagiers gewaarschuwd. Aan zijn optreden is het te danken dat de gevolgen niet ernstiger zijn".

Dat de gewonden alleen in de stoptrein vielen, is volgens Boon verklaarbaar. „De locomotief van de intercity weegt alleen al 110 ton. Het hele treinstel van de stoptrein 80 ton. De intercity heeft de andere trein vanaf de wissel een meter of vijftig teruggeschoven op zijn eigen spoor".

Hoewel de oorzaak van het ongeluk nog niet bekend is, is wel duidelijk dat de Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) niet in werking is getreden. Als een een trein met een snelheid van minder dan veertig kilometer per uur een station binnenrijdt, werkt het systeem niet. Dat geldt voor alle grotere stations en dus ook voor Eindhoven, zo heeft een woordvoerder van de NS vanmorgen verklaard.

Teken

De ATB zorgt er voor dat een trein vanzelf stopt wanneer een machinist door rood rijdt., Als hij een emplacement binnenkomt, krijgt een machinist in zijn cabine een teken: bij geel zeer voorzichtig rijden en bij rood stoppen. Hij moet dan een knop indrukken ten teken dat hij het heeft begrepen. Negeert hij het signaal dan treedt alsnog de ATB in werking, aldus de woordvoerder.

Als gevolg van het ongeluk moest 30 meter spoor worden vernieuwd en een wissel worden gecorrigeerd. Het treinverkeer vanaf Eindhoven richting zuiden was zaterdagmiddag weer mogelijk, sinds gisterochtend verloopt al het treinverkeer weer normaal.

Over klachten dat brandweer, politie en GGD pas na tien minuten na het ongeval zijn gealarmeerd, zei NS dat de melding van het ongeval in Eindhoven eerst is doorgegeven aan de hoofdverkeersleiding in Utrecht. Het kan dan even duren voordat de desbetreffende instanties zijn gewaarschuwd, aldus NS.

NS is nog bezig met een onderzoek naar de oorzaak van de treinbotsing op het station in Eindhoven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Treinen botsen: 27 mensen raken gewond

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken