Bekijk het origineel

Oude leiding bedreigt begroting Amsterdam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Oude leiding bedreigt begroting Amsterdam

Verwijderen kost tussen de 50 en 80 miljoen gulden

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Amsterdam heeft voor 1993 weliswaar een sluitende begroting, maar een 87 kilometer lange oliepijpleiding tussen Amsterdam en Rotterdam kan nog een lelijk gevolg hebben voor het hoofdstedelijk huishoudboekje.

De in onbruik geraakte leiding kost de gemeente nu 2,5 miljoen gulden per jaar. Op afzienbare termijn moet de pijp worden verwijderd. De kosten daarvan worden geschat op tussen de 50 en 80 miljoen gulden, op te brengen door de gemeente Amsterdam en het Rijk.

De pijpleiding tussen het Amsterdamse westelijk havengebied en de Rotterdamse haven werd in de jaren zestig aangelegd onder verantwoordelijkheid van de toenmalige wethouder Joop den Uyl. Kosten: 63 miljoen gulden. De leiding was bestemd voor het vervoer van mwe olie tussen de twee havengebieden en moest de aantrekkingskracht van het Amsterdamse westelijk havengebied als vestigingsplaats voor olieraffinaderijen vergroten.

Mobil Oil was de eerste die de stap waagde en Den Uyl rekende erop dat velen het voorbeeld zouden volgen. Het bleek een misrekening. Mobil bleef de enige raffinaderij. De oliepijpleiding, die werd geëxploiteerd door een door de gemeente en het Rijk opgerichte nv, was vanaf het begin verliesgevend.

NAVO

In 1982 sloot Mobil de deuren in Amsterdam en raakte de leiding in onbruik. Volgens K. Veerman van de gemeentelijke afdeling financiën is er van alles geprobeerd om de leiding alsnog in exploitatie te nemen. Aanvankelijk toonden de NAVO en Defensie belangstelling. De leiding kon wellicht goede diensten bewijzen bij het transport van brandstof.

De ontwikkelingen in het Oostblok leidden er echter toe dat beide gegadigden hun interesse verloren. Schiphol vond de leiding ongeschikt voor het vervoer van kerosine en ook rioolzuiveringsinrichtingen zagen er voor de afvoer van afvalwater geen heil in.

Volgens Veerman is de hoop nu gevestigd op een verkoop in stukjes. „Een deel loopt onder de Nieuwe Waterweg door en voor bedrijven in het Botlekgebied kan een pijp op die plek best interessant zijn". De rest moet ooit worden verwijderd, omdat de pijpleiding onder meer problemen kan opleveren bij het realiseren van woningbouwplannen.

Doorroesten

Een niet alleen kostbare, maar ook ingewikkelde operatie, zegt Veerman, omdat de grond waarin de pijp ligt in eigendom is bij vele verschillende eigenaren: gemeenten, provincies en particulieren. Gevaar voor het milieu is er vooralsnog niet, benadrukt hij. De leiding verkeert in goede staat en wordt regelmatig geïnspecteerd door de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). Er staat een laag water in om doorroesten te voorkomen.

Over ongeveer tien jaar hebben Amsterdam en het Rijk de 20 miljoen gulden die nog uitstaat aan leningen afgelost. Tegen die tijd moet de beslissing over het al of niet verwijderen vallen. Veerman: „Maar zowel Amsterdam als het Rijk hikt tegen de kosten aan. Het gaat om veel geld en er staat geen enkele opbrengst tegenover".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Oude leiding bedreigt begroting Amsterdam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken