Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koopvaardij vreest voor behoud positie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Koopvaardij vreest voor behoud positie

Nederlandse reders dreigen vloot om te vlaggen

3 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - De Nederlandse reders dreigen de koopvaardijvloot onder Antilliaanse vlag te brengen als niet op korte termijn binnen de EG overeenstemming wordt bereikt over een Europees scheepsregister. Een zogeheten Eurosvlag zou naast de nationale scheepsreglstratie moeten komen om de concurrentiepositie van de Europese vloot te verbeteren.

De onderhandelingen over met name het aantal bemanningsleden uit niet-EG-landen dat op onder Eurosvlag varende schepen mag werken, baren de reders zorgen. Dit zei A. Korteland, de voorzitter van de redersvereniging KVNR gisteren op de najaarsvergadering in Rotterdam. Daar werd ook de fusie tussen de verenigingen van reders in de grote en kleine handelsvaart beklonken.

Gezien de slechte vooruitzichten voor de Nederlandse koopvaardij vraagt Korteland zich af of de Nederlandse reders nog tijd hebben om de onderhandelingen in Brussel af te wachten. Op onder Nederlandse vlag varende schepen is het nu toegestaan om alle niet-gediplomeerde functies te bemannen met -goedkope- zeelieden uit niet-EG-landen. In EG-verband wordt gesproken over het toestaan van maximaal 50 procent opvarenden van buiten de EG. Bovendien zouden alle officieren uit een EG-land moeten komen.

Juist de hoge loonkosten spelen de Nederlandse reders parten. Wil de koopvaardij als een van de belangrijkste bedrijfstakken voor Nederland behouden blijven, dan zal de Nederlandse overheid de regelgeving op het gebied van de bemanningen verder moeten versoepelen, zo vindt Korteland. Maar hij betwijfelt of de overheid zoveel belang stelt in de Nederlandse koopvaardij. De 150 miljoen gulden aan overheidssteun die volgend jaar voor de bedrijfstak beschikbaar is, steekt volgens Korteland schril af bij de uitgaven ter verbetering van de infrastructuur van andere vormen van vervoer.

Fiscale regels

„Indien maatregelen op korte termijn uitblijven en het Euros-voorstel een politieke speelbal dreigt te worden, dan rest de Nederlandse overheid nog één kans die geen grote financiële offers vergt en dat is het optuigen van een registratiemogelijkheid op de Nederlandse Antillen". In dat geval kan binnen het kader van het koninkrijk een oplossing gevonden worden voor een versoepeling van de regelgeving en het praktisch geheel uitbannen van het verschil tussen bruto- en nettoloon. Hiervoor zijn alleen duidelijker afspraken nodig over de fiscale regels tussen Nederland en de Antillen.

Als de Nederlandse overheid niet bereid is aan deze maatregelen mee te werken, voorziet Korteland dat de koopvaardij geheel verloren zal gaan. Het aantal Nederlandse schepen -thans 494- is de laatste tien jaar al met 25 procent verminderd, terwijl de werkgelegenheid met 4000 mensen afnam. De bedrijfstak heeft een omzet van 6 miljard gulden op jaarbasis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Koopvaardij vreest voor behoud positie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 november 1992

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken