Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met wegdoen apartheid niet tegelijk alle waarden en normen weggooien

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Met wegdoen apartheid niet tegelijk alle waarden en normen weggooien

Christians for Truth willen principiële basis voor nieuw Zuid-Afrika

5 minuten leestijd

RIDDERKERK - Het grote gevaar is dat, nu in Zuid-Afrika apartheid afgeschaft wordt, tegelijk alle normen en waarden aan de kant geschoven worden. Sommigen stellen dat christelijke normen en waarden zelfs met apartheid verbonden zouden zijn. Maar een volk kan toch niet zonder; wij vinden dat christelijke normen en waarden een goede basis zijn voor de opbouw van ons land. Er is zeer veel verontrusting over de huidige gang van zaken in Zuid-Afrika. Aldus Fano Sibisi, de voorzitter van de Zuidafrikaanse organisatie "Christians for Truth" (CFT).

Je kunt het zo gek niet bedenken, maar men vindt in ons land altijd wel een argument om bij alles wat er mis gaat het apartheidssysteem te betrekken. Als CFT zijn we mede betrokken geweest bij de -succesvolle- poging om de zeer omstreden film "The last Temptation of Christ" niet uit te laten zenden. Na veel touwtrekken werd de uitzending uiteindelijk verboden. Maar heel wat mensen reageerden in de sfeer van: „Zie je nu wel, apartheid is nog niet voorbij".

Christians for Truth ontstond in en rond de christelijke nederzetting Kwa Sizabantu Zending in het Zuidafrikaanse Kranskop, in Zoeloeland. De nu 35-jarige Sibisi kwam op jeugdige leeftijd in aanraking met Kwa Sizabantu toen zijn vader, een zakenman die bankroet ging, op wonderlijke wijze genezen werd van zijn alcoholverslaving. Sibisi ging medicijnen studeren aan de universiteit van Durban, maar wist zich geroepen zendeling te worden en verhuisde naar Kranskop. Hij ging zendingswerk verrichten door het hele land.

Verloren normen

Sibisi raakte bekend met de jongeren in onder andere de townships, toonbeelden van haat en normloosheid, zeker in de jaren tachtig. Politieke druk ontnam jongeren elke eigen verantwoordelijkheid en vernietigde de vrijheid van het geweten, alsdus Sibisi. Druggebruik nam toe, evenals geweld. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat niet alleen het ANC maar ook andere politieke krachten als Inkatha achter een en ander zaten. In het midden van de jaren tachtig was met name ook het zogenaamde United Democratie Front (UDF) hiervoor verantwoordelijk.

Omdat Sibisi en anderen zagen dat met name de jeugd alle normen en waarden verloor, kwam het in Kranskop tot de oprichting van CFT. Men presenteert zich als een niet-partijgebonden christelijke organisatie die gelooft in de autoriteit van Gods Woord. In Zuid-Afrika telt men ruim 35.000 donateurs die met elkaar voor de inkomsten zorgen van rond de 300.000 rand (ongeveer 150.000 gulden). In een flink aantal (Europese) landen buiten Zuid-Afrika zijn nevenafdelingen opgericht die, indien mogelijk, de hoofdvestiging financieel steunen en de doelstelling in eigen land pogen te verwerkelijken.

Film verboden

In Zuid-Afrika behaalde CFT eind van dit jaar een klein 'succes' toen op het laatste moment de godslasterlijke film "The Last Temptation" verboden werd. CFT ziet echter naar aanleiding van de reacties weinig aanleiding om te denken dat diegenen die hun leven willen richten naar Gods inzettingen geen aanvallen meer te verduren zullen hebben.

Maar ook verzet CFT zich sterk tegen pornografie. Begin van dit jaar werd mede door de acties van CFT bereikt dat in de Zuidafrikaanse winkelketen Piek 'n Pay (Kijk Grijp) de pornografische bladen Scope en Penthouse niet langer te koop zouden zijn. Maar ook in de hele abortuskwestie ziet CFT aanleiding om te reageren om christelijke normen en waarden in Zuid-Afrika hoog te houden. Met name verzet men zich tegen de visie van enkele theologen uit Stellenbosch en Kaapstad, die abortus op verzoek lijken te rechtvaardigen. Abortus is nu nog verboden in Zuid-Afrika.

Seksualiteit

In het decembernummer van het CPT-blad wordt als somber voorbeeld verwezen naar Rusland. Alleen al in een ziekenhuis in St. Petersburg vonden ruim 30,000 abortussen plaats. Placenta's verdwijnen voor ruim twaalf Franse franc per kilo naar het Instituut Merieux in Lyon om verwerkt te worden in de cosmetica-industrie.

Ernstig waarschuwt men tegen legalisatie van abortus in Zuid-Afrika. Men ziet een zelfde beeld voor ogen als in Rusland. Men baseert dit onder meer op het feit dat in Zuid-Afrika een steeds vrijere seksuele moraal ontstaat. Fel protesteert men dan ook tegen seksuele voorlichting op lagere scholen in het kader van de anti-aidscampagnes. CFT stelt op grond van statistische gegevens dat voorlichting aan jeugdigen seksuele activiteiten juist stimuleert en dat geslachtsziekten toenemen, evenals aanrandingen.

Waarschuwen tegen onder andere pornografie en abortus is gevolg van het feit dat CFT wil dat in Zuid-Afrika een verantwoorde basis gelegd wordt waarop mensen tot normen en waarden komen. Men vindt dat in dit land grote massa's geen weet meer hebben van enig geestelijk houvast. Met name onder de (vooral zwarte) jongeren is een generatiekloof Oude heidense stamdsgebruiken hebben afgedaan, nieuwe deden nog niet hun intree. Economisch gaat het slecht in Zuid-Afrika. Dat komt mede, aldus Sibisi, omdat het ANC nog geen duidelijke economische strategie heeft neergelegd. Daarom durft men niet te investeren. De werkloosheid neemt toe. Jongeren zijn dan dubbel kwetsbaar en hebben dan zeker behoefte aan normen en waarden.

Grondwet

CFT wil meehelpen Zuid-Afrika christelijke normen en waarden te geven. Immers, bijna 80 procent van de totale Zuidafrikaanse bevolking zegt christen te zijn. Mede daarom deed CFT een oproep in de nieuwe grondwet christelijke waarden ook daadwerkelijk vast te leggen.

Volgens Sibisi kan er niet over politieke vrijheid gesproken worden als er geen sprake is van vrijheid van godsdienst en van geweten. Hij heeft dan ook moeite met de claim die de Zuidafrikaanse Raad van Kerken legt om namens alle christenen te spreken. Hun theologie ziet hij als veel te sterk sociaal gericht. „Vanzelf willen wij ook op sociaal vlak gerechtigheid, maar het gaat ons vooral om de relatie met God en de daaruit voortkomende gevolgen ook voor het sociale leven".

Internationaal probeert men enigszins aan de weg te timmeren. Maar de financiële middelen zijn beperkt. Sibisi is kort in ons land. Hij bezoekt onder andere Mission '93 in Utrecht waar CFT Nederland een stand huurt om bekendheid te krijgen. Maar ook spreekt hij met Tweede-Kamerleden van de kleine christelijke partijen.

De Nederlandse vestiging in Ridderkerk vertegenwoordigt zowel CFT Zuid-Afrika als (naast het officiële bureau in Loppersum) Kwa Sizabantu in Kranskop. Kwa Sizabantu is vooral bekend vanwege een bepaald soort opwekking dat er heeft plaatsgevonden. Daarbij zouden, volgens ooggetuigen, zelfs mensen uit de doden zijn opgestaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 1992

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Met wegdoen apartheid niet tegelijk alle waarden en normen weggooien

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 1992

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken