Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij DAF akkoord over financiering

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bij DAF akkoord over financiering

Personeel moet 10 procent loon inleveren

3 minuten leestijd

EINDHOVEN - DAF blijft bestaan. Bij de noodlijdende vrachtwagenfabrikant werd zaterdag een akkoord bereikt over de financiering van het nieuwe DAF, dat alleen nog maar zware en middelzware trucks zal maken. De helft van het huidige personeel wordt ontslagen en degenen die blijven, moeten 10 procent van hun loon inleveren.

Na dagen van zeer intensief overleg tussen de bewindvoerders van DAF, de overheden en andere financiers, werd zaterdagavond bekendgemaakt dat de financiering van het nieuwe DAF rond is. Er is ook een produktplan opgesteld. De kernactiviteiten van DAF -de ontwikkeling en produktie van middelzware en zware vrachtwagens- zullen worden voortgezet in een nieuwe vennootschap, die komende week wordt opgericht. De formele overdracht van de activiteiten van de oude aan de nieuwe onderneming zal aanstaande vrijdag zijn. Op die dag loopt ook het boedelkrediet af, dat was verleend nadat DAF uitstel van betaling had gekregen. Op 1 maart gaat de nieuwe onderneming echt van start. 

De opluchting over het rondkomen van de financiering van de nieuwe DAF-fabriek ging bij het DAF-personeel hand in hand met bedruktheid over het grote aantal ontslagen dat nodig is om de kernactiviteiten van de vrachtwagenproducent voort te kunnen zetten. Aan de onzekerheid over het voortbestaan van DAF is weliswaar een einde gekomen, maar de werknemers horen pas aan het eind van de week wie de 3500 mensen zijn die bij "DAF-2" in Eindhoven en het Belgische Westerlo aan de slag kunnen. De helft van het personeel zal worden ontslagen.

In Eindhoven, waar straks nog 2750 mensen zullen werken, komt het accent te liggen op de assemblage van vrachtwagens en de fabricage van motoren. In Westerlo (750 werknemers) blijft de fabricage van assen en cabines. Ongeveer 350 werknemers van DAF blijven betrokken bij het ontwikkelingsproces. De DAF-activiteiten in Groot-Brittannië zullen worden gesplitst in kleine onderdelen, die los van elkaar verkocht moeten worden.

Voor DAF Special Products, dat zich vooral bezighoudt met de produktie van militaire voertuigen en onderdelen, wordt een aanvullend boedelkrediet aangevraagd. Er zijn al onderhandelingen begonnen over de verkoop van dit bedrijfsonderdeel. Voor DAF Finance, de leasemaatschappij van DAF, wordt de bestaande surséance van betaling gehandhaafd. Op termijn zal het bedrijfsonderdeel worden geliquideerd.

De vakbonden en de politiek zijn content met de ontwikkelingen, maar zowel Industriebond FNV als Unie BLHP hebben benadrukt dat het echte onderhandelen over de structuur van de nieuwe onderneming en over de arbeidsvoorwaarden voor de werknemers pas nu begint. 

Zie ook pag. 11 "DAF voor grootste deel in staatshanden". 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Bij DAF akkoord over financiering

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken