Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAF op het laatste nippertje gered

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

DAF op het laatste nippertje gered

Bonden zijn het onderling volstrekt oneens over inlevering 10 procent loon

5 minuten leestijd

EINDHOVEN - DAF is op het laatste nippertje gered. Pas na het dreigement van de bewindvoerders „de stekker bij DAF eruit te trekicen" gingen alle banken akkoord met het financieringsvoorstel. Aanstaaijde maandag gaat het nieuwe DAF van start. Voor die tijd moet de meest vervelende beslissing echter nog worden genomen: wie er ontslagen moeten worden.

Zaterdagmiddag half vijf kwam het verlossende telefoontje. Toen belden de vertegenwoordigers van de Britse banken dat ze akkoord waren met het financieringsvoorstel voor het nieuwe DAF-bedrijf. Dit betekende dat de kernactiviteiten -de ontwikkeling en produktie van middelzware en zware vrachtwagens- konden worden voortgezet met een halvering van de personeelssterkte tot 3500 mensen in Eindhoven en het Belgische Westerlo.

Opluchting

De toestemming van de Britten was noodzakelijk voor het bereiken van de vereiste drie vierde meerderheid van het bankconsortium. Er was namelijk afgesproken dat het financieringsvoorstel alleen zou worden geaccepteerd als het door ten minste 75 procent van de banken werd gesteund.

Voor alle betrokkenen van het in uitstel van betaling verkerende DAF was het Britse telefoontje zaterdag een hele opluchting. Men had vanaf vrijdagmiddag drie uur tot zaterdagochtend zes uur onderhandeld over een aanvaardbaar financieringsvoorstel. 's Morgens vroeg was men echter uit elkaar gegaan zonder tot een akkoord te komen, want de vertegenwoordigers van de Britse banken konden niet instemmen met het allerlaatste voorstel dat op tafel lag, omdat ze daarvoor geen mandaat hadden. Ze moesten eerst terug naar Engeland om hun banken te raadplegen. Van de twee bewindvoerders bij DAF, mr. F. Meeter en mr. L. Deterink, kregen ze hiervoor maar weinig tijd. Voor zaterdagnacht twaalf uur wilden zij het standpunt van de Britse banken weten.

Geen geld

De reden voor het ultimatum was dat de twee bewindvoerders de zaak per se op zaterdag rond wilden hebben. Deterink: „De tijd drong. We hadden weliswaar nog een boedelkrediet voor een week, maar hiervan waren vier dagen nodig voor de uitwerking van het voorstel. Vandaar dat we de Britten zaterdag hebben gedreigd om de stekker bij DAF eruit te trekken als ze niet zouden instemmen met het laatste voorstel. Dit zou dan betekenen dat alles voorbij was. Gelukkig is het zo ver niet gekomen, want ze zijn uiteindelijk toch akkoord gegaan", zei hij gisteren na afloop van een persconferentie.

Een belangrijke reden waarom de Britten zolang 'dwars' lagen was dat zij aanvankelijk wilden dat het nieuwe DAF delen van de Britse DAF-activiteiten zou kopen. Daar was echter geen geld voor, zo stelt Deterink. Om de Britten een stukje tegemoet te komen, heeft DAF nu wel de intentie uitgesproken om onderdelen van de vestigingen in Chorley en Birmingham af te nemen en omgekeerd ook componenten uit Eindhoven aan Engeland te leveren.

Als Deterink terugkijkt op de onderhandelingen, is hij positief over het optreden van de Nederlandse en Vlaamse overheid. „Toen deze overheden vorige week dinsdag bekendmaakten dat zij respectievelijk 195 miljoen gulden en 75 miljoen gulden beschikbaar zouden stellen, gaven zij een duidelijk signaal aan de banken en andere instellingen om ook kredieten te verlenen". Ook de vakbonden waren zeer te spreken over het optreden van vooral minister Andriessen van economische zaken. „Hij heeft zijn nek uitgestoken en dat was erg belangrijk voor de redding van DAF", aldus FNV bestuurder F. Kooien.

Commerciële deuk

Hoewel de Nederlandse en de Vlaamse overheid voor de meerderheid van het aandelenkapitaal van 450 a 500 miljoen gulden zorgen, krijgen ze op hun uitdrukkelijk verzoek geen meerderheidszeggenschap in het nieuwe DAF.

De hoofdlijnen van het nieuwe DAF staan nu vast. Aanstaande vrijdag worden bij de notaris de activiteiten van de oude DAF formeel overgedragen aan het nieuwe DAF Trucks, waarna die op 1 maart echt van start gaat.

Voor de overneming van de benodigde activa uit de oude DAF betaalt DAF nieuwe stijl in contanten en aandelen. „Ongeveer 350 miljoen in contanten", aldus Deterink. „En dat is ongeveer even veel als de nieuwe aandeelhouders in DAF inbrengen". Het balanstotaal van DAF Trucks komt uit op ongeveer een miljard gulden. Daarvan is ongeveer 470 miljoen gulden eigen vermogen.

Het nieuwe DAF gaat aanmerkelijk minder vrachtwagens produceren dan de oude DAF. Op basis van de „commerciële deuk" die DAF heeft opgelopen door de ontwikkelingen in de afgelopen maanden en door de voorziene inkrimping van de markt in 1993, zullen volgens DAF-topman C. Baan per jaar slechts 10.000 vrachtwagens de fabriek verlaten (in de series DAF 65, 75, 85 en 95). In 1992 waren dat er volgens voor het eerst gepubliceerde cijfers in totaal 13.775. Het nieuwe DAF streeft er volgens Baan naar zich via Leyland in Groot-Brittannië te blijven verzekeren van de levering van de daar geproduceerde lichte vrachtwagens van het type 45.

Gisteren werd ook bekend dat de samenwerking tussen DAF en Renault bij de produktie van bestelwagens in Groot-Brittannië wordt gestopt. De Franse autoproducent heeft de aanspraken op DAF in verband met het verbreken van het zogenaamde Excelcontract laten vallen. Renault gaat verder met het project. Het geld dat Renault aan DAF zou moeten betalen voor overneming gaat rechtstreeks naar de Britse vennootschap, aldus Deterink.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

DAF op het laatste nippertje gered

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken