Bekijk het origineel

AVVL-reclame niet toelaatbaar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

AVVL-reclame niet toelaatbaar

Codecommissie vindt slagzin kwetsend

2 minuten leestijd

AMSTERDAM - Uitvaartverzekeraar AVVL mag geen reclame meer maken met de slagzin "Is er koffie na de dood?" De Reclame Code Commissie vindt dat deze reclame-uiting niet door de beugel kan.

Volgens de codecommissie is de reclame van de Diemense uitvaartverzekeraar onnodig kwetsend en in strijd met de goede smaak. De bewuste slagzin stond op affiches die in 5000 bushokjes waren opgehangen. Ook was er een tv-commercial met dezelfde tekst.

De AVVL was al met dit onderdeel van haar nieuwe campagne gestopt, maar had de bedoeling later dit jaar opnieuw met de slogan reclame te maken. Het affiche bracht een stroom van klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC) op gang. Bijna 300 mensen tekenden bezwaar aan, een absoluut record. Anders krijgt de commissie gemiddeld 350 klachten binnen over het hele jaar.

Pijnlijk

De bezwaren waren van verschillende aard. Een deel van de klagers verweet de AVVL geen gevoel te hebben voor stijl en takt. Anderen noemden de slagzin kwetsend in verband met hun religieuze overtuiging. De RCC, die haar beslissing gisteravond bekend maakte, oordeelt dat door de directheid van de omstreden zin velen die zich in een periode bevinden waarin zij geconfronteerd worden met de dood, pijnlijk worden getroffen.

Zeker van een uitvaartverzekeraar mag volgens de codecommissie worden verwacht dat hij zich zozeer betrokken voelt bij het verdriet van de nabestaanden dat hij bij het maken van reclame voldoende rekening houdt met de gevoelens van het publiek. De commissie neemt daarbij in aanmerking dat de reclame ook bij begraafplaatsen, crematoria en ziekenhuizen is geplaatst.

Volgens de commissie is de slagzin ook „onnodig kwetsend voor gelovigen, voor wie een leven na de dood van essentiële betekenis is. Door de vraag te stellen of er koffie is na de dood, wordt met deze geloofswaarheid de spot gedreven". De reclame veroorzaakt volgens de commissie onnodig leed en is alleen al daarom in strijd met de eisen van goede smaak.

Bewustmaking

De AVVL heeft steeds gesteld dat de slagzin bedoeld was om het publiek bewust te maken van de mogelijkheid de uitvaart conform de eigen wensen vorm te geven. Volgens de commissie komt deze bedoeling van de adverteerder niet duidelijk tot uitdrukking.

De uitvaartverzekeraar heeft met verbazing kennis genomen van de uitspraak van de commissie. Volgens marketingmanager V. M. Kwakman is het triest dat het de AVVL wordt bemoeilijkt het taboe rondom de dood en de uitvaartzorg te doorbreken. 

Zie verder pag. 3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

AVVL-reclame niet toelaatbaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken