Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ahold en de macht van het getal

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ahold en de macht van het getal

Levensmiddelenconcern heeft groei hoog in het vaandel staan

4 minuten leestijd

ZAANDAM - Het levensmiddelenconcern Ahold heeft het ondervcerp groei nog steeds hoog op de agenda staan. De kersverse topman drs. C. H. van der Hoeven legde gisteren by de presentatie van de jaarcyfers uit waarom de macht van het getal voor het bedrijf zo belangrijk is. „We willen in de internationale eredivisie een rol blijven spelen".

Van der Hoeven signaleert op Europees niveau, maar ook in de Verenigde Staten, een steeds verdergaande concurrentie tussen toeleveranciers, maar ook tussen de detaillisten onderling. „Dat zie je in Nederland, maar ook buiten onze grenzen. De kaarten voor de toekomst worden nu geschud. Je bent erbij of je valt af. Het is noodzakelijk om bij te blijven, als we tenminste in de toekomst een belangrijke rol willen spelen. Daar is voortgaande groei voor nodig". Groei door uitbouw van het bestaande bedrijf èn door overnames.

Jamin

De afgelopen jaren is het levensmiddelenconcern al heel actief op het overnamepad geweest. Recentelijk werd bij voorbeeld nog de snoepketen Jamin aan het bedrijf toegevoegd. De 261 winkels brengen van de vorige eigenaar, Goudsmit, een omzet van 150 miljoen gulden mee. Ahold heeft voor de modernisering van de zaken 1 miljoen gulden uitgetrokken. „Meer is niet nodig, want de vorige eigenaar heeft er al heel aardige winkels van gemaakt", vindt Van der Hoeven.

Elders in Europa wordt er actief aan de weg getimmerd in Tsjechië en Portugal. In het eerste land wil het allemaal nog niet zo lukken. Inmiddels heeft Ahold er twaalf MANA-winkels in bezit. Er is een principe-overeenkomst voor de overname van zestien andere gesloten, maar erg gemakkelijk verloopt het allemaal niet.

Over de gang van zaken in Portugal is Van der Hoeven tevredener. Ahold heeft daar samen met partner Jeronimo Martins belangen in de keten Pingo Doce. Ze hebben het oog nu laten vallen op de supermarktketen Ino Supermercados en de hypermarkten Feira Nova. „We denken dat we in Portugal met onze joint-venture naar een dominante rol in de markt zullen groeien. Er zijn nog interessante mogelijkheden. Supermarkten staan daar nog in de kinderschoenen".

Food

Ahold heeft in de Verenigde Staten inmiddels vier supermarktketens. De investeringen in drie daarvan werpen vruchten af, ondanks de slechte economische omstandigheden. Met de vierde keten, First National Supermarkets, blijft het nog wat tobben. Er staan nieuwe maatregelen en kostenreducties op stapel. De omzet in de Verenigde Staten ligt ongeveer op hetzelfde niveau als de Nederlandse (in 1992 11 miljard gulden). De in 1992 behaalde nettowinst lag, zoals gisteren werd bekendgemaakt, 10,6 procent boven het niveau van 1991. De winst bedroeg 305 miljoen gulden.

Voor de toekomst staat Van der Hoeven een flinke groei voor ogen. Twee derde kan volgens hem binnen de eigen muren gerealiseerd worden, door flink te blijven investeren. De rest van de activiteiten zal worden overgenomen of van de grond af opgebouwd. Daarbij staat Van der Hoeven een „foodbedrijf in de breedste zin van het woord" voor ogen. Ook drogisterij-keten Etos past daar bij voorbeeld prima in.

Geen specialist

Groei is volgens Van der Hoeven nodig vanwege de markten waar Ahold in opereert. „Wij zijn geen specialisten, die op basis van klein maar fijn actief zijn. We zijn een massa-distributeur van levensmiddelen in alle marktsegmenten. We zien het als onze opdracht een breed assortiment kwaliteitsprodukten aan te bieden tegen zo laag mogelijke kosten. Daarbij spelen volume en omvang een grote rol. Naar de klant toe is deze activiteit kleinschalig en lokaal. Maar in de onderhandelingen met leveranciers, in de distributie, bij standaardisatie en dergelijke geldt de macht van het getal".

In welke richting moet worden gedacht als het over overnames gaat, wil Van der Hoeven niet kwijt. Er staan vooralsnog geen grote acquisities op het programma, zei hij gisteren, ook al werd een claimemissie aangekondigd. Portugal is voor Ahold momenteel een „heel belangrijk" land, maar aan die uitspraak mogen geen conclusies verbonden worden. „We zoeken overal, we zijn ook in Spanje en de Scandinavische landen aan het kijken".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Ahold en de macht van het getal

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken