Bekijk het origineel

Heineken wil positie wereldwijd versterken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Heineken wil positie wereldwijd versterken

„Imago belangrijker dan jacht op hectoliters"

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - Heineken wil zijn leidende positie op de wereldmarkt versterken. Het bierconcern richt hierbij zijn aandacht vooral op het Verre Oosten, Midden-Europa en Zuid-Amerika. Dit maakte de voorzitter van de raad van bestuur, drs. G. van Schaik, gisteren bekend by de presentatie Van het jaarverslag. Over de verwachtingen voor dit jaar wilde de topman nog geen uitspraken doen.

De concentratie in de biermarkt neemt steeds verder toe. Volgens Van Schaik, die over twee weken met pensioen gaat, zal over enkele jaren de internationale biermarkt worden gedomineerd door „zes a zeven global players". Als gekeken wordt wie van de grote bierconcerns in de meeste landen aanwezig is, is Heineken eigenlijk nu al de belangrijkste speler in de wereld. Het concern is de nummer een op de Europese thuismarkt en voert in de Verenigde Staten de ranglijst van importbieren aan.

Lekkere vis

Voor een verdere internationale groei richt Heineken zijn aandacht vooral op Midden-Europa, Zuid-Amerika en het Verre Oosten. Deze laatste twee gebieden zijn interessant vanwege hun groeiende economieën en hun stijgende bierconsumptie.

Voor wat betreft Midden-Europa gaat de belangstelling met name uit naar Polen, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Roemenië. In Hongarije is Heineken sinds 1991 al actief middels êen belang in de brouwerij Komaromi. Over de resultaten van deze onderneming was Van Schaik zeer tevreden. „Wij hebben in Hongarije een lekkere vis gevangen".

In Tsjechië wil Heineken een belang nemen in de „moeder van alle pilseners". Pilsner Urquell. De regering van Tsjechië is echter zeer voorzichtig ten aanzien van deelnames van buitenlandse bedrijven, omdat men geen nationale uitverkoop wil houden, aldus Van Schaik. Hij verwacht dat de Tsjechen een buitenlands belang van maximaal 30 procent zullen accepte

Bij zijn expansieplannen richt Heineken de aandacht niet op „de jacht op hectoliters", maar op het versterken van het imago, zo deelde ir. K. Vuursteen, de opvolger van Van Schaik, mee. Als de nadruk wordt gelegd op bierverkoop in miljoenen hectoliters h.m I hi%V(a\v& 3.7 Nedtriand 1.1 Afrika 8,5 ^r

WesteSjk [\ Halfrond IIM J Overig Eumpa 21.5 anp/rd het verkopen van zoveel mogelijk bier, zal dat volgens hem het imago van Heineken als kwaliteitsbier schaden. Het concern zit met de internationale merken Heineken, Amstel, Buckler en Murphy's Irish Stout in het top segment.

De totale bierverkopen van Heineken namen vorig jaar met 2,3 procent toe tot 53,7 mi^oen hectoliter. Daarmee werd de positie als tweede grote brouwer in de wereld -na de Amerikaanse Anheuscher-Busch- verstevigd. Geen van de internationale concurrenten heeft een stijgingspercentage als Heineken weten te behalen. GoediuUT

Heineken heeft een goed jaar achter de rug. De omzet ging met 2,9 procent omhoog naar 8,9 miljard gulden. De nettowinst nam toe met 12,9 procent tot 463 miljoen gulden. Daarnaast was er een buitengewone bate van 101 miljoen gulden vanwege de verkoop van grond in Singapore. Het dividend wordt met zeventig cent verhoogd tot 3,50 gulden.

De directie waagde zich gisteren niet aan een voorspelling van de winst voor dit jaar. Er zijn volgens Van Schaik te veel onzekerheden. Zo zullen de economische ontwikkeUngen in Europa en met name de gevolgen daarvan voor de koopkracht van de consument op deze voor Heineken zeer belangrijke markt zeker van invloed zijn op de bierverkopen in 1993. Bovendien zijn of worden in enkele Europese landen de accijnzen verhoogd, waardoor onder moeilijke omstandigheden prijsverhogingen moeten worden doorgevoerd. De Amerikaanse markt lijkt zich daarentegen gunstig te ontwikkelen. Maar ook hier moet een accijnsverhoging niet uitgesloten worden. Ten aanzien van de verdere toekomst toonde Van Schaik zich echter onverminderd positief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Heineken wil positie wereldwijd versterken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken