Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prins Clausbrug over Zaan open

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Prins Clausbrug over Zaan open

Verbinding tussen Zaanstad en Wormerland „geweldige ondasting"

4 minuten leestijd

ZAANSTADAVORMERLAND - De koninklijke familie in Noord-Holland krijgt versterking. Naast de Wilhelminabrug, de Beatrixbrug, de Bernhardbrug, de Julianabrug en de Willem Alexanderbrug is er vanaf morgen officieel de Prins Clausbrug, de nieuwe verbinding over de Zaan tussen Wormerland en Zaanstad. Zijne Koninklijke Hoogheid verricht zelf de openingshandeling.

„Voor ons betekent de brug een geweldige ontlasting", zegt burgemeester mevrouw J. Bruinsma-Kleijwegt van Zaanstad. „Je moet niet vergeten dat Zaanstad de derde gemeente qua industrie van ons land is. In feite zou de complete arbeidzame bevolking van Zaanstad in de eigen plaats terecht kunnen voor werk. Door die grote concentratie van arbeidsplaatsen ontstaat veel vracht- en autoverkeer, dat op een goede manier afgewikkeld moet worden. En dat gaf nogal wat problemen".

Niet alleen in Zaanstad zorgden de verkeersstromen voor overlast. Ook voor Wormerveer betekent de nieuwe brug over de Zaan dat de inwoners verlost zijn van het zware verkeer van en naar bedrijven in Wormer en Jisp. Vrachtwagens denderen nu niet langer dwars door de woonwijken heen.

Bewoners en bedrijven van Wormeriand zijn echter het meest gebaat bij de Prins Clausbrug. Zij zijn voortaan niet langer aangewezen op de oude en hinderiijke Zaanbrug. Met name in de spits zorgde deze brug voor files en verkeersoverlast. Door haar betrekkelijk geringe hoogte moest en moet de Zaanbrug nogal eens open voor passerende schepen. De Prins Clausbrug is met zijn doorZAANSTAD/WORMERLAND cieel geopend door Z. K. H. Prins Claus. De brug moet de verkeersoverlast in de beide gemeenten inperken. Midden op de brug staat het kunstwerk van Nout Visser. Foto RD vaarhoogte van zeven meter een stuk hoger en hoeft daardoor veel minder vaak open.

Toch waren niet alle inwoners van Wormerveer en Wormerland blij met de nieuwe brug. Vrees voor extra geluidoverlast, voor aantasting van de natuur en horizonvervuiling door geluidsschermen speelden daarbij een rol. In Wormerland worden de Koningsvarensstraat en de KnoUendammerstraat geïsoleerd van de rest van de plaats. Deze zoigen resulteerden in een tweetal bevronerscommissies die de totstandkoming van de brug kritisch begejeid hebben.

Niet alle bezwaren konden weggenomen worden, maar de stem van de burger heeft toch enig effect gehad. Een aftakking naar de Koningsvarensstraat is bij voorbeeld uit de plannen gehaald op verzoek van de buurtcommissie.

De Prins Clausbrug is een ontwerp van architect T. J. M. Bakkum van de dienst stadsontwikkeling en openbare werken in Zaanstad. Hij heeft veel aandacht besteed aan goede verhoudingen van de brug, waardoor een rustig en evenwichtig beeld is ontstaan. Bij de keuze van de materialen heeft hij gebruik gemaakt van aanwezige elementen in de omgeving. De grote fabrieken van Wessanen bestaan voor een belangrijk deel uit baksteen en dat heeft de ontwerper ook in de brug verwerkt. Daardoor past de verbinding harmonieus in de omgeving. In totaal werden zo'n 160.000 stenen gebruikt. De leiding van het miljoenenproject was in handen van J. Stolk, als chef van de afdeling nieuwe werken eveneens in dienst van de gemeente Zaanstad. De Prins Clausbrug was overigens niet zijn eerste grote project. Acht jaar geleden mocht hij zich bezig houden met de bouw van de Dr. J. M. den Uylbrug. Binnen tien jaar heeft hij dus twee omvangrijke bruggenprojecten op zijn naam staan, geen geringe prestatie.

De Prins Clausbrug was een gezamenlijk project van Zaanstad en Wormerland. Op verzoek van Wormerland werd de directie van het project gevoerd door Zaanstad. Dit had als voordeel dat de uitvoering van de werkzaamheden in één hand bleef. Zo'n manier van werken komt de snelheid en efficiëntie alleen maar ten goede. Nu de brug voltooid is, wordt ze Overgedragen aan de provincie NoordHolland, die de verantwoordelijkheid voor de brug van de gemeenten overneemt. KunStWerk

In totaal moest voor de totstandkoming van de Prins Clausbrug 32,6 miljoen gulden uitgetrokken worden. De brug zelf slokte zo'n 15 miljoen gulden op; het overige deel zit in de aanleg van wegen, fietspaden, een vaarduiker, de groenaanplant en de aankoop van oruoerend goed. Driekwart van de bouwsom komt voor rekening van de provincie. De rest wordt gedeeld door de gemeenten Zaanstad en Wormerland.

Een klein percentage van de totale begroting is aangewend voor de realisering van een kunstwerk. De ingestelde kunstcommissie koos voor een ontwerp van kunstenaar Nout Visser. Het kunstwerk staat inmiddels op zijn plek op de brug en is zowel vanaf de brug als het water goed te zien. In een staalconstructie hangt een brok graniet in de vorm van een 'boot'. Het graniet komt uit Normandië, in Frankrijk, en weegt ongeveer zes ton. Het kunstwerk rust op vier stalen zuilen en is aeht meter hoog. Voor fietsers en voetgangers vormt het object een poort en benadrukt op die manier de gemeentegrens tussen Wormerland en Zaanstad.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Prins Clausbrug over Zaan open

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken