Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Exposities in Vlissingen en Middelburg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Exposities in Vlissingen en Middelburg

"Scheepsbouw bij de Schelde " en drijvend maritiem museum

6 minuten leestijd

Ook in Zeeland valt er in deze vakantieperiode veel te zien op maritiem gebied. Tot 26 september staat in het Stedelijk jyiuseum te Vlissingen de expositie "Scheepsbouw bij de Schelde". Voorwerpen uit de Oudheidkamer van de scheepswerf De Schelde vormen de basis voor deze expositie. In Middelburg is tot eind oktober het antieke marineschip "Schorpioen" te bezoeken, dat ingericht wordt als dryvend maritiemmuseum.

Een bezoek aan Middelburg is altijd de moeite waard. Er is veel moois te zien. De stad had vanouds speciale banden met de zee. De handel op de Oost en de West en de Kaapvaart legden de stad bepaald geen windeieren en brachten veel geld in het laatje. Het resultaat van de welvaart is nog te zien: de fraaie patriciërswoningen, de schilderachtige pakhuisgevels enz. Een maritiem museum hoort dan ook zeker in de Zeeuwse hoofdstad thuis. Dat kan nog een grotere trekpleister worden als d^ museum dan ook nog in een oud marineschip gevestigd wordt.

De Schorpioen

Voor de Schorpioen werd in 1867 de kiel gelegd in het Franse Toulon. De werf bouwde in opdracht van de Nederlandse Koninklijke Marine voor de tijd van toen een modem oorlogsschip. Vele jaren waren er houten schepen gebouwd. Met de bouw van ijzeren ramtorenschepen, met een onder water liggende voomitstekende ramsteven en een op het midden van het schip gesitueerde geschutstoren met zware kanonnen, werd een nieuw tijdperk ingeluid.

Een deel van het schip is dank zij de hulp van mensen die giften gaven en het werk van vrijwilligers nu toegankelijk. De kapiteinshut is gerestaureerd en een ZATERDAG 24 |uli 1993 hut is geheel ingericht in de trant van die tijd. Elders wordt aan de hand van documenten en foto's het levensverhaal verteld van de Schorpioen, „een industrieel archeologisch instmment van het zuiverste water". Aan boord is ook een expositie te bezichtigen van antieke scheepsinstrumenten vanaf de tijd dat het schip werd gebouwd. Een koffieshop en een scheepswinkeltje maken het op dit moment toegankelijke deel van het schip compleet. exposities. Dit seizoen dus aandacht voor de Koninklijke Schelde Groep te Vlissingen. Sinds 1875 is in Vlissingen de Scheepsbouw- en Werktuigenfabriek De Schelde gevestigd. De Schelde is de afgelopen 100 jaar een belangrijk gegeven in de Vlissingse samenleving geweest. De werf zorgt voor werkgelegenheid. Ook door haar ligging, nagenoeg in het midden van de stad, neemt zij een belangrijke plaats in.

Veranderingsproces

Met een jaar hoopt men de restauratie van het schip afgerond te hebben en zal er nog meer te zien zijn. De Schorpioen, gelegen tegenoyer het NS-station en enkele minuten gaans van het centrum, is van 1 maart t/m 1 november dagelijks geopend van 10.00-17.00 uur. »|g*?3^;

Vlissingen

In een voormalig woonhuis in het oude centrum van Vlissingen is het Stedelijk Museum gevestigd. Hoe kan het ook anders: een groot gedeelte van het museum houdt verband met Vlissingen als havenstad. De relatie tussen de Westerschelde en Vlissingen is terag te vinden in de vaste collectie van het museum. Het aantal uit het water opgedoken voorwerpen groeit nog steeds. Vanaf de boulevard is het beloodsen van de schepen te zien. De geschiedenis van het beloodsen krijgt aandacht in het museum.

Na de Tweede Wereldoorlog trad er op de werf een ver^deringsproces op. Voor een aantal werknemers vem het bedrijfwas dit aanleiding om oude gereedschappen te gaan bewaren. Hiemit is de "Schelde-Oudheidkamer" ontstaan. De collectie voorwerpen illustreert de veranderingen in het produktieproces en heeft betrekking op de scheeps- en machinebouw. De gemeente Vlissingen verwierf de bedrijfscollectie, die nu gebmikt wordt voor de tentoonstelling "Scheepsbouw bij de Schelde".

Het eerste deel van de expositie geeft een korte inleiding over de plaats van De Schelde in Vlissingen. Met de komst van de werf wordt in wezen de industrialisatie in Zeeland geïntroduceerd. In 1875 begon Arie Smit, zoon van een scheepsbouwer uit Slikkerveer, een werf op het terrein van de voormalige marinewerf. De werf was gesloten, maar er waren goed onderhouden faciliteiten, zoals de Op de begane grond zijn wisselende

Dit hobbymodel van het pantserschip "Evertsen" (gebouwd in 1896) is te zien op de expositie "Scheepsbouw bij de Schelde" in Vlissingen. Foto Stedelijk Museum Vlissingen dokhaven en de "kappen" waaronder de schepen zonder hinder van weersinvloeden konden worden gebouwd.

Dank zij de invloed van Koning Willem III kreeg Arie toestemming om op het terrein van de marinewerf een nieuwe werf te beginnen. De eerste jaren zijn niet voorspoedig voor hem. Later komt daarin verandering. In 1878 komt de eerste grote opdracht van de marine en in 1882 de eerste grote civiele opdracht, van de Rotterdamsche Lloyd.

Op de expositie verder een collectie gereedschappen die gebruikt werden. Er is een tekenkamer ingericht. Tekeningen "zijn voor de bouw van een schip onmisbaar. Tegenwooridg bouwt men een schip in complete delen die later aan elkaar worden gelast. Vroeger kwamen aan de assemblage luchthamers en klinknagels te pas. De Schelde bouwde vroeger ook zelf het meubilair.

Modellen

Het derde gedeelte van de expositie geeft een beperkt overzicht van modellen van schepen die bij De Schelde gebouwd zijn. De tentoongestelde modellen zijn afkomstig uit de collecties van het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam en van het Helders Marinemuseum. Verder modellen uit de eigen collectie en die in bezit zijn van De Schelde. Zowel marineschepen als schepen uit de civiele sector worden getoond.

Tot slot kan de film met als titel "Mannen van Staal" bekeken worden. Het is een propagandafilm uit de jaren vijftig, die bedoeld was om jongeren te motiveren bij De'Schelde te komen werken. De film geeft een beeld van dit Vlissingse bedrijf en de scheepsbouw na de Tweede Wereldoorlog.

In de tuin van het museum ligt een vlot. Dit is speciaal bestemd voor de jongste bezoekers. Zij kunnen hierop spelen en eventueel enkele opdrachten uitvoeren. De tentoonstelling laat zien dat het bouwen van een schip heel wat ingewikkelder is dan het het bouwen van een vlot. De samenstellers van de expositie zijn echter van mening dat ook voor het bouwen van een vlot een plan gemaakt dient te worden.

Het Vlissingse museum (gelegen aan het Bellamypark), waar in een aparte ruimte aandacht wordt gevsaagd voor de op 24 maart 1601 in Vlissingen geboren Michiel de Ruyter, is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10.00-17.00 uur en op zaterdag van 13.00-17.00 uur. Enzymen helpen bij de was...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juli 1993

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Exposities in Vlissingen en Middelburg

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juli 1993

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken