Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wim trekt 236 assen over de Botlekbrug

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wim trekt 236 assen over de Botlekbrug

Amemuidenaar transporteeit met vier locomotieven zwaarste goederentrein van Europa door Rotterdam

7 minuten leestijd

Hijgend en puffend trekken vier superzware dieselloc's de zwaarste goederentrein van Europa door Rotterdam. In de voorste loc zit 'machinist' Wim. Ingespannen tuurt hij over de spoorbaan. Z'n linkerhand aan de gashendel, de linkervoet op de dodemansknop. Sein op groen? Doorstomen!

Wim ziet z'n droomwens in vervulling gaan. Vandaag is hij te gast bij de Nederlandse Spoorwegen. Deze Zeeuwse Magneet-lezer wilde dolgraag een keertje met een goederentrein mee. Het programma vermeldt twee ritten voor Wim. Eerst moet de 12-jarige Amemuidenaar een goederentrein transporteren van Kijfhoek naar de Maasvlakte. Met vier locomotieven moet de jonge machinist veertig wagons naar de Maasvlakte brengen. Een rit van 45 kilometer. Op de Maasvlakte staat een loodzware trein te wachten op Wim. De zwaarste van Europa. Deze goederentrein moet weer naar het rangeerterrein Kijfhoek bij Barendrecht. Een, twee, drie... tien... vijftien... tjonge, Kijfhoek telt maar liefst 55 sporen op een rij. Met glimmende oogjes inspecteert Wim de cabine van loc 2285. De regen gutst in stromen neer. Driftig zwiept een ruitenwisser de voorruit schoon. Een handvol metertjes en wijzertjes vertelt de machinist alles over de trein. Wim is vandaag verantwoordelijk voor het transport van de goederentreinen. Samen met machinist "Feijenoord 411", de codenaam van de echte NS-machinist.

Sein op groen

Het sein springt op groen. Vertrekken! Behoedzaam schuift Fom RD de machinist een gashandel naar achteren. Remmen los. Langzaam zet de trein zich in beweging. De snelheidsmeter loopt voorzichtig op. Met een lengte van 810 meter dendert de goederentrein even later door Rotterdam. Eerbiedig buigen alle spoorbomen dicht, als de trein nadert. Een stel blatende schapen langs de spoorbaan, zet het angstig op een lopen. De staart tussen de poten. Keurig in het gelid vrachten alle auto's voor de overweg. Alsof ze weten dat de voorste loc belangrijke lading bevat.

In de verte doemt een scherpe bocht op. „Kijk, nu gaan we remmen", legt machinist Feijenoord 411 uit. Pffssssss. Een oorverdovend gesis maakt duidelijk dat de remmen inderdaad werken. Alle wagons remmen met de loc mee. Langzaam zakt de snelheidsmeter terug. De loc's hebben even tijd om op adem te komen. Rechts naast de spoorbaan staat een verkeersbord met een "4". „Dat betekent dat we hier maar 40 km per uur mogen rijden", vertelt de machinist.

Met een sukkelgangetje schuift de goederentrein door de bocht. In de verte nadert de Botlekbrug. De vier loc's trillen weer van genot. Alle pk's worden in de strijd geworpen om de goederentrein over de hoge brug te trekken. Alsof het niets is, trekt Wim de 236 assen van alle veertig wagons en de vier locomotieven over de Botlekbrug. Diep onder de brug klotst het water van de Oude Maas.

Dodemansknop

De machinist vertelt Wim inmiddels alles over de loc. „Kijk, hier, dat is de dodemansknop. Een machinist moet tijdens het rijden altijd zijn voet op deze knop houden. Anders weigert de trein te rijden. Dat is voor de veiligheid. Als een machinist bij voorbeeld plotseling flauw valt, stopt de trein onmiddellijk. Omdat zijn voet de dodemansknop loslaat. Snap je?" Wim knikt instemmend. „Maar voordat de trein aan zijn noodstop begint, wordt een machinist gewaarschuwd door een alarmsirene. Als hem niets mankeert, heeft hij een paar seconden tijd om de knop snel weer in te trappen", legt Feijenoord 411 uit.

Op het puntje van de stoel kan Wim net bij de dodemansknop. „Let op", roept de machihist. ,JDaar ginds zijn baanwerkers aan het werk. Laten we ze maar even waarschuwen". Vol enthousiasme drukt Wim op de luchthoom. Het gebrul van de ' claxon is honderden meters ver te horen. Maar Wim is zo druk met toeteren dat hij zijn dodemansknop vergeet... Plotseling begint het alarm in de cabine te loeien. De machinist springt naar voren en trapt pijlsnel op de knop. Oei, dat ging nog net goed. De trein had bijna een noodstop gemaakt.

Machinist Feijenoord 411 is tevreden over zijn baan. „Een machinist heeft veel vrijheid. Elke rit is toch weer anders. Je weet dat je van punt A naar punt B moet rijden. Het leukste is het rijden. En het remmen. Wij proberen zo zuinig mogelijk te rijden. Om de loc te ontzien. En het milieu natuurlijk. Je kunt uiteraard wel zo hard mogelijk rijden en dan weer zo hard mogelijk remmen, maar daar heeft niemand iets aan".

Akelig stil
Nog een bocht en daar ligt de Maasvlakte. Dit rangeerterrem ligt op een dikke honderd meter van een schuimende Noordzee. Het lijkt hier uitgestorven. Een tiental lege goederentreinen staat geduldig te wachten op werk. Voor de rest is het sti . Akelig stil. Op een eenzaam seinzaaltje van Kijfhoek zitten enkele JVS-mensen van verveling in hun neus te peuteren. De bemanning van de goederentrein uit Kijfhoek heeft een uurtje de tijd om uit te blazen. Een rangeermachinist van de Maasvlakte zet inmiddels de vier locomotieven voor de zware ertstrein gezet. Nu gaat het echte werk beginnen.

Het sein springt op groen. Uiterst langzaam zet de loodzware goederentrein zich in beweging. Heel voorzichtig schuift de machinist het 'gaspedaal' naar achteren. „We moeten niet te snel optrekken", legt hij uit, „want anders gaan de locomotieven slippen. Daarom hebben we ook vier sterke loc's voor deze trein. Zelfs onze modernste loc, een 1600, heeft een duwtje nodig van de oude 2200-locomotieven om op gang te komen. Alleen kan een 1600 het niet aan".

De trein kronkelt Rotterdam door. Links passeert de trein gigantische olietanks van Shell, Esso en Fina. Even verderop xjmpen duizenden buizen en eidingen alleriei chemische rommel naar rokende schoorstenen. Bij Europoort staan tienduizenden containers te wachten voor een boottochtje naar Engeland. Of naar Japan. Misschien wel naar Amerika. Onverstoorbaar stoomt de ertstrein langs al dit industrieel geweld.

Heuvelen

In de verte doemt Kijfhoek weer op. Het gigantische rangeerterrein bij Barendrecht is 4,5 kilometer lang en 600 meter breed. Op Kijfhoek worden alle goederentreinen netjes gesorteerd, vertelt assistent rayon-manager J. de Ridder, „Een trein die hier aankomt, heeft wagons bij zich met allerlei bestemmingen. Soms moeten de eerste drie wagons naar Keulen, wagon vier en vijf naar Basel, wagon zes tot en met elf naar Venlo, terwijl de wagons twaalf, dertien en veertien naar Italië moeten. Bij het sorteren van een goederentrein maakt de NS gebruik van een heuvel. De goederenwagons worden met een sterke loc tegen de heuvel opgetrokken. Bovenop de heuvel worden wagons losgelaten en rijden ze vanzelf naar beneden. Heel simpel. J Drie wagons passeren de tore van de heuvel. Langzaam ror het stuk trein -zonder loc- v^ de bult af. Veertig ton ingevrw ren haantjes passeren in e^ koelwagon enkele wissels. D • computer stuurt de wagons pre cies naar het spoor waar ze naj toe moeten. Roets, weer tw* wagons. De wissels springen oi en de wagons kiezen een ande spoor. Als knikkers uit ee doosjes rollen de wagons van d^ heuvel af, kiezen elk hun eigej richting en komen honderde: meters verderop tot stilstani Langzaam ontstaan weer lang goederentreinen. Klaar om t' vertrekken. Naar Keulen. Na ' Basel, Kopenhagen of Rome... j Wim vertrekt weer naar Am«^ muiden. Z'n droomwens is i' vervulling gegaan. Was h"' leuk? ,Jah", glundert hij op zV Zeeuws. Dit is de vyfde afleverin in de serie Hobbywen Volgende week afleverin 6: "Wieplqe op monste jacht".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 augustus 1993

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Wim trekt 236 assen over de Botlekbrug

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 augustus 1993

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken