Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ringlijn Amsterdam in 1997 in bedrijf

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ringlijn Amsterdam in 1997 in bedrijf

Ten Have slaat „eerste paal" sneltramverbinding

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - „Pannebier op Prinsjesdag". De Amsterdamse wethouder mr. H. P. ten Have sloeg gisteren de eerste paal voor een fly-over in de Ringlijn, de nieuwe sneltramverbinding tussen Sloterdijk en Gein (Amsterdam Zuidoost). In 1997 neemt het Gemeentevervoerbedryf (GVB) de nieuwe lyn in gebruik.

De wethouder van verkeer verkeerde in een opperbeste stemming. Vooral de mededeling van het kabinet dat er snel geld beschikbaar wordt gesteld voor de Noord-Zuidverbinding en de aanleg van de zogenaamde IJ-rail, vielen in Amsterdam in goede aarde. Wel had Ten Have kritiek op de exploitatie van het openbaar vervoer. Hij vreest dat de komende jaren opnieuw fors moet worden bezuinigd. Vooral de minder rendabale lijnen zullen het slachtoffer worden.

Volgens Ten Have is het aan het stadsbestuur te danken dat de uitvoering van de Noord-Zuidlijn spoedig van start kan gaan. ,Als we geen studies naar de situatie Stationsplein en het IJ hadden gedaan, waren we niet zover als we nu zijn. Het is dus wel gelukt", aldus de stadsbestuurder, wiens onderzoeken de afgelopen tijd aan veel kritiek bloot stonden. Op dit moment is er voor een half miljard gulden aan infrastructurele werken in de regio Amsterdam in uitvoering.

Metrokwaliteit

De werkzaamheden aan de Ringlijn zijn al enige tijd aan de gang. Ten Have: „Er is al voor 100 miljoen gulden verspijkerd". De lijn zal zoigen voor een snellere verbinding tussen de •woon- en werkgebieden in het zuidoosten en het noordwesten van de hoofdstad, aldus het GVB. Directeur B. J. J. Smit van het GVB sprak van een railnet .jnet metrokwaliteit".

Uit een studie is gebleken dat op een gemiddelde werkdag bijna 100.000 mensen in een sneltram van de Ringlijn zullen stappen. De tram gaat met een hoge frequentie rijden. In de spitsuren gaat de tram iedere 7,5 minuten rijden, in de daluren overdag elke 10 minuten en 's avonds elk kwartier.

De lijn is 20,5 kilometer lang. Over een lengte van 9,7 kilometer wordt gebruik gemaakt van bestaande sporen. Bijna elf kilometer moet nu worden aangelegd tussen de Isolatorweg en station ZuidAVTC. De nieuwe sneltramverbinding gaat voor een groot deel parallel lopen aan de Ringspoorbaan van de NS.

Kosten

De totale kosten voor de aanleg zijn geraamd op circa 500 miljoen gulden. Langs het traject zullen overstapmogelijkheden zijn op metro, sneltram, bus of trein bij de stations Sloterdijk, Lelylaan. Zuid WTC, RAI, Duivendrecht en Bijlmer.

De üjn is een onderdeel van de plannen voor het snehiet rond Amsterdam. In een later stadium is het mogelijk om de Ringlijn via de IJ-oevers door te trekken naar het Oostelijk Havengebied en'Zeebuig/Nieuw-Oost, de oost-westverbinding.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Ringlijn Amsterdam in 1997 in bedrijf

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken