Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kroonenburg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kroonenburg

3 minuten leestijd

Jaap Kroonenburg, de opvolger van Feike Asma in Maassluis, is met de koraalbewerkingen van zijn legendarische voorganger zeer vertrouwd. Recent werd door Lindenberg een cd uitgebracht waarop hij zestien werken van Asma speelt op het orgel van de evang. lutherse kerk in Den Haag, de stek waar Asma jaren achtereen organist was. Uit het, zoals gewoonlijk bij Lindenberg, voortreffelijk verzorgde booklet valt op te maken dat Kroonenburg er van uitgaat dat datgene wat van Asma werd uitgegeven, vaak niet meer was dan de notatie van het moment. Bij Asma groeiden de koraalbewerkingen terwijl hij improviseerde, zonder ooit een definirief gewaad te krijgen. Kroonenburg heeft gepoogd ook die elementen zo getrouw mogelijk toe te voegen. Tevens speelt hij notaties van anderen van vaak onbekende werken (Bram Bruin, Wybe Kooijmans). Dat laatste maakt deze produktie nog interessanter dan ze op zich al is. Kroonenburg opent met "Heugelijke Tijding" in een notatie van Bruin. De Fantasie Psalm 138 wordt gespeeld in de uitgebreide vorm, zoals ook Asma dat altijd deed. De (nog) niet uitgegeven fantasie over "Wie maar de goede God laat zorgen" werd door Kooijmans genoteerd aan de hand van een oude opname, Meer dan zeven minuten boeiend spel over een fraaie koraalmelodie. Anders dan in de uitgegeven versie van Psalm 8 speelt Kroonenburg ook het koraal, zoals Asma dat in de regel liet volgen op dit voorspel. De "Lofzang van Maria" en "Hoor de Eng'len zingen d'eer" zijn de bekendere werken in kerstsfeer. Kroonenburg besluit met Gezang 53: "Wees gegroet, gij eersteling der dagen". Hier combineert hij een zelf genoteerde cf-bewerking met de fugatische bewerking "Hallelujah eeuwig dank en ere" (dezelfde melodie) uit het orgelboek van de "Enige Gezangen".

Kroonenburg heeft zich goed ingeleefd in Asma's bewerkingen en in zijn wijze van registreren. De vele uren die hij doorbracht met Asma aan het orgel hebben daaraan ongetwijfeld bijgedragen. Kroonenburg blijft echter zichzelf: hij neemt niet klakkeloos alle voor Asma zo kenmerkende speelmanieren over. Zijn spel kenmerkt zich door een zekere beschaafdheid. Zijn toucher blijft immer aangenaam, evenals zijn wijze van registreren. Soms bekruipt me ook het gevoel dat sommige werken nadrukkelijk een forsere aanpak verlangen. Er zijn ook dingen die echt afwijken van wat Asma deed: tempi die door Asma duidelijk anders werden genomen (Gezang 143 en 25) en het achterwege laten van de tremulant daar waar Asma deze in de regel in uitkomende delen wel trok. Deze opmerkingen doen niets af van Kroonenburgs kwaliteiten. Deze cd is een geslaagd initiatief. Daarbij verdient de keuze van het orgel een tien!

N.a.v. "Jaap Kroonenburg speelt werken van Feike Asma op het orgel van de ev. lutherse kerk te Den Haag"; Lindenberg Rotterdam; Sonore 9304, 76.45' J. E. van der Maten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Kroonenburg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken