Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeevaartnaties

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zeevaartnaties

4 minuten leestijd

Dat de Nederlandse zeescheepvaart ' terrein verliest, is onmiskenbaar. Voor, zitter P. L. Trommel van de Federatie • .Werknemers in de Zeevaart wijst erop ; dat het aantal schepen uit ons land is te: ruggelopen van 786 in 1973 tot 397 in i 1993. Deze teruggang betekent overigens I niet dat deze schepen allemaal uit de vaart zijn genomen. Als gevolg hiervan zakte Nederland op de wereldranglijst van scheepvaartnaties van de 12e naar de 26e plaats.

Volgens Trommel is de neergaande lijn ook duidelijk te zien aan het aantal Nederlandse opvarenden. „De laatste vijf jaar is het aantal officieren uit ons land met ruim 900 verminderd. Bij de gezellen is er sprake van een daling met 1100 personen". Momenteel werken in deze • bedrijfstak nog ongeveer 13.000 personen.

De belangrijkste oorzaak van het wegkwijnen van de Nederlandse zeescheepvaart is de oneerlijke concurrentie in deze sector. De meeste schepen zijn on' der goedkope vlaggen van landen als Panama en Liberia gaan varen, omdat dit zogenaamde uitvlaggen grote financiële voordelen biedt. De reders hoeven dan bij voorbeeld de opvarenden niet meer naar Nederlandse maatstaven te betalen, terwijl bovendien de belasting in dergelijke landen veel lager is. Een extra reden om uit te vlaggen, is ook dat een land als Panama het niet zo nauw neemt met de internationaal overeengekomen veiligheidsnormen. Voor reders is dat aantrekkelijk, want zij hoeven dan minder te investeren in hun schepen. De zeescheepvaart in ons land zit in de problemen, omdat het varen onder de Nederlandse vlag duur is.

Het proces van uitvlaggen doet zich niet alleen in Nederland, maar ook in de andere landen van de Europese Gemeenschap voor. Volgens dr. W. Blonk, directeur Zeevaart en Havens van de Europese Commissie, is sinds 1980 het aandeel van schepen onder de vlag van de EG-lidstaten in de totale wereldvloot gedaald van 30 procent naar 13 procent. Dat betekent dat van de totale EG-vloot bijna 55 procent is uitgevlagd naar een land met fiscale voordelen.

Om de Europese reders in hun concurrentiestrijd met de goedkopere scheepvaart van buiten de EG te steunen, wil de Gemeenschap maatregelen nemen. Blonk: „De EG onderzoekt allereerst de mogelijkheden om de Europese reders financiële steun en fiscale voordelen te geven. Hierdoor wordt het varen onder de vlag van de lidstaten goedkoper".

Daarnaast wil de EG de positie van de Europese reders versterken door de kosten van de concurrenten te beïnvloeden. Volgens Blonk zijn daar goede mogelijkheden voor. „De EG moet dan beter gaan controleren op de scheepsveiligheid, zodat reders die de kosten drukken met goedkope, vaak slecht toegeruste schepen, gedwongen worden hun materiaal te verbeteren. Als die schepen de toegang tof Europese havens geweigerd wordt, omdat zij niet .aan de normen voldoen, worden de eigenaren van die schepen wel gedwongen maatregelen te treffen".

Hoewel de EG goede voornemens heeft om de perspectieven voor de Europese reders te verbeteren, heeft de voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, drs. A. Korteland, er nog weinig vertrouwen in. „Een dergelijk EG-beleid is nog nauwelijks van de grond gekomen. Dit wordt veroorzaakt door de vele tegenstellingen tussen de Europese Commissie en de lidstaten en tussen de lidstaten onderling".

Zo is het streven naar het Europese scheepsregister Euros met vergelijkbare normen voor schepen uit de EG-lidstaten in een impasse geraakt. Dat komt omdat de EG-leden geen verplichting willen bij de manier waarop zij hun reders steunen. Ze voelen ook niets voor starre bemanningsvoorschriften, zoals: alle officieren aan boord moeten Europees zijn en niet meer dan de helft van de gezellen aan boord mag vah buiten de EG komen.

Vanwege het ontbreken van een duidelijk Europees perspectief kwamen de Nederlandse reders in juli van dit jaar met het verzoek om meer overheidssteun. Volgens Korteland is dat absoluut noodzakelijk. „De Nederlandse vlag is voor reders als gevolg van de hoge loonkosten en strenge veiligheidseisen een dure vlag. Dat is erg vervelend, want wij moeten op de wereldmarkt concurreren met reders uit landen met lagere lonen en minder strenge veiligheidseisen, die bovendien meer overheidssteun krijgen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 oktober 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Zeevaartnaties

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 oktober 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken