Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Luchtvaartmaatschappijen praten een jaarlang zonder resultaat

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Luchtvaartmaatschappijen praten een jaarlang zonder resultaat

4 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Op 29 februari 1992 liet een hoge functionaris by SAS weten dat „KLM de meest natuuriijke partner is voor SAS". Volgens hem waren een halQaar voordien -voordat de KLM in gesprek raakte met British Airways- óók al gesprekken gevoerd over mogelijke samenwerking. In december van dat jaar zijn de onderhandelingen begonnen die tot Alcazar moesten leiden. Daarna volgde bijna een jaar van besprekingen, die uiteindelijk op niets uitliepen. Hier volgt een overzicht van alle stappen:

December 1992: de KLM benadert de luchtvaartmaatschappijen van de "European Quality Alliance", te weten het Scandinavische SAS, Swissair uit Zwitserland en het Oostenrijkse Austrian Airlines. 8 januari 1993: de koers van het KLM-aandeel stijgt na geruchten dat de KLM met Swissair praat. 27 januari: de vier maatschappijen bevestigen „informele" gesprekken over samenwerking. 26 februari: zij maken bekend dat er zestien gezamenlijke werkgroepen zijn gevormd om alle aspecten van de samenwerking te onderzoeken. 19 maart: er wordt bekend dat het de bedoeling is ergens in april een voorlopige overeenkomst te sluiten waarbij een gezamenlijke dochtermaatschappij wordt opgericht. Die moet per 1 januari 1994 de leiding gaan uitoefenen over de vier luchtvaartondernemingen. De dochtermaatschappij moet op den duur de moedermaatschappij worden waaronder de vier huidige moeder dan als dochters zouden voortbestaan. Het scenario heeft de codenaam "Alcazar", de Moors-Spaanse naam voor een kasteel met vier torens, die de vier bedrijven symboliseren die zich samen tegen de buitenwereld verdedigen door samenwerking. 1 april: KLM-directeur L. van Wijk verklaart tegenover de Nederlandse pers in San Francisco heel profetisch dat het „onzeker is op dit moment of de nationale overheden hun eigen luchtvaartmaatschappij zullen willen opofferen aan het gemeenschappelijk belang" van Alcazar. Van Wijk liet ook weten dat de KLM desnoods bereid is haar belang van 20 procent in de Amerikaanse maatschappij Northwest Airlines te „heroverwegen" als de Europese fusie dat zou vereisen. 27 april: er wordt in beginsel overeengekomen dat de KLM, Swissair en SAS elk 30 procent zeggenschap zullen krijgen in Alcazar en het veel kleinere Austrian 10 procent. De zetelverdeling in de op te richten dochtermaatschappij, die „managementcompany" wordt genoemd is: KLM, Swissair en SAS elk vier zetels en Austrian twee zetels. 28 april: Austrian Airlines flirt nu ook met Lufthansa en Air France. 26 mei: ook Swissair is -op aandringen van de Zwisterse regering- op zoek naar alternatieven. 14 juni: Austrian Airiines zegt dat Alcazar vertraging oploopt. 29 juni: Swissair zegt eveneens dat er vertraging aan het ontstaan is. 12 juli: de vakbonden bij de KLM krijgen van de directie te horen wat zij al enige tijd vreesden: binnen Alcazar zouden 6000 banen overbodig zijn. 19 juli: in een naar de pers uitgelekte versie van het „memorandum of understanding" staat te lezen dat de fusie alleen kan doorgaan als de zes regeringen van de betrokken landen een gesloten front vormen bij het verdedigen van de landingsrechten van de vier maatschappijen. Door op te gaan in Alcazar zouden de vier hun bestaande nationaliteit verliezen en dus ook de aan die nationaliteit gebonden landingsrechten. Dat moet worden voorkomen. 18 augustus: SAS maakt een groot verlies van 145 miljoen gulden over het eerste half jaar bekend. De verslechterende financiële positie van SAS wordt een obstakel voor de fusie omdat die de toch al lage waarde van het bedrijf verder ondermijnt. De gaf foto EPA KLM en Swissair willen geen financiële brekebeen op sleeptouw nemen. september: de Zwitserse regering zet het licht op groen voor de samenwerking. 27 september: de Zweed Jan Carlzon treedt af als president-dircteur van SAS, naar het officieel heet om zich volledig aan Alcazar te wijden, maar onofficieel omdat hij binnen SAS de personificatie is van "Alcazar" en binnen SAS de opositie tegen Alcazar, met name in Denemarken, zijn hoofd heeft geëist. Oktober: de geruchten dat het mis gaat met Alcazar worden steeds hardnekkiger. november: de directies komen in Stockholm bijeen zonder tot een vergelijk te komen. , 20 november: de raad van commissarissen van de KLM werpt de teerling: de KLM zal vasthouden aan het belang in Northwest, ook als daardoor Alcazar niet dooi;gaat. 21 november: de directies van de vier komen nog eenmaal bijeen en sluiten, alles afwegende, het dossier "Alcazar".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Luchtvaartmaatschappijen praten een jaarlang zonder resultaat

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken