Bekijk het origineel

Retour

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Retour

3 minuten leestijd

Het gebeurt regelmatig dat brieven en pakketjes op de verkeerde deurmat vallen. Vervelend. Wie het juiste adres van de geadresseerde weet -bij voorbeeld de vorige bewoner van het huis- is snel van het poststuk af. Je zet een kras door de onjuiste adressering en schrijft het nieuwe ernaast. Als* de envelop daarna in de bekende rode PTT-bus wordt gegooid, zorgt de postbode voor de rest. Moeilijker wordt het als de geadresseerde totaal onbekend is. De ontvanger zal ook dan geneigd zijn het foute adres door te strepen en met de tekst "onbestelbaar" de deur weer uit te doen. Met als gevolg dat de brief in een zak belandt met honderden andere onbestelbare poststukken.

PTT meldt dat zijn bestellers voor 99,8 procent van de poststukken de juiste brievenbus weet te vinden. Probleemgevallen zijn huizen met verscheidene bewoners die één brievenbus gebruiken of waar de huisnummers niet duidelijk zijn gesplitst in subnummers.

De streekgebonden particuliere brievenbestellers, ook wel stadspostdiensten genoemd, zitten ook met het probleem van onbestelbare post. Voor hen wordt het echt problematisch als de ontvanger een 'verkeerde' brief wil terugsturen naar de PTT. Het stempel van de stadspost heeft voor de PTT namelijk geen waarde. Dus betaalt de eigenaar van een stadspostdienst het posttarief èn daarover strafport, omdat een postzegel ontbreekt, als een ontspoord poststuk in de rode PTT-brievenbus belandt. Een. nogal dure aangelegenheid.

Van de Esveld van het stadspostbedrijf uit Apeldoorn zocht en vond een oplossing. Bij zijn postmerk staat vermeld: „Is dit poststuk niet voor u bestemd? S.v.p. niet in de PTT-bus gooien, maar bel (...). U ontvangt dan van ons een attentie". Door te paaien met een cadeautje (wat uiteindelijk een ballpoint van het eigen bedrijf blijkt te zijn) hoopt Van de Esveld op een goede respons.

Maar daar laat hij het niet bij. Het bedrijf of de persoon die de brief verzond, krijgt deze weer retour om zijn adressenbestand op te frissen. Fijn om te weten voor iedereen die wel eens heeft ondervonden hoe hardnekkig fouten in een adressenbestand kunnen blijven bestaan.

Dit initiatief kan een bedrijf dat een mailing rondstuurt in eigen regio aardig wat geld besparen. De tarieven van stadspostbedrijven liggen ook beduidend lager dan die de PTT hanteert. Er kleven echter twee bezwaren aan. Voor stadspost geldt natuurlijk een bepaalde regio. Buiten deze regio wordt het PTTtarief berekend. Bovendien mag alleen drukwerk worden verzonden. Zodra een kerstkaart wordt voorzien van een geschreven toevoeging, verandert het in een brief. En alleen PTT mag brieven verzenden. Desondanks kan het versturen van kerstkaarten in de eigen stad of regio via een stadspostbedrijf aardig wat geld besparen. Leuk om te weten, zo tegen december. DB

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Retour

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken