Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

\ferkoop Rover aan BMW verrassing

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

\ferkoop Rover aan BMW verrassing

Aandeelhouder Honda voelt zich teleurgesteld en verraden

3 minuten leestijd

LONDEN (RTR/DPA/ANP) Dat British Aerospace de autodivisie afstoot is geen verrassing. Het concern wil zich gaan richten op de kernactiviteiten: defensie en lucht- en ruimtevaart. Dat British Aerospace haar belang van 80 procent in Rover aan BMW verkoopt, komt wel geheel onverwacht.

Nog geen twee maanden na het mislukken van de fusie tussen Renault en Volvo dient zich een nieuwe internationale verbintenis aan in de Europese auto-industrie. Rover en het Duitse BMW, twee middelgrote autoproducenten, boekten vorig jaar samen een omzet van omgerekend ƒ 45 miljard. Zij hebben samen 102,000 werknemers. Met deze cijfers krijgen zij een plaats in de Europese top-tien.

Dat Rover naar BMW gaat, is een verrassing. Er zijn weliswaar goede argumenten voor dit samengaan, maar deskundigen hadden eerder • gedacht aan een transactie met Honda. Het Japanse concem werkt al vijftien jaar met Rover samen en heeft sinds 1990 een belang van 20 procent. De Britten hebben daar veel profijt van gehad. Na een jarenlang marginaal bestaan lijkt het er nu op dat het tij gaat keren. Voor Honda zijn de druiven zuur. Het concem liet gisteren onomwonden weten teleurgesteld te zijn en zich verraden te voelen. De Japanners kregen pas afgelopen vrijdag te horen dat British Aerospace zaken ging doen met BMW, Honda had onlangs nog aangeboden zijn belang te vergroten tot 47,5 procent, British Aerospace is daar niet op ingegaan. Rover-topman George Simpson zei gisteren dat voor BMW is gekozen omdat British Aerospace volledig van Rover afwilde, Honda wilde zo ver niet gaan.

Vrijheid
Honda is van plan zijn belang te houden. Maar topman Nobuhiko Kawamoto liet gisteren wel weten dat het besluit van British Aerospace de banden met Rover „diepgaand" zal beïnvloeden. Deskundigen verwachten dat de Japanners van BMW compensatie zullen vragen voor de ingebrachte technologie. Een andere zegsman van Honda stelde vast dat de Britten er op fijntjes op dat de enige rendabele modellen van Rover (drie van de acht) zijn ontwikkeld door Honda of in samenwerking met dit concem.

Honda suggereerde ook dat het Rover bij een vergroting van de deelneming veel meer vrijheid zou hebben gelaten dan de Duitsers zullen toestaan. Volgens de Britse regering zal dat echter wel meevallen. Een woordvoerder van het ministerie van handel en industrie toonde zich ingenomen met de verkoop en verklaarde gisteren dat BMW de garantie heeft gegeven dat Rover een afzonderlijk, in GrootBrittannië gevestigd bedrijf blijft en zijn eigen imago zal houden. Lang niet alle Britten delen dit optimisme. Van veel kanten werd er gisteren op gewezen dat het wat treurig is dat Rover in buitenlandse handen komt juist nu het eindelijk beter gaat.

Van de autoproducenten van Britse origine is nu alleen nog Rolls Royce zelfstandig. Jaguar werd in 1989 eigendom van de Amerikaanse Ford, dat ook Aston Martin opslokte. Lotus vond onderdak bij het eveneens Amerikaanse General Motors (GM), Ford en GM (met het merk Vauxhall) zijn de grootste autoproducenten in GrootBrittannië. Ook Japanse concems hebben daar grote fabrieken.

Aan het eind van de jaren vijftig was de Britse auto-industrie nog toonaangevend. Naast Rolls Royce en Jaguar waren er toen ook nog klinkende namen als Morris, Austin, Triumph en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

\ferkoop Rover aan BMW verrassing

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken