Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wagons-Lits wil minder koffiekarren in de trein

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wagons-Lits wil minder koffiekarren in de trein

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Wagons-Lits Rail Service wil schrappen in het aanbod van wagentjes met drank en etenswaren in de trein. De opbrengst van het nieuwe model, de Rail Tender, valt namelijk (20 procent) tegen. Het bedryf kijkt de komende maand kritisch of de Rail Tender kan blijven rgden in dubbeldekkers en tijdens bepaalde avondritten.

Ook heeft Wagons-Lits sinds dit jaar een vacaturestop ingesteld. In november waren er bij het bedrijf nog bijna honderd vacatures. Die worden voorlopig niet opgevuld.

De Spoorwegen willen niet reageren op de plannen van Wagons-Lits. Het bedrijf wacht op de definitieve plannen, voordat het met een reactie komt. Volgens de NS is het niet juist te stellen dat de service aan de reiziger minder wordt. Een woordvoerder wees daarbij op het toenemend aantal verkooppunten van koffie en andere waren op de Nederlandse perrons. Ook verkoopt de NS op een traject in Zeeland zelf koffie in de stoptrein.

Rover, de vereniging van reizigers in het openbaar vervoer, spreekt in een reactie van „voorbarige maatregelen, die volkomen haaks staan op het klantvriendelijke imago dat NS nastreeft". Volgens Rover is de periode van proefdraaien te kort om nu al de omzet goed te kunnen beoordelen. De Rail Tender Service had te kampen met een valse start, omdat de beloofde warme happen door een technisch mankement nog niet geleverd worden. Rover meent dat een goede commerciële aanpak met betere informatie aan de reizigers, bij voorbeeld via de omroepinstallatie in de trein, de omzet kan verhogen.

Werkgelegenheid

NS en Wagons-Lits hebben een contract, waarbij de laatste geld betaalt om in de intercity-treinen drank en etenswaren te mogen verkopen. De NS' verlangt van Wagons-Lits op bepaalde (verliesgevende) treindiensten te werken. Dat verlies wordt min of meer verrekend in het contract.

De Horecabond FNV is verontvraardigd over de plannen van Wagon-Lits. Districtsbestuurder L. Heintz: „We vragen ons af of de directie zich tegenover NS wel hard genoeg maakt voor de werkgelegenheid". De Spoorwegen zijn sinds de verzelfstandiging op zoek naar meer eigen commerciële activiteiten. De NS-woordvoerder weerspreekt echter dat het bedrijf erop uit is het werk van Wagon-Lits in te pikken ten gunste van NS'ers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 15 February 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Wagons-Lits wil minder koffiekarren in de trein

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 15 February 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken