Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAF-Trucks weer op de goede weg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

DAF-Trucks weer op de goede weg

Bedrijf denkt dat markt in '95 aantrekt

2 minuten leestijd

EINDHOVEN - DAF-Trucks is weer op de goede weg. De op 2 maart opgerichte vrachtwagenfabriek heeft in de eerste tien maanden van zijn bestaan 10,8 miljoen gulden winst en een omzet van 1,3 miljard gulden geboekt. topman C. G. Baan deelde vanmorgen bij de presentatie van de cijfers mee dat hij voor 1994 duidelijk betere resultaten verwacht.

DAF-Trucks is de voortzetting van de begin vorig jaar failliet gegane DAF NV. Hoewel Baan de winst van bijna 11 miljoen gulden bescheiden noemde, is hij gezien alle problemen omtrent het faillissement en de slechte vrachtwagenmarkt in Europa niet ontevreden. Over de verkoop van vrachtwagens in West-Europa toonde Baan zich nog niet optimistisch. De oorzaak hiervan is de economische malaise. Hij verwacht pas een herstel begin '95. Toch rekent de topman voor dit, jaar op aanzienlijk betere resultaten. Hij constateert dat het marktaandeel van DAF de laatste maanden licht stijgt.

De produktie bij DAF ligt op het ogenblik ongeveer 10 procent hoger dan de geplande veertig voertuigen per dag. Deze capaciteitsverhoging wordt gedeeltelijk opgevangen door meer flexibele bedrijfs- en  werktijdenregelingen. DAF had eind 1993 3445 medewerkers in dienst, waarvan 2416 in Nederland.

Om zijn positie te versterken, zal DAF het kostenniveau dit en volgend jaar structureel verlagen. Baan vervracht dat DAF als zelfstandige onderneming kan voortbestaan. Wel zal DAF volgens hem werk moeten uitbesteden en met andere bedrijven moeten samenwerken, bijvoorbeeld bij het maken van onderdelen.

Zes ton

In de periode van 2 maart tot en met 31 december 1993 leverde DAF 9432 vragens af. Over 1993 realiseerde DAF-Trucks in West-Europa een marktaandeel van 6,8 procent tegenover 83 procent in 1992 in de klasse vanaf zes ton. Deze daling is het gevolg van de problemen bij DAF het afgelopen jaar alsmede van een stringent beleid om een zo goed mogelijk prijsniveau te realiseren. Baan maakte duidelijk dat de verkopen op de Europese vrachtwagenmarkt weer zijn gedaald. In 1993 werden een kleine 198.000 wagens boven de zes ton afgezet, tegen ruim 253.000 in 1992.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 1994

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

DAF-Trucks weer op de goede weg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 1994

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken