Bekijk het origineel

Méér problemen dan storing in rechtermotor

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Méér problemen dan storing in rechtermotor

Inzittenden Cityhopper hoorden explosie

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - Het toestel van KLM-Cityhopper dat gistermiddag crashte na een mislukte noodlanding, had meer problemen dan alleen een storing in de rechtermotor. Dat is zo goed als zeker, ook al is het officiële onderzoek naar oorzaak en toedracht van de ramp nog maar net begonnen.

Achttien minuten na de start meldde de 37-jarige gezagvoerder G. Lievaart van de PH-KSH Hamburg een storing in de rechtermotor. Inzittenden zeggen een knal te hebben gehoord. Dat zou duiden op een explosie in de motor. Volgens woordvoerder G. Knook van de Luchtverkeersbegeleiding van Schiphol heeft de piloot alleen gemeld dat er een „engine problem" (motorprobleem) was en dat hij de betrokken motor had uitgeschakeld.

Het toestel keerde op één motor terug naar Schiphol. Vliegers zijn daarop getraind. De voorstuwing vindt dan weliswaar aan één kant plaats, maar de piloot kan in zo'n situatie tegenroer geven.

Ook de Boeing 747 van El AI die anderhalf jaar geleden neerstortte in de Amsterdamse Bijlmermeer, had maar aan één kant voorstuwing. Nadat dit toestel de rechter buiten- en binnenmotor had verloren, vloog het nog minstens vijf minuten lang rond. Dat deze vracht-Jumbo neerstortte, was vooral een gevolg van de beschadigingen aan de vleugel. Met de twee linkermotoren had het kunnen landen.

Haperingen

Ook de tweemotorige Saab van KLM-Cityhopper had met de nog werkende motor een geslaagde landing kunnen uitvoeren. Dat de noodlanding volledig mislukte, moet een gevolg zijn geweest van andere storingen. Een voor de hand liggende mogelijkheid is dat de linkermotor ook niet naar behoren functioneerde. De piloot heeft echter over haperingen aan deze motor of andere problemen met het toestel geen mededelingen aan Schiphol gedaan, verklaarde woordvoerder Knook vanochtend.

Duidelijk is dat het toestel pas in de allerlaatste fase van de vlucht onbestuurbaar werd. Het maakte in het zicht van de landingsbaan een scherpe bocht naar rechts. Inzittenden hadden het gevoel dat het toestel „als een baksteen" naar beneden viel. Het raakte met één vleugel de grond. De vleugel brak af en vloog in brand. Het drama zou veel groter zijn geweest als ook het toestel zelf in brand was gevlogen.

Er waren geen aanwijzingen dat de piloot een uitzonderlijk moeilijke landing verwachtte. Om de route te bekorten, liet de luchtverkeersleiding het toestel met de wind mee landen. Bij harde wind is dat niet aan te bevelen, maar onder de weersomstandigheden van gisteren was dat volgens deskundigen alleszins verantwoord. Het duurt langer voordat het toestel tot stilstand komt. Kleinere toestellen, zoals de Saab 340, hebben maar een korte landingsbaan nodig.

Zwarte doos

Het onderzoek naar de vliegramp zal enkele maanden in beslag nemen. Het wordt geleid door B. Groenendijk. Tot aan 1992 berustte de leiding van zulke onderzoeken bij ir. N. Wolleswinkel van het bureau Vooronderzoek van de Rijksluchtvaartdienst. Als gevolg van een wetswijziging is dat niet meer mogelijk. Gekozen is voor een opzet waarbij de onderzoeksleider volledig onafhankelijk is. Wel verleent het bureau Vooronderzoek hand- en spandiensten aan Groenendijk.

Een belangrijk verschil met het onderzoek naar de ramp met de El Al-Boeing is dat de zwarte doos is teruggevonden. Dat kan betekenen dat al na de eerste uitlezing van de opnames duidelijkheid ontstaat over de oorzaak. Ook de voice-recorder is terecht. Daarop staan de gesprekken tussen de cockpit en de verkeersleiding op Schiphol.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 april 1994

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Méér problemen dan storing in rechtermotor

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 april 1994

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken