Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Seehafenkontaktkomitee bijeen in Linz

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Seehafenkontaktkomitee bijeen in Linz

Ontwikkeling transitoverkeer Oostenrijk-Rotterdam centraal

4 minuten leestijd

terdam als eerste los- en laatste laadhaven in Europa van vele rederijen aan de verlader in het (Oostenrijkse) achterland doorgeven. Ook het wegvervoer tussen Nederland en Oostenrijk groeide; volgens voorlopige NlWO-gegevens groeide het vervoer van Nederland naar Oostenrijk in 1993 met 14,5 procent ten opzichte van 1992 tot circa 400.000 ton. Het wegvervoer uit Oostenrijk bedroeg circa 265.000 ton, een stijging met 9,5 procent.

Ter gelegenheid van de presentatie van de haven van Rotterdam in Linz, Krems en Wenen vond in Linz een vergadering van het Seehafenkontaktkomitee Österreich-Rotterdam plaats, waarin de ontwikkeling van het transitoverkeer ten behoeve van Oostenrijk via Rotterdam centraal stond.

De binnenvaart tussen Rotterdam en Oostenrijk profiteert van de RMD-verbinding, waarop naast massagoederen ook hoogwaardig containerverkeer volgens een vaste dienstregeling wordt uitgevoerd. Het Seehafenkontaktkomitee uit zijn onvrede over de bestaande bilaterale binnenvaartovereenkomsten tussen Oostenrijk en Duitsland, die volgens het Europese mededingingsrecht (van de Europese Unie) de vrijheid van het verrichten van diensten door binnenvaartondernemers uit derde landen, met name Nederland, schendt.

Volgens de laatste "Oostenrijkse Seehafenbilanz" (de ranglijst van de door Oostenrijk gebruikte Europese zeehavens) staat Rotterdam na Koper, Hamburg, Triest en Rijeka op de vijfde plaats. Van het Oostenrijkse vervoer van 607.620 ton over Rotterdam is 367.S99 ton vervoer naar Oostenrijk en komt 239.721 ton uit Oostenrijk naar Rotterdam.

Verboden

Bij voorhanden zijn van Oostenrijkse of Duitse scheepsruimte wordt Neder

Omdat dit cijfermateriaal uit het jaar 1992 stamt, is hierin met de Rijn-MainDonau-verbinding (RMD-verbinding) nog nauwelijks rekening gehouden, zodat men intussen van een belangrijke stijging van het Rotterdamse vervoer uitgaat. Na opening van deze verbinding zijn niet alleen de binnenvaarttransporten van massagoederen en containers tussen Rotterdam en Oostenrijk gestegen, ook het vervoer per spoor profiteert hiervan.

Profileren

Zo toont de goederenvervoersstatistiek van NS Cargo voor het jaar 1992 een tonnage tussen Oostenrijk en Nederiand (heel Nederland, niet alleen Rotterdam) van 570.000 ton; in 1993 betrof dit al bijna 700.000 ton. Niet alleen voor massagoederen maar ook met bloktreinen voor hoogwaardige containertransporten willen de spoorwegen zich profileren en daarmee de positie van de haven van Rotlandse schepen het vervoer tussen Duitsland en Oostenrijk verboden, zelfs wanneer bij voorbeeld Duitse reders Oosteuropese schepen voor het vervoer van de goederen inhuren.

Een over dit onderwerp door een Nederlandse organisatie ingediende klacht bij de Europese Commissie lijkt goede vooruitzichten te hebben. Het Seehafenkontaktkomitee is in het algemeen voorstander van de vrijheid van dienstverlening en dat geldt ook voor dit speciale geval.

Het is van belang dat in het toetredingsverdrag tussen Oostenrijk en de EU (ook uitgangspunt van het Oostenrijkse volksreferendum) de vrijheid van dienstverlening in het binnenvaartvervoer ook op de relatie Duitsland-Oostenrijk voor derde landen gewaarborgd wordt. Het Seehafenkont£iktkomitee onderneemt op dit punt geen actie omdat na de Oostenrijkse toetreding de situatie van de interne markt optreedt, die geen discussie toelaat.

Concurrentie

Het blijkt dat Danube Containers Service (DCS) niet meer de enige operator is die containers over water naar bestemmingen aan de Donau brengt. Ook Combined Container Services (CCS) biedt die diensten aan, in samenwerking met de Bayerische Lloyd (BLD) en DDSG Cargo.

DSC is een samenwerking tussen Rhinecontainer. Danser Container Lines en Interrijn, die al een jaar lang een vaste lijndienst onderhoudt tussen Rotterdam en de Donau. In dat jaar werden 3800 containers vervoerd. Overigens is het traject tussen Rotterdam en Oostenrijk het minst bezet. Vanaf Oostenrijk verder de Donau af zijn de schepen van DCS vrijwel vol.

Het blijkt dat steeds meer grote containerbedrijven in de zeevaart gaan inzien dat een container die bestemd is voor Hongarije, Oostenrijk of Slowakije net zo goed in Rotterdam op een schip kan worden gezet als in Hamburg op de trein. Tot nu toe werd een wekelijkse afvaart geboden door DCS, maar overwogen wordt een tweede afvaart in te voeren.

De schepen van CCS/BLD/DDSG varen niet alleen met containers naar de Donau, maar vervoeren de containers tegelijk met buiklading. De afvaarten en de havens die worder aangedaan onderweg, zijn afhankelijk van de lading. Niet iedereen was gelukkig met de opening van het Rijn-Main-Donaukanaal in september 1992. De politie hield de zaak dan ook in de gaten tijdens de officiële opening. Foto RD, J. Verboom

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 april 1994

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Seehafenkontaktkomitee bijeen in Linz

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 april 1994

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken