Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

jyAmsterdam heeft flitstrein hard nodig

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

jyAmsterdam heeft flitstrein hard nodig"

Bedrijventerrein Zuidoost viert eerste lustrum

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - „Het is van essentieel belang dat Amsterdam zijn bereikbaarheid weet te garanderen. Het wezen van de stad is gelegen in zijn ontmoetingsfunctie. Schiphol en de hogesnelheidslijn, de NS-lijnen, de Noord-Zuidlijn, parkeergarages en een redelijk hoofdnet voor de auto zijn daarom onmisbaar". Dat zei R. S. L. M. de Vilder, voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Amsterdam, gisteren tijdens een symposium over "De kwaliteit van de stad in de toekomst".

De bijeenkomst werd georganiseerd in het kader van het eerste lustrum van de Vereniging Amsterdam-Zuidoost, de instantie die de belangen van 1 meer dan 300 bedrijven en instellin' gen in Zuidoost behartigt. In totaal werken er ruim 35.000 mensen in dit I deel van Amsterdam. De vereniging verwacht dat er rond de eeuwwisseling ongeveer 60.000 personen in Zuidoost zullen werken.

Voorzitter De Vilder ergerde zich aan de jarenlange discussie over de vraag welke Amsterdamse verkeersas de toplocatie voor de hoofdstad zou markeren: de IJ-as of de Zuid-as. „Ik hoop van ganser harte dat deze discussies nu zijn afgesloten en dat deze regio niet vervalt tot contraproduktieve verdeeldheid. IJ-as en Zuid-as sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar juist aan. De meerwaarde zit juist in de Noord-Zuidlijn van Amsterdam-Noord via de U-oever en de binnenstad, het Museumplein, ZuidAVTC naar Schiphol. Zo worden de motoren van de regionale economie onderling met hoogwaardig openbaar vervoer op elkaar ontsloten", hield De Vilder zijn gehoor voor.

Metro

Hij wees erop dat het openbaar vervoer in Zuidoost met zijn moderne bedrijvenpark prima is geregeld en dat de vruchten daarvan merkbaar zijn. Hij pleitte daarom voor de aanleg van metrolijnen in regionaal verband. „Op die manier is het mogelijk om voor het Amsterdamse bedrijfsleven op aanvaardbare reisafstand aantrekkelijke woningen voor personeelshuisvesting aan te bieden. Immers, een aantrekkelijk woonmilieu en een aantrekkelijk verblijfsklimaat zijn essentiële elementen van een stad die in de toekomst wil scoren als vestigingsplaats voor bedrijven".

Naar De Vilders opvatting heeft Amsterdam in het verleden te weinig rekening gehouden met de woonwensen van de beroepsbevolking. „Daardoor hebben velen de stad verlaten en zij zorgen mede voor dagelijkse files. Het is van belang personeel zoveel mogelijk in de Amsterdamse regio zelf te huisvesten".

In verband hiermee blikte de voorzitter even naar 1998. Dan moet de stadsprovincie Amsterdam als opvolger van het Regionaal Overlegorgaan Amsterdam (ROA) van start gaan. „ROA moet goed met de buren samenwerken. De Noordvleugel van de Randstad is meer dan ROA. Als ROA er is voor de 'stad' en een eventuele Randstadprovincie Holland koestert de rand, dan zijn we terug bij af'.

De bijeenkomst in het Atlaskantorencomplex in Zuidoost werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de voormalige Amsterdamse burgemeester, oud-minister drs. E. van Thijn.

Contrast

Van Thijn benadrukte het grote belang van de integratie van de ondernemers in het maatschappelijke leven van Amsterdam-Zuidoost. „Het contrast tussen de glimmende gebouwen aan de ene kant van de spoorlijn en de bewoners aan de andere kant is nog steeds groot, en staat eigenlijk model voor de sociale kwestie van de jaren '90 in Europa. Er wordt naar uw aanpak gekeken. Europa heeft de grootstedelijke problematiek nog niet ontdekt. Wat dat betreft is Zuidoost pioniersgebied", aldus Van Thijn.

Op dit moment woont 18 procent van de mensen die in Zuidoost werken zelf in dat stadsdeel. Enkele jaren geleden was dat nog slechts 4 procent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

jyAmsterdam heeft flitstrein hard nodig

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken