Bekijk het origineel

Bij Unilever stijgt winst met 2 procent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bij Unilever stijgt winst met 2 procent

Concern verwacht enige resultaatsverbetering

3 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - Het levensmiddelenconcern Unilever heeft zowel in het tweede kwartaal als in het eerste halfjaar 2 procent meer winst geboekt dan in de vergelijkbare tijdvakken van vorig jaar. Het concern maakte vanmorgen bekend dat de winst in het tweede kwartaal groeide van 1062 miljoen gulden tot 1079 miljoen gulden. Dit betekende echter een verslechtering ten opzichte van de eerste drie maanden, toen nog 5 procent meer winst werd verantwoord.

Toch is de raad van bestuur niet pessimistisch over de ontwikkelingen in de tweede helft van het jaar. Bestuursvoorzitter M. Tabaksblatt verwacht „dat de positieve ontwikkeUng van de handelsomstandigheden in onze voornaamste markten doorzet en zal leiden tot enige verdere verbetering van onze resultaten".

Beurs

Op de Amsterdamse effectenbeurs werd vanmorgen met opluchting gereageerd op de cijfers van Unilever. Algemeen was er rekening mee gehouden dat de resultaten in het tweede kwartaal lager zouden zijn uitgevallen in verband met de wasmiddelenoorlog met Procter & Gamble. Nu dit niet het geval bleek, hapten beleggers toe en kon de koers zich flink opwerken. Dat was des te opmerkelijker omdat de beurs flauw was als gevolg van de lagere dollar. Kort voor tien uur was het aandeel Unilever ƒ 3,30 meer waard geworden op ƒ 197,10.

In het tweede kwartaal steeg de nettowinst tegen constante koersen van ƒ 1062 tot ƒ 1079 miljoen, in het eerste halfjaar van ƒ 1877 tot ƒ 1911 miljoen. Op basis van gemiddelde wisselkoersen per periode daalde de nettowinst in het tweede kwartaal in ponden sterling met 1 procent en in dollars met 3 procent.

De winst per aandeel groeide in het kwartaal van ƒ3,81 tot ƒ3,82 en in het halfjaar van ƒ 6,67 tot ƒ 6,84. De omzet in de eerste helft van het jaar klom met 6 procent van ƒ 37,67 tot ƒ 40 miljard en in het tweede kwartaal met 8 procent van ƒ 19,74 tot ƒ21,38 miljard.

In het tweede kwartaal bleef de concurrentie in de ontwikkelde markten zeer scherp, met name bij wasmiddelen in de VS en Europa. Daartegenover stonden een sterk herstel in Brazilië en een duidelijke vooruitgang in Zuid-Afrika. Mede daardoor kwam de groei in de overige gebieden weer op een hoog niveau uit.

Pastasauzen

„In Europa droegen recente acquisities bij aan een toeneming van zowel volume als bedrijfswinst in voedingsmiddelen", aldus Tabaksblatt. „Tegenover een teruggang in volumes in voedingsmiddelen op basis van olie en zuivel, en in professionele markten stond een verdere groei in ijs en kanten-klare theedranken. Het succes van Liptonice droeg belangrijk bij aan de sterke groei van onze drankensector terwijl ook het theebedrijf in Engeland beter presteerde".

In Noord-Amerika verbeterden de resultaten in de voedingsmiddelenbedrijven voor consumenten. Er was goede vooruitgang in voedingsmiddelen op basis van olie en zuivel en in pastasauzen. Ook de omzet en winst in ijs namen toe. Overnemingen leverden een belangrijke bijdrage. In wasmiddelen verbeterden de resultaten tegen het einde van de verslagperiode, maar de prijzen bleven onder druk staan.

Op 11 november maakt Unilever haar resultaten over het derde kwartaal en het interim-dividend over 1994 bekend. T3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1994

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bij Unilever stijgt winst met 2 procent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1994

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken