Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

^Winst DAF stijgt fors Tiaar 39,2 miljoen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

^Winst DAF stijgt fors Tiaar 39,2 miljoen

Produktie gaat naar zestig trucks per dag

3 minuten leestijd

EINDHOVEN - Vrachtwagenfabrikant DAF zit op de goede weg. In het eerste halfjaar werd een nettowinst geboekt van 39,2 miljoen gulden, tegen slechts 1,8 miljoen gulden in de vergelijkbare periode van 1993. „De stijging van het winstniveau is, naast een doorgezette strakke kostenbeheersing, vooral toe te schrijven aan de toegenomen bezettingsgraad", zo deelde de onderneming gisteren mee.

DAF heeft in de verslagperiode 7282 vrachtwagens afgeleverd. Daarmee zit het bedrijf al een heel eind in de richting van de 9432 wagens die vorig jaar uit de poort reden. „Deze resultaten zijn in overeenstemming met de hoofdlijnen van het ondernemingsplan en illustreren tevens het groeiende vertrouwen in de onderneming", zo sprak topman C. Baan tot de werknemers. DAF denkt dat de resultaten in het tweede halfjaar beter zullen zijn dan die in het eerste halfjaar.

Arbeidsplaatsen

Door de stijgende verkopen had DAF de produktie al eerder dit jaar opgevoerd van 40 naar 48 voertuigen per dag. Gisteren deelde het bedrijf mee dat de produktie de laatste drie maanden van dit jaar rond de zestig vrachtwagens per dag zal liggen. Met de ondernemingsraad wordt overlegd over de wijze waarop dit zal worden gerealiseerd.

Het aandeel van DAF in de Westeuropese markt voor vrachtwagens zwaarder dan zes ton is in de verslagperiode licht gestegen van 6,7 tot 6,8 procent. Boven de vijftien ton liep het aandeel op van 6,6 tot 7,3 procent. De voor het bedrijf zo belangrijke omvang van de Nederlandse en Britse markt steeg met respectievelijk 12,7 en 24 procent. Gezien de verkoopresultaten vervracht DAF een verdere stijging van zijn marktaandeel in de loop van dit jaar.

De ondernemingsraad en de vakorganisaties hebben verheugd gereageerd op de cijfers van DAF. Volgens bestuurder A. Verhoeven van de Unie BLHP biedt het bereikte winstniveau van ongeveer 4 procent van de omzet uitzicht op continuïteit van de onderneming en de werkgelegenheid. De gang van zaken vergroot ook de kans dat DAF zich kan handhaven als zelfstandige en zelfscheppende producent van vrachtwagens, aldus Verhoeven.

Om zestig vrachtwagens per dag te kunnen maken, wil DAF het personeelsbestand uitbreiden met 200 arbeidsplaatsen; net zoveel als er in de eerste zes maanden op basis van een tijdelijk contract zijn bijgekomen. Aan het einde van de eerste helft van 1994 werkten er bij de onderneming 3654 mensen, van wie 231 op tijdelijke basis. Eind 1993 waren dat er 3445 in totaal, van wie 31 tijdelijk. Tegelijkertijd moet het bedrijf de technische capaciteit uitbreiden. Dat laatste vergt echter de nodige tijd. Daarom wil DAF tot de fabrieksvakantie volgend jaar een tijdelijke avonddienst invoeren.

De bonden hebben daar geen principieel bezwaar tegen, maar vinden wel dat DAF daar een passende extra vergoeding tegenover moet sttellen. Qo); vinden de bonden dat de Eindhovense vrachtwagenproducent de nieuwe werknemers niet moet aantrekken via een uitzendbureau maar hen een normaal contract moet aanbieden.

Nieuwe serie

Volgend jaar herfst wil DAF in samenwerking met Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe serie lichte trucks introduceren: de DAF 55. Deze truck, die is afgeleid van de 45-serie, wordt volledig ontwikkeld voor rekening en risico van Leyland Trucks, terwijl de produktdefinitie onder verantwoordelijkheid van DAF valt. De DAF 55 is een zeer wendbare truck met een laag eigen gewicht en een relatief hoog laadvermogen.

Lease Plan, een dochteronderneming van ABN Amro Lease, gaat de leasing van DAF-trucks in een aantal Europese landen verzorgen. De leaseactiviteiten zijn „voor rekening en risico" van ABN Amro.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1994

Reformatorisch Dagblad | 27 Pagina's

^Winst DAF stijgt fors Tiaar 39,2 miljoen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1994

Reformatorisch Dagblad | 27 Pagina's

PDF Bekijken