Bekijk het origineel

Marktpositie stedelijke centra gaat achteruit

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Marktpositie stedelijke centra gaat achteruit

Winkeladas brengt koopstromen in kaart

3 minuten leestijd

DEN HAAG - De relatieve marktpositie van de grote stedelijke en regionale centra gaat achteruit. Dat blijkt uit de eerste winkelatlas van Zuid-Holland, die mevrouw drs. I. Günther, gedeputeerde voor economische zaken in Zuid-Holland, gisteren ontving tijdens het symposium "Detailhandel in beeld en getal" bij de Haagse Kamer van Koophandel.

Tegenover deze ontwikkeling staat dat de gemiddelde omzet per vierkante meter van de grote concentraties vrijwel zonder uitzondering hoog is. Dit wijst op een versterking van de marktpositie van de kleinere centra, zonder dat dit ten koste gaat van de grotere winkelcentra.

De winkelatlas bevat naast actuele informatie over de koopstromen en de omzetten van de grotere centra, gegevens van de Kamers van Koophandel over de omvang en samenstelling van het winkelaanbod in de regio's en de grotere centra.

Met de gezamenlijke opdracht tot het herhalen van het koopstromenonderzoek uit 1988 hebben alle Kamers van Koophandel, Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag (Haaglanden) en Rotterdam (Rijnmondregio) het belang van een goede samenwerking onderstreept.

De detailhandel staat onder grote druk sinds de kantorenmarkt is ingestort. Tegenover een omzetgroei vorig jaar van 2,5 procent stond een toename van het aantal winkels met 4,5 procent. De spoeling wordt dus steeds dunner. Mede door het nieuwe Grootschalige Detailhandels Vestigingen beleid van het vorige kabinet is er bovendien sprake van een ware hausse in geplande winkelprojecten. Lag er in 1988 zo'n 300.000 vierkante meter op de Nederlandse tekentafels, nu is dat opgelopen tot 1,75 miljoen vierkante meter. Sommige marktpartijen maken zich daarom zorgen over eenzelfde soort crisis als die zich op de kantorenmarkt voordoet.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland streven ernaar dat elke regio in Zuid-Holland een eigen detailhandelvisie heeft. Alleen op die manier kan de detailhandel in alle delen van de provincie een goede kans krijgen. Gedeputeerde Staten hebben de regio's eind vorig jaar formeel verzocht zulke visies in samenspraak met de provincie te ontwikkelen. Met de winkelatlas is een belangrijke bouwsteen voor het opstellen van deze visies beschikbaar gekomen.

Mobieler

Uit de atlas blijkt onder meer dat de consument nog steeds mobieler wordt: de interregionale koopstromen nemen toe. Opmerkelijk daarbij is dat deze koopstromen steeds minder in de grote centra terechtkomen', maar over vele kleinere centra uitgesmeerd worden. De "winkeltrouw" aan de eigen centra neemt af, de consument gaat steeds meer 'zwerven'. Automobiliteitsbeperkende maatregelen liggen volgens het onderzoek bij de middelgrote steden en daarna bij de centra van Rotterdam en Den Haag het gevoeligst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 oktober 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Marktpositie stedelijke centra gaat achteruit

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 oktober 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken