Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwijndrecht in dubio over aanleg Betuwelijn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zwijndrecht in dubio over aanleg Betuwelijn

Alleen goederenspoor lost probleem met Kijfhoek op

3 minuten leestijd

ZWIJNDRECHT - Het gemeentebestuur van Zwijndrecht staat in dubio: het NS-rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht en Heerjansdam wordt alleen veiliger en stiller door de aanleg van de Betuwelijn. Wethouder ir. C. Merkus zegt nog altijd het goederenspoor af te wijzen, maar geeft toe dat hy zich tijdens het recente onderhoud met minister Jorritsma niet heeft laten kennen als verklaard tegenstander. „Er is sprake van dubbelhartigheid", erkent hij.

In een overeenkomst tussen Zwijndrecht, vier omliggende gemeenten, provincie en NS is een pakket maatregelen voor het rangeerterrein Kijfhoek opgenomen, waardoor de geluidsoverlast aanzienlijk wordt verminderd. Ook de risico's voor de volksgezondheid nemen af. NS zijn bereid diep in de buidel te tasten, mits de Betuwelijn doorgaat. De overeenkomst moet volgens plan een dezer dagen worden ondertekend door de betrokken partijen. De aanleg van de Betuwelijn levert Zwijndrecht een stel extra voorzieningen op voor het rangeerterrein Kijfhoek, zo blijkt uit de overeenkomst.

Lawaai
Dat komt de gemeente goed uit: een afname van de geluidsoverlast maakt het mogelijk 3000 tot 4000 huizen te bouwen in een nabijgelegen polder. Tot op heden is woningbouw door de milieubelasting uitgesloten.

De manier waarop nu wordt gerangeerd op Kijfhoek veroorzaakt volgens recent milieuonderzoek te'veel lawaai. Locomotieven duwen de wagons vanuit Rotterdam in de richting van Barendrecht en Heerjansdam naar een hoger gelegen plateau. Daar worden de voertuigen losgekoppeld voor een afdaling naar het juiste spoor op Kijfhoek. Tijdens het aansluiten op andere wagons vinden regelmatig botsingen plaats.

Wrang

Met de gemeenten, de provincie enhet Rijk is NS overeengekomen een mechanisch doorzetsysteem op Kijfhoek aan te brengen. Als de Betuwelijn op het rangeerterrein wordt aangesloten, zal het aantal verplaatsingen mogelijk verdrievoudigen. Met het nieuwe systeem, waarbij de wagons door een lier worden samengebundeld, is dat geen probleem. De herrie neemt niet toe, maar juist af.

NS heeft het gemeentebestuur van Zwijndrecht onlangs laten weten dat het systeem echter niet wordt ingevoerd als de Betuwelijn er niet komt. Zoals bekend heeft het nieuwe kabinet het goederenspoor voor een halQaar in heroverweging genomen. Als de Betuwelijn de ijskast in gaat, volgt het mechanisch doorzetsysteem onmiddellijk, aldus NS.

„In feite is er nu een gekke situatie ontstaan", aldus D66-wethouder Merkus, doelend op de houding van het gemeentebestuur ten aanzien van de Betuwelijn. Zwijndrecht heeft zich in het verleden altijd tegen de aanleg van een goederenspoor uitgesproken. Door de Kijfhoek-overeenkomst tussen Rijk, provincie en NS heeft het gemeentebestuur echter forse vooruitgang geboekt. „Dat succes moeten we wellicht prijsgeven. Dat is wrang", aldus de wethouder.

Markus zegt nog altijd afwijzend tegenover de Betuwelijn te staan. „Op zich hoop ik dat het spoor er niet komt. Maar gaat mijn wens alsnog in vervulling, dan zit ik wel weer met het levensgrote probleem Kijfhoek. Volgordelijk zit ik in dubio".

Tijdens het overleg met minister Jorritsma, op 4 oktober, heeft Merkus zich geen verklaard tegenstander van de lijn genoemd. Wel wees hij de minister op de link met Kijfhoek. „Zij erkent de relatie", aldus de wethouder. „Ze beloofde me alle facetten mee te nemen in haar besluitvorming".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 oktober 1994

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Zwijndrecht in dubio over aanleg Betuwelijn

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 oktober 1994

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken