Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ministers oneens over aanpak fileprobleem

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ministers oneens over aanpak fileprobleem

Jorritsma wil rijstroken voor zakenverkeer

3 minuten leestijd

i DEN HAAG - De ministers Jorritsma van verkeer en waterstaat en De Boer van volkshuisvesting zijn het niet met elkaar eens over de wijze waarop in de komende jaren het fileprobleem aangepakt moet worden.

Dat blijkt uit interviews van de beide bewindslieden die zaterdag zijn verschenen. Minister Jorritsma zegt in Het ParooJ dat er op de snelwegen aparte intercity-stroken aangelegd moeten worden voor het zakelijke verkeer op de lange afstand. Minister De Boer daarentegen voelt niets voor maatregelen om het fileprobleem op te lossen door extra wegen. „Ik heb liever dat de mensen in de file staan, dan kiezen ze tenminste voor het openbaar vervoer", aldus minister De Boer.

Jorritsma zal binnenkort een brief naar de Tweede Kamer sturen waarin ze een aantal maatregelen opsomt om het fileprobleem op te lossen. Het aanleggen van intercity-stroken is er een van. De minister vindt dat er op dit moment te veel regionaal verkeer van de autosnelwegen gebruik maakt. Dit verkeer moet terug naar provinciale en gemeentelijke wegen, oordeelt de bewindsvrouw.

De aan te leggen intercity-stroken moeten alleen beschikbaar komen voor het lange-afstandsverkeer. Dat is te realiseren door automobilisten die hiervan gebruik maken, slechts een beperkt aantal op- en afritten ter beschikking te stellen.

Vrachtwagens

De bewindsvrouw wil in navolging van hetgeen op de A16 bij de Brienenoordbrug is gebeurd, langs de A20 (Gouda-Hoek van Holland) en de A50 (Arnhem-Zwolle) aparte rijstroken aanleggen voor het vrachtverkeer. Daarnaast overweegt Jorritsma om op bepaalde trajecten voor vrachtwagens een inhaalverbod in te stellen.

In rekeningrijden en spitsvignetten ziet de bewindsvrouw voorlopig niets. Rekeningrijden is niet mogelijk voor het einde van het decennium en het spitsvignet spreidt het verkeer slechts. Op dit punt zijn Jorritsma en De Boer het met elkaar eens.

Dat geldt ook voor het parkeerbeleid. Minister Jorritsma wil dat de grote steden het parkeren tijdens spitsuren duurder maken. De Boer wil ook een hard parkeerbeleid. Zij betreurt het dat de rijksoverheid geen juridische middelen heeft om het aantal parkeerplaatsen terug te dringen. Op die mogelijkheid wordt wel gestudeerd, aldus de minister. Minister De Boer ziet uit milieu-overwegingen niets in het aanleggen van nieuwe wegen.

Reacties

Zowel het VVD-kamerlid Blaauw als de ANWB, RAI en Bovag hebben negatief gereageerd op de opmerking van minister De Boer dat mensen die in de file staan, voor het openbaar vervoer zullen kiezen. „Een wat dogmatisch en ouderwets standpunt", aldus Blaauw. , De ANWB vindt de gedachte dat lange files het openbaar vervoer stimuleren niet realistisch. „De mensen staan niet voor hun lol in de file", aldus de ANWB. De Bovag wijst erop dat uit onderzoek is gebleken dat het openbaar vervoer slechts voor 20 procent van de autoverplaatsingen een alternatief kan zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 oktober 1994

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Ministers oneens over aanpak fileprobleem

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 oktober 1994

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken