Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met de beste voornemens voor het nieuwe jaar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Met de beste voornemens voor het nieuwe jaar

Ds. A. van Heteren uit Barendrecht: „Neem tijd voor de overdenking van Gods Woord”

7 minuten leestijd

Nieuwjaarsdag is achter de rug. Vanaf vandaag wordt het menens. Je hebt je voorgenomen geen enkele sigaret meer aan te raken. Je bent van plan niet meer te vloeken. Je wil je extra voor school gaan uitsloven. Allemaal prima, vindt ds. A. van Heteren uit Barendrecht. „Maar het allerbeste voornemen is, bekeerd te willen worden”.

Duizenden mensen maken met Nieuwjaar goede voornemens. Ze overdenken het voorbijgevlogen jaar en constateren dat daaraan nog heel wat haperde. Dit jaar moet het beter, vinden ze.

„Een goed gebruik”, Iaat ds. A. van Heteren, christelijk gereformeerd predikant te Barendrecht, weten. „Als je eerlijk naar jezelf kijkt, valt er heel wat te veranderen. We hebben allemaal slechte gewoonten”.

Wat hem betreft maakt iedereen goede voornemens. Alleen al de opstelling in gezin en op school is de moeite van het bekijken waard, meent hij. „Vraag jezelf af of jij zo behandeld wilt worden zoals je met je leraren en ouders omgaat. Onderzoek daarbij of je houding volgens Gods Woord is”.

Tips

Een eerlijk en goed gerucht van anderen voortbrengen is bijvoorbeeld zo’n goed voornemen. „Spreek over de positieve dingen van je klasgenoten, leraren, collega’s en predikanten. Breng de negatieve dingen niet zomaar naar buiten. Jij wilt ook niet dat er achter je rug over je geroddeld wordt. Heb daarom geduld met de zwakheden en gebreken van anderen. Ga met anderen om zoals je zélf behandeld wilt worden.

Neem je voor zo te handelen dat daardoor de Naam des Heeren niet gelasterd wordt. Als je iets verkeerd doet, reageert de wereld. „Heb je dat in de kerk gehoord?”, vragen ze. Houd er wel rekening mee dat, als je werkelijk naar Gods Woord wilt leven, dit bij de wereld vijandschap oproept. Je wordt uitgescholden, omdat je bijvoorbeeld een rok draagt. Kom maar eeriijk voor je principes uit en schaam je er niet voor. Denk aan Daniël en zijn vrienden. Zij wilden de Wet van God ook onderhouden in het eten en drinken.

Probeer dankbaar te zijn. Wij hebben overvloed. Bij de broodmaaltijd is er een keur aan beleg. Reageer dan niet: „Is dat er niet”. Of „Ik lust dat niet”. In andere landen heerst honger. Onze winkels liggen overvol.

Een goed voornemen is verder te proberen om met je talenten te woekeren. Luiheid mag niet. Aan de andere kant moet de school natuurlijk in je leven niet bovenaan staan. Het is daarom belangrijk te bedenken in alles afhankelijk te zijn van de Heere. Je kunt zo goed je best doen, maar als de Heere het werk niet zegent, is alles onvruchtbaar.

Denk je eens in aan hoeveel gevaren je bloot staat als je naar school gaat. Je bent zo kwetsbaar! En de eeuwigheid duurt zo lang. Je moet bekeerd worden, een nieuw hart ontvangen. Je hóeft geen ongeluk te krijgen. Het kan ook een ernstige ziekte zijn. Hoe belangrijk is het, dit voor ogen te hebben”.

Zoekt eerst...

„Het allerbeste voornemen is daarom bekeerd te willen worden. In de Bijbel staat: „Zoekt eerst het Koninkrijk Gods, en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden”. De duivel houdt je voor dat je het te druk hebt en dat je te jong bent om de Heere te zoeken. Maar in de Bijbel staat: „Heden, zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet”.

Het vragen naar God komt niet uit jezelf voort. De Heere is altijd de eerste. Paulus schrijft: „Er is niemand die God zoekt”. Dat geldt ook jonge mensen. Ze willen in de wereld wat bereiken; een naam en een positie opbouwen. Ze willen meetellen, voor de ander niet onderdoen. Daarom is het een wonder wanneer het echte voornemen geboren wordt om de Heere te bedoelen.

Als de Heere werkt, wordt je belangrijkste vraag: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?” Dan geldt niet meer je eigen wil, maar alleen de wil van God, Dan staat de Heere bovenaan”.

De rijke jongeling wilde ook de Heere dienen. Wat was er mis met hem?

„Hij was niet echt los van alles. Hij liet zien dat hij God niet boven alles liefhad en zijn naaste als zichzelf. Hij ging immers bedroefd weg toen de Heere Jezus tegen hem zei: „Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen”.

Uit de geschiedenis van Orpa en Ruth is duidelijk het verschil tussen het echte en het niet-echte te zien. Orpa wilde ver meegaan, maar toen het er op aan kwam, stonden haar afgoden tóch bovenaan. Ruth was echter inwendig losgemaakt. Daarom beleed ze: „Uw volk is mijn volk, en uw God mijn God”.

De geschiedenis van Orpa en de rijke jongeling is een les voor ons. De Heere moet de eerste plaats in ons leven hebben. Er moet een werkelijke overgave zijn. Wij dienen los te komen van onze afgoden. In de twintigste eeuw zijn die nog steeds springlevend: geld, welvaart en rijkdom bijvoorbeeld. Heel veel jongeren zitten daaraan vast. Of denk eens aan uitgaan en seksueel genot. Ik hoop dat je daarvoor bewaard wordt en anders ervan losgemaakt wordt. Ik hoop dat je de echte keuze vanuit God mag doen”.

Luther

„De Heere bindt ons aan de middelen: de prediking en de catechisatie bijvoorbeeld, en aan de overdenking van Gods Woord, Neem daarvoor de tijd. Het is goed om ’s morgens vroeg op te staan en als gezin samen de dag te beginnen. Helaas is de praktijk vaak anders; vlug het bed uit en snel naar school. Er is geen tijd om te eten en te lezen.

Luther zei eens: „Als ik het druk heb, trek ik meer tijd uit voor de overdenking van Gods Woord. Ik ondervind daarbij dat de Heere me helpt en het werk vlugger gaat”. Wij zetten vaak de dingen van Gods Woord achteraan, maar ze behoren vooraan. Ook hierin geldt: „Zoekt eerst het Koninkrijk Gods”.

Luther zei ook eens dat de weg naar de hel geplaveid is met goede voornemens. Het lijkt erop dat hij niet zo positief was over het besluit dingen te laten of dingen te doen.

„Luther bedoelt: Als je voornemens geen daden worden, klopt het niet, We moeten dan ook ernstig proberen ons aan onze voornemens te houden. Vraag maar veel aan de Heere of Hij je daarvoor de kracht wil geven.

Bewandel de weg van de middelen. Ga trouw naar de kerk. Dat kan in de toekomst wel eens moeilijk worden. Nu is er nog vrijheid. Ik hoop van harte dat je belangstelling voor het Woord van God hebt. Bid voor je predikant en ambtsdragers, vraag bovenal: „Heere, bekeer mij. Leer mij U te vrezen en U te dienen”. Vraag om een hart dat afkeer krijgt van de afgoden van deze tijd, en naar Gods geboden wil leven”.

Zaad

„Ook in het nieuwe jaar betoont de Heere dat Hij geen lust heeft in je dood, maar daarin, dat je je bekeert en leeft. Opnieuw zal het zaad van Gods Woord, zondag aan zondag, uitgestrooid worden. Ik wens dat het in een weltoebereide aarde valt. Dan zal werkelijk uitkomen dat de Heere alles waard is”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Met de beste voornemens voor het nieuwe jaar

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken