Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ballast Nedam bestelt nieuwe hopperzniger

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ballast Nedam bestelt nieuwe hopperzniger

Grote order gaat naar werf De Merwede

2 minuten leestijd

SCHIEDAM/AMSTERDAM (ANP) - Het aannemers- en baggerconcern Ballast Nedam moderniseert zijn baggervloot door voor ƒ 150 miljoen een hopperzuiger te bestellen bij scheepswerf De Merwede, onderdeel van IHC Galand. Het is een van de grootste orders voor IHC. Er zijn ongeveer 300 manjaren werk mee gemoeid. Ook bij de toeleveranciers ontstaat er voor 300 maiqaren werk.

Het wordt de grootste sleephopper-zuiger binnen de baggervloot van Ballast Nedam. Het baggerschip krijgt een hoppercapaciteit van ongeveer 17.000 kubieke meter. In november 1996 vindt de oplevering plaats.

Ballast Nedam, na Voïker Stevin en HBG de grootste baggermaatschappij in Nederland, verwijdert twee oude schepen uit zijn vloot, zodat er geen overcapaciteit op de baggermarkt ontstaat. Het totale baggervermogen van het concern neemt volgens een woordvoerster iets toe.

De Merwede is geen onbekende bij Ballast Nedam. Dit IHC-onderdeel leverde in 1986 de hopperzuiger Lelystad. Dat schip heeft een capaciteit van ruim 10.000 kubieke meter.

Ballast Nedam is erg actief in het Verre Oosten. In 1993 startte het beursconcem, samen met enkele collega's met de aanleg van een nieuw vliegveld in Hongkong. Verder verkreeg het orders uit Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Singapore, Maleisië, en Guatemala. Ruim 10 procent (ƒ 300 miljoen) van de concernomzet is afkomstig uit de baggerhoek.Ballast Nedam, sinds 1994 aan de Amsterdamse effectenbeurs genoteerd, heeft ongeveer 10 procent van de vrijewereld markt in handen.

Overcapaciteit

De baggermarkt heeft tot enkele jaren terug veel last gehad van overcapaciteit. Te veel baggeraars aasden op een beperkt aantal orders. Door de prijsdruk leden sommige maatschappijen verlies. Sinds 1993 gaat het weer wat beter met de wereld-baggermarkt. Enkele grote orders zorgden voor werk, waardoor de overcapaciteit verdween. Wel zijn sommige anaUsten ongerust over de Aziatische baggeraars. Die breiden hun vloten sterk uit, waardoor het huidige evenwicht kan worden verstoord.

IHC is de grootste werf ter wereld voor baggerschepen. Het bedrijf neemt ongeveer 50 procent van alle nieuwbouworders voor zijn rekening. Het concern publiceerde enkele maanden geleden zeer gunstige halfjaarcijfers. De nettowinst klom van ƒ27,1 miljoen naar ƒ 33 miljoen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Ballast Nedam bestelt nieuwe hopperzniger

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken