Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bonn tegen soepeler regels voor Eurovignet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bonn tegen soepeler regels voor Eurovignet

België nog niet klaar met verkooppunten

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Duitsland is niet bereid de regels rond de invoering van liet Eurovignet te versoepelen. Het Duitse ministerie van verkeer heeft aan de ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) laten weten vast te houden aan een geldigheid van 00.00 tot 24.00 uur voor dedagkaarten.

Bij TLN kwam de afgelopen weken een stroom klachten binnen over deze regeling. Naar aanleiding hiervan stuurde TLN een brandbrief aan de Duitse minister Wissmann van verkeer. TLN vroeg voor de dagkaarten een flexibele geldigheid van 24 uur in te voeren (bijvoorbeeld van 06.00 tot 06.00 uur).

Volgens een woordvoerder van TLN is de regeling zeer nadelig voor wegvervoerders die in de avond Duitsland binnen rijden en hun goederen na middernacht afleveren. Zij moeten als gevolg van de regels twee maal een dagvignet aanschaffen voor het gebruik van de snelwegen. Ook Engelse wegvervoerders klagen hierover. Zij laten hun chauffeurs wachten tot middernacht om zo een vignet van 11,53 Duitse Mark uit te sparen. TLN heeft zijn leden aangeraden om de kosten van het Eurovignet aan de klanten door te berekenen.

Telefoonnummer

Het Duitse ministerie is wel tegemoet gekomen aan de eis van TLN om meer bekendheid te geven aan de adressen waar het Eurovignet verkrijgbaar is. Op een speciaal telefoonnummer kan men met vragen terecht.

Chauffeurs die niet over een Eurovignet beschikken, krijgen de eerste weken nog een waarschuwing. Vanaf 1 februari loopt de vervoerder kans op een boete van 500 mark. De chauffeur wordt met 200 mark beboet. Bij herhaling kan de boete oplopen tot 10.000 mark.

Ook in België zijn problemen met de invoering van het Eurovignet. Door acties van vrachtwagenchauffeurs werd de invoeringswet pas afgelopen vrijdag ondertekend en zaterdag, een dag voor de invoering, gepubliceerd. De verkooppunten aan de grenzen zijn hierdoor nog niet ingericht. De verladersorganisatie EVO wordt overstroomd met telefoontjes van vervoersbedrijven. De EVO raadt transportondernemingen aan om zonder Eurovignet naar België te rijden, zolang het vignet daar niet te koop is.

In Nederland wordt het omstreden Eurovignet, dat 2700 gulden per vrachtwagen gaat kosten, pas op 1 juli ingevoerd. Het wetsvoorstel is nog niet behandeld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bonn tegen soepeler regels voor Eurovignet

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken