Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

MUZIEK OP MAANDAG

6 minuten leestijd

Pastorale van Epe

Op zaterdag 28 januari vindt in Epe een domineesconcert plaats. Drie verdienstelijk spelende predikanten uit het Veluwse dorp zullen dan de toetsen van het recent geheel gerestaureerde Meere-orgel in de Grote Kerk aldaar beroeren. Het zijn dr. C. A. Tukker, ds. W. Tijink en dr. H. Vreekamp. Het trio gaat zich in deze Pastorale van Epe buigen over belangwekkende composities van P. van Slageren, S. Scheidt, D. Buxtehude, J. G. Walther, J. S. Bach, C. Franck en Th. Dubois.

In hervormde kringen is zo’n domineesconcert overigens niet iets nieuws. In 1988 trad in de Utrechtse Domkerk, tijdens een jaarvergadering, van de hervormde predikantenvereniging, een herdersorkest aan. Dominee A. S. Klusener (voor die gelegenheid “Ton”), te Breukelen, was daarvan de formateur. Als het aan ds. Klusener had gelegen, had dit nog steeds bestaande orkest de naam “Nederlands Hervormd Dominees-Orkest” („Ik ben nu eenmaal ongeneeslijk hervormd”) gekregen, maar helaas, een remonstrant (ds. Wim Overdiep) bespeelt de tweede viool. Bij dat eerste optreden in de Domkerk verzocht men om enige clementie bij het aanhoren van de prestaties: „Wij vragen u ons met pastorale oren aan te horen. Mocht er iets minder goed klinken, dan wilt u wellicht bedenken dat wij ook dan in goede harmonie samen bezig zijn en dat dat in onze aloude kerk met haar vele verschillende geluiden wel eens anders is”. Wellicht een goeie voor Epe?

De drie Eper pastores gaan dus het orgel bespelen van de Grote Kerk. Dat orgel van Abraham Meere dateert uit de periode 1807-1809. Het telde aanvankelijk dertien registers en een aangehangen pedaal. In het midden van deze eeuw werd de dispositie gewijzigd en uitgebreid naar de toen heersende inzichten. Vóór de recente restauratie stond er in de Grote Kerk in Epe een elektro-pneumatisch, tweeklaviers orgel (27 registers) met vrij pedaal. Eind jaren tachtig werd besloten tot een totale reconstruc-tie, geheel volgens Meeres uitgangspunten. Deze reconstructie is onder toezicht van adviseur Stef Tbinstra gerealiseerd door fa. Gebr. Reil in Heerde. Het resultaat is een tweeklaviers orgel met vrij pedaal. De kleurstelling van orgelkas en pilaren is eveneens naar de historische situatie teruggebracht. Het orgel wordt gekenmerkt door de liefde van Meere voor tertsregisters (Sexquialter, Cornet, Mixtuur, Carillon). Samen met Meeres specifieke intonatiemethoden geeft dat aan dit orgel een typische, galante klank.

De concertante kwaliteiten van dit orgel worden geëxposeerd in een concertreeks waarbij op iedere laatste zaterdagavond van de maand een bespeling plaatsvindt. Dit jaar staan op het rooster de organisten Harm Jansen, Aart Bergwerff, Ewald Kooiman, Rudi van Straten, Stef Tbinstra, Willem van Suydam (oud-Epenaar), Mario Telnekes (Epe) en Henk van der Maten (Heerde). In de vakantieperiode worden zomeravondzangbijeenkomsten en marktconcerten georganiseerd.

Stichting Organum Frisicum

In Leeuwarden is de Stichting Organum Frisicum, opgericht, een organisatie die zich ten doel heeft gesteld de orgelevenementen binnen de provincie te bundelen. „Net zoals dat al jarenlang in onze buurprovincie Groningen gebeurt”, zegt secretaris A. Fahner. Als eerste project heeft de stichting het uitgeven van een agenda met orgelconcerten voor het seizoen tussen Pasen en Kerst op stapel staan. „Friesland telt veel activiteiten op dit gebied, maar het zijn allemaal plaatselijke initiatieven. Er is niemand die dat coördineert. Het kan dus wel gebeuren dat er op dezelfde avond een concert is in Dokkum en in Damwoude. We rijden elkaar in de wielen, dat is toch jammer”.

De Stichting Organum Frisicum werkt samen met de Stichting Cultuur & Recreatie. De stichting heeft ,een computerbestand van organisatoren van orgelconcerten aangelegd en aangeschreven. Aan de hand van de ingewonnen gegevens wordt de orgelagenda straks gratis uitgegeven. (Frisicum-secretaris Fahner is bereikbaar onder 058-127874.)

Orgelconcours in Flevoland

Op zaterdag 4 februari wordt in Kerkcentrum Het Anker te Lelystad voor de derde maal het jaarlijkse Provinciaal Orgelconcours voor Jongeren gehouden. Het initiatief hiervoor is van de Stichting Orgelcultuur Flevoland (Diezestraat 10,8303 DA Emmeloord, tel. 0S270-15783). Deze stichting stelt zich ten doel de orgelcultuur in de provincie Flevoland te bevorderen en in stand te houden. Vorig jaar werd de inventarisatie van alle pijporgels in de provincie Flevoland afgerond en gepresenteerd in het boek “Orgels in Flevoland”.

In Het Anker staat een orgel van Hendriksen en Reitsma (1977). Het heeft 16 stemmen, verdeeld over Hoofdwerk, Borstwerk en Pedaal. Verplichte werken zijn voor Groep I (tot en met 14 jaar) het Menuett in G van Georg Böhm, voor Groep II (15 tot en met 18 jaar) de Sonata in C van Philip Pool. Elke speler dient voorts een orgelwerk naar eigen keuze uit te voeren. De jury wordt gevormd door Anton Pauw en Fred Sollie.

Onvrede in Leidse Pieterskerk

Zaterdag 21 januari wordt in de Leidse Pieterskerk het Engelse Hill-orgel opgeleverd. Daarin was een middagprogramma gepland met onder meer een presentatie van het orgel, afgewisseld met korte bespelingen. Ondanks vele protesten heeft de Stichting Pieterskerk Leiden dit programma geschrapt en vervangen door elementen die niets met het orgel te maken. Alleen het slotconcert door de Londense organist Andrew McCrea is van de oorspronkelijke programmering overgebleven. Een brief, ondertekend door Gerard Verloop uit Schagen, vertelt dat er nu door derden een alternatieve oplossing is bedacht om ook de middag toch een volwaardig orgelgebeuren te laten zijn. Na het ochtendprogramma in de Pieterskerk is men vanaf 13.15 uur welkom in de Waalse Kerk in de Breestraat. Daar wordt het pedaalclavichord van Erik van Bruggen gedemonstreerd. Henk Kooiker geeft een toelichting op de restauratie van het Steevens/Van Assendelft-orgel in de Waalse Kerk dat door Koos van de Linde zal worden bespeeld. Om 15.45 uur wendt men weer de steven voor het slotconcert in de Pieterskerk. Wellicht kan daar de vrede weer gesloten worden.

Van Keulen en Brautigam

Vanavond vindt in Muziekcentrum Vredenburg het eerste van een tweetal concerten plaats door violiste Isabelle van Keulen en pianist Ronald Brautigam. Het duo treedt al drie jaar samen op. Duitse kranten spraken over “Eine könstlerische Symbiose” en het “Duo mit unverbrauchter Frische”. Vanavond spelen Van Keulen en Brautigam „een spannend twintigste-eeuws repertoire” (Bartók, Lutoslawski en Janácek) en op het tweede Vredenburgconcert (27 februari) negentiende-eeuwse werken van Mendelssohn, Robert Schumann en Brahms.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken