Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bank als financiële supermarkt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De bank als financiële supermarkt

Rabobank doet in Roemiond proef met klantvriendelijke automatenhal

4 minuten leestijd

ROERMOND (ANP) - Na de wekelijkse boodschappen nog even met de volle winkelwagen naar de bank. Voor het afsluiten van een péé-elletje (persoonlijke lening) of een hijpotheekadvies. Op een van de multifunctionele schermpjes, met of zonder hulp. De flnanciële supermarkt als bankkantoor van de toekomst: Hctie of werkelijkheid?

Inwoners van de modale Roermondse nieuwbouwwijk Donderberg, die klant zijn van de Rabobank, weten sinds een aantal maanden niet beter. Het filiaal in het gelijknamige winkelcentrum is sinds 1 oktober gepromoveerd tot proefproject voor de landelijke Rabo-organisatie.

Dat was voor de verwende Raboklant wel even wennen. Hij moet alle handelingen (sparen, lenen, overboeken, verzekeren) als het even kan zelf verrichten. Maar ook oma van 80, behept met een overdosis automatenvrees, blijft van harte welkom. Een van de voormalige baliemedewerkers staat haar desgewenst ter zijde, zodat ze het de volgende keer hopelijk alleen kan.

Gastvrouwen

Lang wachten op assistentie is er in het fraai gestileerde proefkantoor niet bij. Wie ook maar even treuzelt, wordt direct benaderd door een van de alom aanwezige gastvrouwen. De klant die meer wil -bijvoorbeeld; wat te doen met een zojuist geërfd kapitaaltjekrijgt discreet advies in een afgeschermde ruimte. Zonder de priemendeogen van een rij wachtenden in de rug.

Bediende zelfbediening, zo kan het bankhalproject volgens J. Rutten, directeur vestigingen Rabobank Roermond (acht vestigingen, 200 werknemers), het best worden omschreven. Met de nadruk op bediend. De Rabobank, met 1950 kantoren prominent aanwezig in den lande, wil koste wat kost voorkomen dat het kantoor van de toekomst gekenschetst wordt als kille automatenhal.

Wat dat betreft, heeft de bank haar lesje wel geleerd. In Tilburg is de afgelopen jaren voorzichtig geëxperimenteerd met een zelfbedieningskantoor. Voornaamste conclusie: de mens blijft bij Rabo ook in de toekomst centraal staan.

Of, zoals H, Scheepers, directeur Rabobank Roermond, zegt: „Tien jaar geleden wilden we de klant zo snel mogelijk de deur uitwerken. Dat werd een succes. Zozeer zelfs, dat we er nu alles aan doen om hem weer naar binnen te lokken. Persoonlijk advieswerk, daarin zit voor een bank als de onze de toegevoegde waarde. Door basishandelingen zoveel mogelijk te automatiseren, blijft er meer tijd over voor de klant”.

Aangezien volgens de Rabo 80 procent van de klanten de bank alleen nog maar bezoekt voor simpele basishandelingen als storten en geld ophalen, denkt Scheepers daarop aanzienlijk te besparen. De vrijgekomen tijd moet gedeeltelijk worden benut voor gecompliceerder maatwerk.

Positief

Het proefkantoor draait nu ruim zes maanden. De plaatselijke coöperatie, op zoek naar de juiste toekomstformule, ontwikkelde het concept in samenwerking met het Duitse automatiseringsbedrijf EBS, een dochter van de Zwitserse multinational Ascom. Per 1 oktober heeft Rabobank Nederland de opzet geadopteerd. De eerste ervaringen zijn positief. Zes andere aangesloten coöperaties (Ede, Utrecht; De Bilt, Midden-Westland, Baarle-Nassau en Leiden-Oegstgeest) beginnen binnenkort een eigen proefproject,

Niet dat er al een definitief concept is ontwikkeld. Zo is de bank nog niet uit de vraag of en met welke middelen de klant het beste kan worden geïnformeerd over gecompliceerdere diensten en produkten. B. Mertens, hoofd basisvoorzieningen Rabobank Nederland: „Momenteel moet een bank employé 84 produkten in zijn hoofd hebben plus de produkten van de concurrent. Dat kan worden opgeslagen in een kennissysteem”.

Opvallend in het proefkantoor is de afwezigheid van de kassier. Baar geld zit achter gesloten deuren. Die zijn stuk voor stuk vooazien van een tijd slot. Voor'bankovervallers wordt het Rabofiliaal daarmee volgens Rutten aanzienlijk minder interessant. „De buit bedraagt hooguit 1500 gulden, het maximale bedrag dat met een pin-pas uit een automaat kan worden gehaald”.

Werkgelegenheid

Bediende zelfbediening heeft echter ook een keerzijde: de werkgelegenheid neemt af. Naar verwachting zal het aantal banen bij de 600 aangesloten banken (ongeveer 25.000) de komende jaren met tenminste 15 procent dalen. Dat gaat met name ten koste van laag opgeleid personeel.

De te verwachten banenreductie is een optelsom van plussen en minnen. Voor middelbaar en hoger opgeleiden komen nieuwe gespecialiseerde adviesfuncties beschikbaar. Tevens worden de openingstijden uitgebreid, wat ook extra werkgelegenheid creëert. Het kantoor in Roermond heeft zijn openingstijden inmiddels met 20 procent verlengd.

Of de 600 zelfstandige Rabobanken het proefproject ook allemaal overnemen, is nog de vtaag. Gezien de co operatieve structuur van de organisatie kunnen de aangesloten banken daar zelf over beslissen. Margot van der Linden-Veneman, manager van het bankhalproject. is optimistisch: „Het blijft natuurlijk vrije keuze, maar we maken het concept zo aantrekkelijk dat de aangesloten banken het waarschijnlijk maar al te graag willen invoeren”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

De bank als financiële supermarkt

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken