Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Een frisse jongen baalt van school”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Een frisse jongen baalt van school”

Steeds meer ouderen verkiezen collegebankjes boven kinderboerderij

4 minuten leestijd

TILBURG - Opa kan woensdagmiddag niet naar de kinderboerderij met zijn kleinzoon. Hij heeft college ethiek. Opa is geen uitzondering. Steeds meer ouderen gebruiken hun 'tweede jeugd' om weer terug te kruipen in de schoolbankjes. Je bent immers nooit te oud om te leren.

De aula van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) in Tilburg was gisteren gevuld met grijze hoofden. De Seniorenacademie Brabant (SAB), een samenwerkingsverband van de KUB en de Stichting Hoger Onderwijs Zuid-Nederland, bestaat vijf jaar. En dat werd gevierd met een feestje op niveau. Aandachtig luisterden de vijftig-plussers naar professorale referaten over “Enthousiasme in het hoger onderwijs”. Een opwekkend thema na alle klaagzangen van de laatste tijd.

De 67-jarige A. A. van Gils uit Berkel Enschot -tot aan zijn pensionering altijd druk geweest in de schoenenhandelvolgde het afgelopen najaar een cursus over de Renaissance. Hij had iets anders in gedachten dan hij kreeg voorgeschoteld. „Dat was mijn eigen schuld, want ik had de informatie niet goed gelezen. Ik dacht dat het over renaissance in de politiek zou gaan, maar het ging over architectuur”.

Van Gils slikte een keer en genoot vervolgens met volle teugen van de lessen. „Ik heb voor mijn werk veel gereisd, veel dingen gezien, waarvan je alleen maar kon zeggen: Dat ze dét zo kunnen maken. Door zo’n cursus ga je meer begrijpen van de achtergronden”. De Brabander heeft de smaak van de seniorenacademie te pakken. Dit voorjaar gaat hij colleges over veranderingen in de moderne westerse samenleving volgen.

Geen bloemschikken

Hoger onderwijs voor ouderen -kortweg: hovo- is in. De elf seniorenacademies in ons land boeren goed. Alleen al op de Brabantse academie, die cursussen verzorgt in Tilburg, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch, liepen vorig jaar 1000 ouderen, in leeftijd variërend van vijftig tot dik in de zeventig, college. Dit jaar staan meer dan vijftig cursussen op het programma. Sommige zijn nu al volgeboekt.

De ouderenacademies zijn vooral in trek bij mensen die in hun jeugd niet de kans hebben gehad door te leren. Voor anderen is het de ideale gelegenheid om hun kennis van een bepaald vak op te frissen. Volgens mevrouw A. van Otterloo, SAB-coördinator in Eindhoven, schrikt het hoge niveau van de cursussen ouderen niet af. „Integendeel, met alle waardering voor Volksuniversiteiten, het niveau ligt daar toch een stuk lager. Hun onder wijsaanbod is ook anders. Wie bijvoorbeeld wil leren bloemschikken kan wel op een Volksuniversiteit maar niet op een seniorenacademie terecht”.

De seniorenacademies zijn bedoeld voor mensen vanaf vijftig jaar, maar met die leeftijdsgrens wordt flexibel omgesprongen. Een maximum is er niet. Toelatingseisen worden evenmin gesteld. Bij bepaalde cursussen wordt wel „een zekere voorkennis” van de cursist verwacht. Verder geldt als algemene voorwaarde dat de deelnemers zelfstandig literatuur moeten kunnen bestuderen en een bijdrage moeten kunnen leveren aan de hoor- en werkcolleges.

Een cursus op de SAB omvat tien colleges van twee uur. Het aanbod varieert van “De raadselachtige Multatuli” tot “Sekse-verhoudingen”, van “Wiskunde: een menselijke bezigheid” tot “Visies op de moderne maatschappij”. De deelnemers betalen 250 gulden collegegeld. Mensen die dat bedrag echt niet in de knip hebben, kunnen een beroep doen op het studiefonds. Het is mogelijk de cursus af te sluiten met een tentamen. Dat levert bij. voldoende resultaat een certificaat op, maar het papiertje heeft geen enkele juridische waarde. De lessen aan de SAB worden verzorgd door (oud-)docenten van de universiteit in Tilburg en verschillende hogescholen in de regio.

Een van de sprekers op de studieconferentie gisteren was prof. dr. C. Verhoeven, emeritus hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij ging in op de „voorgeschreven saaiheid” waarmee het (hoger) onderwijs behept lijkt. „Intellectuele passie wordt professioneel om zeep geholpen. Een hoogleraar moet zijn vak vooral zakelijk doceren. Als hij een keer emotioneel wordt, zijn de studenten verbaasd. Op scholen heerst bovendien de opvatting dat onderwijs wordt gegeven voor later, als het echte leven begint. Daarmee wordt een zekere afkeer van leren gestimuleerd. Een frisse jongen baalt van school en een echte student houdt van de kroeg”, aldus Verhoeven.

Volgens prof. dr. H. P. M. Adriaansens, lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), is gejammer over het hoger onderwijs niet op z’n plaats. Na „een bloemlezing” uit de kritiek van de afgelopen maanden, toonde hij aan dat er een „voorzichtige tegenbeweging” op gang is gekomen die beweert dat het hoger onderwijs helemaal niet zo slecht presteert. „Zeker niet als je het vergelijkt met andere organisaties die moeten bezuinigen”.

Adriaansens kondigde aan dat de WRR over twee weken een advies over de toekomst van het hoger onderwijs uitbrengt. Dat rapport zal volgens hem uitgaan van de doelstellingen van het hoger onderwijs en pas dan praten over effectiviteit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

„Een frisse jongen baalt van school”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken