Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Proef met stadsbus-aan-huis slaat aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Proef met stadsbus-aan-huis slaat aan

Streekvervoerbedrijf Midnet wil nieuw systeem op grote schaal introduceren

7 minuten leestijd

Bij regen en in het donker naar de bushalte lopen, hoeft niet meer. Wie drie en een halve gulden extra voor de stadsbus betaalt, stapt op de gewenste tijd bij zijn eigen voordeur in. Ook de uitstapplaats mag hij zelf bepalen. De stadsbus-aan-huis rijdt nu alleen nog in Harderwijk. Als het aan Midnet ligt, behoort deze nieuwe vorm van openbaar vervoer straks in zijn hele vervoersregio tot de reismogelijkheden.

De gemeente Harderwijk en streekvervoerder Midnet hebben de stadsbus-aanhuis samen op de rails gezet. Omdat het concept niet binnen de bestaande regels voor het openbaar vervoer paste, moest het ministerie van verkeer en waterstaat hiervoor toestemming geven. Nadat Den Haag het licht op groen had gezet, ging dit „vernieuwend experiment in het stadsvervoer” in oktober van start. Na het eerste kwartaal slaat de balans door naar “positief”.

Meer service

Drs. O. S. Cazemier is projectleider voor de stadsbus-aan-huis bij Midnet regio Oost. Hij noemt verschillende redenen waarom deze nieuwe vervoersvorm van start ging. De gewone stadsbus reed op sommige momenten, bijvoorbeeld in de avonduren, slechts voor een handjevol mensen. Verder ontsloten de streeklijnen voorheen een aantal woonwijken, waar ze nu geen stopplaats meer hebben'. Daar kwam nog bij dat de gemeente zich moest buigen over haar verantwoordelijkheid voor vervoer van gehandicapten.

De stadsbus-aan-huis, toegankelijk voor rolstoelgebruikers, betekende voor de verschillende gesignaleerde knelpunten een oplossing. Bovendien biedt het systeem meer service dan het traditionele openbaar vervoer. Wie geen zin heeft ’s avonds in de kou bij een bushalte te wachten of zich dan op straat onveilig voelt, kan zich nu thuis laten ophalen. Daarvoor moet hij uiterlijk een halfuur van tevoren met de centrale bellen. Voor een rijksdaalder extra stopt de bus eenmaal buiten de vaste halteplaatsen. Wie daarbovenop nog een gulden betaalt, kan op elke gewenste plek in de gemeente in- en uitstappen.

Overdag rijden de achtpersoons busjes aanvullend op de reguliere stadsbus, die elk halfuur een ronde door Harderwijk maakt. In de avonduren vervangen de minibussen de gewone stadsdienst. Cazemier toont zich drie maanden na de start tevreden over de passagiersaantallen. Het gemiddeld aantal klanten per werkdag steeg van 66 in oktober via 104 in november naar 112 in december. De afgelopen maand vervoerde de stadsbus-aan-huis in totaal 3257 personen, terwijl dat aantal in oktober nog 2327 bedroeg. Cazemier verwacht eind deze maand de uitslag van een enquête onder de reizigers, maar heeft de indruk dat zij het systeem overwegend positief beoordelen.

Sociaal

Een halve middag meerijden met de stadsbus-aan-huis bevestigt die indruk. Chauffeur B. van de Veen zit achter het stuur. Hij is in dienst van Taxi 18000, die voor Midnet deze openbaar-vervoersvorm in praktijk brengt. Eerder reed hij gewoon als taxichauffeur. Van de overstap naar de mini-bus heeft hij geen spijt. „Ik was het dag en nacht rijden zat. En ik heb nu ook geen last meer van dronken lui. Vooral ouderen maken veel gebruik van deze bus, maar ook invaliden. Dit werk is veel gemoedelijker. Je hoort soms dingen die je in een taxi nooit zou horen. Het is heel sociaal werk”.

Aan de halte bij het NS-station, de enige plaats waar reizigers zonder vooraf te bellen kunnen instappen, blaast Van de Veen even uit. Als collega G. P. („Sjors”) Herzog van het tweede busje aan boord stapt, ontspint zich een kort gesprek. „Drukte, hè?” „Ja, bar”. „Niet normaal meer vandaag. Het lijkt wel of heel Harderwijk op stap is”. Herzog heeft zijn peuk gedraaid, maar moet weer uitstappen. Zijn collega moet een klant bij huis ophalen. Een beeldschermpje boven het stuur (Taxitronic) geeft het adres aan.

Als Van de Veen het tuinpad van de passagier op loopt, zwaait de voordeur al open. Een bejaarde dame snelt naar de weg en stapt in. Ze is een vaste klant van de stadsbus-aan-huis en toont zich bijzonder tevreden. „Ik ben nu veel voordeliger uit dan voorheen, als ik een taxi moest nemen”. Voor ongeveer zes gulden brengt de speciale stadsbus haar nu van deur tot deur. Behendig manoeuvreert Van de Veen het voertuig naar het juiste adres.

Militair

Bij terugkomst op het station stapt bij het tweede busje net een dienstplichtig militair in. Op vertoon van zijn Defensie OV-kaart hoeft hij geen strippen af te stempelen. Voor het vervoer naar de kazerne, waar geen officiële halte ligt, betaalt hij een knaak. „Als ik een taxi zou nemen, zou het ongeveer 12,50 gulden kosten. Vaak loop ik naar de kazerne, maar daar heb ik vandaag geen zin in”.

Na de kazerne koerst Herzog aan op het ziekenhuis. Daar moet hij een mevrouw ophalen die hij eerder deze middag heeft weggebracht voor het bezoekuur. Negatieve reacties heeft hij de eerste drie maanden nauwelijks gehoord van zijn passagiers. „Ja, als je te laat komt, zoals pas met de gladheid. Daar doe ie niets aan. Dan rijdt niks op tijd. Maar de mensen kunnen zeventien uur per dag met deze bus mee. Dan kun je je toch heel gerieflijk verplaatsen?”

Een paar minuten te vroeg parkeert hij zijn voertuig voor de hoofdingang van het ziekenhuis. Opnieuw stapt een tevreden klant in. „Dankzij deze bus kun je ’s avonds als oudere de deur uit. Met een taxi kan dat ook wel, maar dat is veel duurder. Dan ga je niet regelmatig weg. Ik vind het echt ideaal”.

Gehandicapten

De volgende klant denkt er net zo over. Ze heeft gewinkeld en laat zich nu vanaf een halte in het centrum thuisbrengen. „Gemiddeld maak ik er wel drie keer per week gebruik van. Ik ben heel tevreden. Hij rijdt altijd op tijd. Eerder gebruikte ik nog wel eens een taxi, maar dat is een heel ander prijsje”. In haar omgeving ontmoet ze weinig mensen die pok gebruikmaken van de stadsbus-aan-huis. „De meesten hebben een auto, soms zelfs twee. Maar voor dit geld kun je geen auto houden”.

De introductie van de stadsbus-aanhuis heeft merkbaar gevolgen voor de lokale taxibedrijven. Deze verliezen vooral passagiers die onder de Wet voorzieningen gehandicapten vallen. De Harderwijker Taxi Centrale bijvoorbeeld ziet klanten „die altijd bij ons hebben gereden” sinds enkele maanden niet meer terug. Een woordvoerder schat dat de nieuwe vervoersvorm hem gemiddeld veertig ritten per maand kost.

Hoewel iedereen met de stadsbusaan-huis mee mag, vormen gehandicapten een speciale doelgroep. Drs. Cazemier van Midnet: „Voor vervoer van gehandicapten heb je maximale service nodig. Als je dat als ijkpunt neemt, betekent dat goed vervoer voor iedereen. Gehandicapten vinden dat zelf ook belangrijk. De Gehandicaptenraad pleit voor integratie van deze groep in het bestaande vervoer. Als je een vervoerssysteem hebt waarvan iedereen gebruik kan maken, stigmatiseer je gehandicapten niet”.

Kleine steden

Volgens Cazemier blijft deze manier van stadsvervoer in de toekomst niet beperkt tot Harderwijk. Met verschillende gemeenten zijn de onderhandelingen al in een vergevorderd stadium. „Ik denk dat we steeds meer naar zo’n systeem toegaan, vooral in kleine steden, maar bijvoorbeeld ook in plaatsen als Apeldoorn en Zwolle. In landelijke gebieden kan het altijd goed werken, terwijl het in grote steden geschikt is voor de avonduren. Dan zijn er vaak te weinig passagiers om met grote bussen te blijven rijden. Ik verwacht dat we over vier of vijf jaar in het hele Midnet-gebied zulke projecten hebben”.

Met verschillende gemeenten heeft Midnet op dit moment overleg over het alternatieve stadsvervoer. Verder kijken andere streekvervoerbedrijven volgens Cazemier met belangstelling naar de Harderwijkse primeur. Bij het Verenigd Streekvervoer Nederland kan dezer dagen niemand antwoord geven op de vraag of er concrete plannen bestaan het project elders te kopiëren. De aandacht richt zich op dit moment slechts op cao-onderhandelingen en acties.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Proef met stadsbus-aan-huis slaat aan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken