Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Cigarillo populairder dan bolknak

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Cigarillo populairder dan bolknak

Sigarenconsumptie lijkt na jaren durende duikvlucht gestabiliseerd

3 minuten leestijd

EINDHOVEN (ANP) - Na een jarenlange duikvlucht trekt de sigarenconsumptie in Nederland weer licht aan. Vorig jaar werden 471 miljoen sigaren verkocht, tegen 466 miljoen in 1993. Dat komt overeen met een omzet van ongeveer 262 miljoen gulden.

Volgens ir. M. Crijnen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor de Sigarenindustrie (NVS), is het nog te vroeg om te juichen. De cijfers zijn gebaseerd op het vorig jaar aangeschafte aantal accijnszegels. Doorgaans loopt de werkelijke verkoop van sigaren in de tijd gemeten iets achter.

Crijnen spreekt liever van „een stabilisering”. Belangrijkste oorzaak: de groep frequente gebruikers daalt minder snel dan voorheen. „De moderne sigarenliefhebber rookt minder, maar geniet meer van een kwalitatief beter produkt”.

Light

Verder heeft de bolknak afgedaan ten faveure van de kleine sigaar (cigarillo). Voor het eerst bestond de totale consumptie in 1994 voor de helft uit deze cigarillo’s. In het premium-segment, dat van duurdere merken als Hajenius, Justus van Maurik, De Huifkar, Oud Kampen, Balmoral en Heeren van Ruysdael, werden in 1994 50 miljoen stuks verkocht. Ook brengen fabrikanten met succes „light”-versies op de markt, met een lichtere teint en mildere smaak.

P. Nass, produktmanager bij Agio in het Brabantse Duizel, noemt behalve de ontwikkeling van nieuwe produkten nog een aantal oorzaken: de ontdekking van de sigaar door vrouwen, die inmiddels 5 procent van de totale consumptie voor hun rekening nemen. Er bestaat inmiddels zelfs een genootschap van vrouwelijke sigarenrooksters, Salome geheten.

Agio, producent van de merken Agio, Panter, Balmoral en De Huifkar, is een van de weinige sigarenfabrikanten in ons land en als enige nog steeds zelfstandig. Het bedrijf, in 1904 opgericht door Jacques Wintermans, is inmiddels in handen van de derde generatie Wintermans. Het Eindhovense Ebas (La Paz, Willem II, Karel I, Justus van Maurik en Heeren van Ruysdael) maakt deel uit van Volvo AB, terwijl het Veenendaalse Ritmeester (Oud Kampen, Hajenius) eigendom is van de Zwitserse Burger-groep.

Dekbladen

Ebas, Agio en Ritmeester hebben respectievelijk ongeveer 48, 27 en 5 procent van de Nederlandse markt in handen. De overige aanbieders zijn Schimmelpenninck (onderdeel van Rothmans), Henry Wintermans en Cadena Claassen, terwijl een groot aantal sigaren merkloos wordt geleverd.

West-Europa (Benelux, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië) vormt veruit de belangrijkste afzetmarkt voor de Nederlandse producenten. Bij elkaar produceren zij jaarlijks zo’n 2 miljard sigaren.

Agio heeft volgens Nass een uitstekend jaar achter de rug. „Het gaat ieder jaar beter”. Naar schatting behaalde het bedrijf vorig jaar een omzet van ruim 100 rniljoen gulden. Ebas zet ongeveer 125 miljoen gulden om en Ritmeester enkele tientallen miljoenen guldens.

Toch stelt de sigarenindustrie in Nederland wat werkgelegenheid betreft weinig meer voor. De bedrijfstak telde in 1950 nog 14.000 werknemers, anno 1995 zijn dat er slechts duizend. Uit bittere nood hebben de meeste bedrijven de arbeidsintensieve bewerking van om- en dekbladen inmiddels overgeheveld naar lage-lonenlanden als Indonesië, Sri Lanka en de Dominicaanse Republiek.

Vrouwen

Zo zit Agio sinds 1985 in Sri Lanka. De sigarenfabrikant heeft daar verspreid over twee vestigingen 2000 mensen in dienst, voornamelijk vrouwen, en nog eens 400 in de Dominicaanse Republiek. Hoewel de lonen laag zijn, heeft produktie in DerdeWereldlanden ook een nadeel: hebben de werknemers eenmaal voldoende geld, dan blijven ze van de ene op de andere dag gewoon thuis.

In Nederland werken bij Agio nogmaar 200 mensen. De helft van hen bezit de Belgische nationaliteit. Nederlanders zijn nog nauwelijks te krijgen voor dit doorgaans als geestdodend ervaren produktiewerk. Agio produceert in Duizel alleen nog de tabak die in de sigaren zit. De produktie vindt plaats in het Belgische Geel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Cigarillo populairder dan bolknak

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken