Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bouwers metrolijn laveren tussen paden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bouwers metrolijn laveren tussen paden

„Amsterdam lijdt ongetwijfeld schade”

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - De bouwers van de noord-zuidlijn, de ondergrondse railverbinding die in de 21e eeuw Amsterdam-Noord met Schiphol moet verbinden, moeten bij de aanleg van het eerste traject zorgvuldig tussen funderingspalen door laveren. Toch is schade nooit helemaal te voorkomen.

Het Centraal Station blijkt een zo wankele basis te hebben dat er onderdoor boren zeker een ondermijning van het historische gebouw betekent. In de woonwijk De Pijp hebben, afhankelijk van het tracé, minimaal vijftien en maximaal veertig panden een nieuwe, extra stevige fundering nodig. Verder is „het probleem Vijzelstraat” nog niet opgelost. Dat bleek gisteren tijdens een informatieve bijeenkomst voor raadsleden over de stand van zaken rond de aanleg van de metrolijn, die dwars onder het oude stadshart komt.

De noord-zuidlijn kost zeker 1,5 miljard gulden. Met de bouw van het eerste negen kilometer lange traject met acht stations tussen Noord en het World Trade Center in Zuid, begint Amsterdam in 1997. In 2005 moet het klaar zijn.

Volgens R. Legdeur van het projectbureau Noord-Zuidlijn worden er voor de aanleg van het eerste deel alleen al vier verschillende technieken gebruikt. In Noord begint de lijn boven de grond, wat weinig problemen oplevert. Daarna duikt het tracé onder het IJ en het Centraal Station door, waar zich het eerste probleem aandient.

Het CS staat op een in de vorige eeuw aangeplempt eiland. Tijdens de bouw waren er immense problemen met de fundering. „We dachten dat we op een diepte van 26 meter onder NAP geen palen zouden tegenkomen”, zegt Legdeur. Dat was een misvatting, zo bleek uit onderzoek. Legdeur: „Als je iets niet kunt hebben, is het dat zo’n boormachine zich vasthapt in een houten paal”.

Het plan om onder het IJ en het CS door te boren, werd verlaten. „Het hele station beweegt bij het minste of geringste. Daar moet je dus voorzichtig mee omgaan”, kregen de raadsleden gisteren te horen. Nu is het de bedoeling dat het CS als het ware op een tafelblad komt te staan, waarna de metrobouwers daaronder, op 15,20 meter onder NAP, rustig hun gang kunnen gaan met het aanleggen van zinktunnels.

De lijn loopt vervolgens onder het Damrak en de Vijzelstraat door, in de richting van de volksbuurt De Pijp. Voor dit deel van het traject maken de bouwers gebruik van de boormethode, die het mogelijk maakt de bebouwing te sparen.

Volksopstand

Uitgangspunt bij de aanleg van deze lijn is dat er geen gebouw tegen de vlakte mag, zoals dat bij de aanleg van de metro ruim twintig jaar geleden wél op grote schaal gebeurde. Dat leidde tot de Nieuwmarkt rellen, een complete volksopstand. Een herhaling wil het stadsbestuur koste wat kost voorkomen, maar aantasting van de gebouwen is moeilijk te vermijden.

De Vijzelstraat is bijvoorbeeld zo smal, dat twee enkelsporige tunnelbuizen met een diameter van 6,5 meter ternauwernood binnen de rooilijnen blijven. Een dubbelsporige buis zou een oplossing zijn. Legdeur: „Alleen hebben we daar weinig ervaring mee en zijn de risico’s dus groter”. Het projectbureau denkt zelfs nog aan het boven elkaar aanleggen van twee tunnels.

Kronkelt

De dichtbevolkte Pijp is het enige deel van het tracé waar de metro onder de bebouwing loopt. Het rechtste traject betekent dat zeker veertig woningen nieuwe funderingen nodig hebben. Het projectbureau ontwikkelde een variant waarbij de tunnel wat meer kronkelt, maar op die manier onder slechts vijftien huizen door moet.

Als alle obstakels overwonnen zijn, stappen er naar schatting dagelijks 175.000 mensen op de noord-zuidlijn. Van het traject waarover de bouwers zich nu buigen, zouden in 2010 al ongeveer 46.000 mensen per dag gebruik maken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Bouwers metrolijn laveren tussen paden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken