Bekijk het origineel

KLANTTEKENINGEN

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

KLANTTEKENINGEN

6 minuten leestijd

Helios (I)

De komst van Air Miles naar Nederland zorgt voor heel wat beweging op de ‘spaarmarkt’. Sommige acties hebben een wat ludiek karakter. Vanuit de milieuhoek komt bijvoorbeeld het “Earth Miles”-plan, een initiatief waarmee de consument punten zou kunnen sparen voor elke kilometer die hij te voet aflegt, op weg naar een winkel.

Het Helios-spaarplan lijkt serieuzere vormen aan te gaan nemen. Volgende maand start het initiatief. Welke kant het op gaat, is zo ongeveer duidelijk. Nijvere deelnemers kunnen reizen bij elkaar sparen. Over de details wil P. Hunkemöller van Helios niet al te veel kwijt. „We zijn nog in het ontwikkelingsstadium. Het zou niet correct zijn nu bepaalde dingen al bekend te maken”.

Veel is al wel duidelijk. Helios is een initiatief van reisorganisatie OAD en postorderbedrijf Wehkamp. Namen van deelnemende bedrijven wil Hunkemöller’niet geven, wel zegt hij dat er gezocht wordt naar een brede samenstelling. Zo zal er onder meer een levensmiddelenbedrijf meedoen, evenals een bank, een tankstation en een computerbedrijf. Hunkemöller heeft er tien op zijn lijstje staan. Overigens beklemtoont Hunkemöller dat het niet gezegd is dat de Helios-spaarpunten ook bij de initiatiefnemers zullen kunnen worden verzilverd.

Belangrijk verschil met Air Miles is volgens de woordvoerder van Helios dat deelnemers niet hoeven door te sparen tot het bittere einde. Het nieuwe initiatief is dus in het gebruik wat flexibeler. Deelnemers kunnen ook, als ze willen, op een gegeven moment de rest van de reisprijs bijbetalen. Bovendien zegt Hunkemöller dat er een zeer breed pakket aan reizen zal worden aangeboden. „Huisjes, busreizen, of een autovakantie met alleen een hotel: het kan allemaal”. Welke reisbureaus aan Helios mee gaan werken, is overigens nog niet bekend. „We zijn daarover nog in onderhandeling”.

Een Helios-punt is een dubbeltje waard. Het gaat overigens van het deelnemende bedrijf afhangen hoeveel er besteed moet worden voor een zegeltje. Pas in een later stadium zal Helios overstappen op elektronisch sparen via een pasje.

British Petroleum, wellicht beter bekend onder de naam BP, weet van de belangstelling voor het reissparen ook een graantje mee te pikken. Het bedrijf is december 1994 gestart met een actie waarbij tankende consumenten voor hun bij elkaar geplakte zegeltjes kortingen op vliegtickets kunnen krijgen. BP werkt daarbij samen met British Airways. De tickets waarvoor de aanbieding geldt, hebben dan ook alle Engeland als bestemming.

Helios (II)

BP noemt zelf het voordeel dat haar actie op zeer korte termijn effect heeft. Met drie volle spaarkaarten kan al een reis worden geboekt. De gemiddelde korting per kaart (25 zegels) bedraagt vijftig gulden. De reductie op de bestemmingen Manchester, Birmingham en Londen (Heathrow en Gatwick) loopt op van 174 tot 284 gulden. „Dat is absoluut de laagste prijs voor een ticket naar Engeland”, zegt woordvoerder M. A. van der Pal.

De actie heeft volgens hem inmiddels vele honderden deelnemers. Dat zal de komende tijd (de aanbieding loopt tot eind maart) naar verwachting alleen maar toenemen. BP bereidt andere kortlopende acties voor, bij wijze van opvolger. „We denken aan.de mogelijkheid om te sparen voor een gratis tweede diner”.

Nederlanders die voor vakantietrips sparen via Air Miles kunnen in de toekomst ook spaarpunten verzamelen in het buitenland. Het is de bedoeling Air Miles in nog een ander Europees land te introduceren. In dat land kunnen dan ook Nederlanders met hun eigen spaarpas terecht. Dat schrijft directeur R. Gierkerk van Air Miles in het levensmiddelenvakblad Distrifood.

Het spaarsysteem is volgens hem de drie maanden dat het nu loopt, enorm aangeslagen. Van de ongeveer 6,5 miljoen huishoudens zouden er nu 1,2 miljoen de beschikking hebben over een spaarkaart. Gierkerk heeft de indruk dat een groot deel van de kaarten, die overigens bij aanschaf vijf gulden kosten, wordt gebruikt.

De directeur van Air Miles zegt dat hij in overleg is met een groot concern met fast-food-restaurants om zich aan te sluiten bij het spaarsysteem. Gierkerk laat in Distrifood doorschemeren dat het daarbij om McDonald’s zou gaan. Overigens hebben de al deelnemende bedrijven, onder andere Albert Heijn en Shell, het recht om nieuwe toetreders te weigeren.

Multimedia

Het is modieus om over “multimedia” te spreken. Het lijkt erop dat op den duur stêfeds meer consumenten hiervan gebruik gaan maken. De term duidt op apparatuur waarin beeld, geluid en tekst worden gecombineerd. De eerste toepassingen hiervan in het winkelkanaal zijn al gesignaleerd.

In de warenhuizen van V & D bijvoorbeeld staat op een prominente plaats een zogenaamde “informatiezuil” opgesteld. Bezoekers kunnen hier onder andere -langs elektronische weg- opzoeken waar ze voor een bepaald produkt moeten zijn. Dat gaat vrij eenvoudig. Met een vinger even op de gewenste plaats op het beeldscherm drukken is voldoende. Ook wordt aangegeven op welke manier men, vanaf het startpunt, op de gewenste afdeling kan komen. Zeker bij grotere warenhuizen is dat geen overbodige luxe.

Ook de zogenaamde “recept-o-maten” worden tot de multimedia-toepassingen gerekend. Dergelijke apparaten (ook een zuil met een beeldscherm) kunnen in de supermarkt helpen bij het samenstellen van de dagelijkse maaltijd. De klant kan kiezen. Wil hij een culinair hoogstandje of iets eenvoudigs op tafel zetten? Moet het goedkoop of mag het duur zijn? Vegetarisch of met vlees? Een afbeelding op het scherm toont meteen waar het om gaat. Desgewenst kunnen recept én bijbehorend boodschappenlijstje geprint worden. Ondertussen verschijnen er allerlei advertenties op het scherm. Van merkartikelen. De recept-o-maat wordt namelijk gesponsord door een aantal grote leveranciers. Deze informatiezuilen draaien overigens alleen nog maar op proef in een beperkt aantal supermarkten.

Multimedia-toepassingeii worden ook al gebruikt om betere produktinformatie te geven. In elke Praxis-vestiging staat een zogenaamde “Almat Favoriet Keukenontwerper”. Aan de hand van door de klant te geven informatie en wensen kan daarmee binnen tien minuten een keuken worden ontworpen. De consument kan ’een perspectief-tekening, offerte en besteladvies mee naar huis nemen.

De “Dessin Collector” van de Bijenkorf werkt op een vergelijkbare manier. Het gaat hierbij om de te kiezen stoffering van nieuwe meubelen. Met een druk op de knop verandert de kleur of verschijnt er een ander motiefje op de bank. De klant kan een full-color-afdruk mee naar huis krijgen.

Er zijn nog tal van andere toepassingen mogelijk. Bij de kapper kan op basis van een pasfoto een hoofd van allerlei kapsels worden voorzien. In Japan schijnen sommige kledingzaken een video-opname van een klant te maken. Met behulp van de computer kan deze persoon vervolgens worden ‘aangekleed’. Dat kan heel wat moeizaam gepas schelen...

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel heeft de huidige multimedia-toepassingen in de detailhandel op een rijtje gezet én heeft getracht te inventariseren welke vlucht deze techniek in de toekomst kan nemen. In het onderzoeksverslag “Winkelen langs de elektronische snelweg” worden vooral de hierboven beschreven varianten als kansrijk bestempeld. Verder spelen de kosten een belangrijke rol. De consument vindt al die extra voorzieningen wel aardig, zo valt te voorzien, als hij er maar niet meer voor hoeft te betalen...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

KLANTTEKENINGEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken