Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Autoriteit op school is onontbeerlijk”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Autoriteit op school is onontbeerlijk”

Drs. Wünch promoveert morgen in Kampen

2 minuten leestijd

KAMPEN - Autoriteit die bewust grenzen stelt en bewaakt, is noodzakelijk in de opvoeding van mensen. Juist op school, waar veel mensen met verschillende karakters, wensen en denkbeelden samen leven en leren, is dit onontbeerlijk.

Dit stelt drs. H. G. Wünch in zijn proefschrift “Autoriteit op de christelijke school”. Hij wil hierin een eerste stap zetten naar een „bijbels en pedagogisch verantwoord standpunt ten aanzien van opvoedkundig gezag op een christelijke school”.

Drs. Wünch hoopt morgen aan de Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken in Nederland (synodaal) op deze dissertatie te promoveren tot doctor in de theologie. De ondertitel luidt: “Een onderzoek naar de discussie over autoriteit op protestants-christelijke scholen in Duitsland”. Promotor is prof. drs. K. A. Schippers, co-promotor is prof. dr. G. Schröter. Referent is dr. A. Mauerhofer.

Invloed

De promovendus, die zelf uit Duitsland afkomstig is, stelt dat de anti-autoritaire beweging in zijn vaderland veel invloed heeft gehad op de Duitse pedagogiek. Deze beweging heeft „de pedagogiek uiteindelijk teruggebracht bij de zuiver functionele aspecten van autoriteit in de opvoeding”.

Drs. Wünch beschrijft deze ontwikkeling en probeert aan te tonen hoe aan het einde van de jaren zeventig tegen deze achtergrond de “evangelikale Bekenntnisschulen” ontstonden. Deze scholen zetten zich aanvankelijk af tegen de anti-autoritaire beweging. Ze slaagden er echter volgens de promovendus tot nu toe niet in een positief geformuleerd standpunt ten aanzien van de autoriteit te ontwikkelen.

Drs. Wünch neemt daarom de uitgangspunten van de christelijke scholen ter hand en onderzoekt bijbelse uitspraken over autoriteit. Deze spitst hij toe op de schoolse opvoeding.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

„Autoriteit op school is onontbeerlijk”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken