Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Conflict Zeeland met Rijk over veerboot

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Conflict Zeeland met Rijk over veerboot

Minister betaalt pont alleen bij bouw toltunnel

2 minuten leestijd

MIDDELBURG - Er dreigt een conflict tussen de provincie Zeeland en het Rijk over de nieuwe veerboot voor de Westerschelde. Minister Jorritsma van verkeer en waterstaat weigert de pont te betalen als de toltunnel niet doorgaat. Dat heeft gedeputeerde ir. J. I. Hennekeij van de provincie Zeeland gisteren bekendgemaakt.

Zeeland heeft dringend een nieuwe veerboot nodig om de Prinses Margriet te vervangen. Die voldoet niet meer aan de veiligheidseisen die straks gaan gelden. Opknappen is te kostbaar. De minister stelt hiervoor echter alleen geld beschikbaar als er een vaste oeververbinding tussen Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen komt. Het Rijk is namelijk niet van plan de Provinciale Stoomboot Diensten (PSD), exploitant van de veren, tot in lengte van jaren financieel te blijven steunen. In de praktijk betekent dit dat er een complete veerdienst vervalt, bijvoorbeeld Kruiningen-Perkpolder, of dat er maar een keer per uur gevaren zal worden. Dat gebeurt echter alleen als de toltunnel er niet komt.

De bouwer en exploitant van de WOV, Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW), wil dat de veerdiensten tot 2002 volledig intact blijven. In dat jaar moet de tunnel klaar zijn. Als er gerommeld wordt met de veren, is de kans groot dat veel gebruikers een route via België kiezen. Dat betekent straks minder tolinkomsten. KMW wil dat financiële risico niet lopen. Wil de aannemer de zaak niet afblazen, dan moet de minister de bouw van een nieuw vaartuig voor de PSD wel goedkeuren.

Bovendien hebben Provinciale Staten van Zeeland geëist dat er in alle gevallen een nieuwe veerboot komt. De komende weken zal daarover nog fors onderhandeld moeten worden met de minister. GroenLinks noemde de houding van Jorritsma „chantage”. De gedeputeerde wil die uitlating vooralsnog niet onderschrijven.

Duurder

Een extra probleem is dat bij realisering van de WOV in 2002, de afschrijving van een nieuwe pont duurder uitvalt. Tot voor kort gingen Rijk en provincie ervan uit dat de oeververbinding er pas in 2004 zou liggen. De waardevermindering van de boot zou dan over meer jaren kunnen worden gespreid.

Voorlopig gaat iedereen er nog van uit dat de tunnel er komt, ondanks een aantal punten waarover nog geen akkoord is. Zo zit er Bijvoorbeeld nog een financieel gat van 100 miljoen in het 1,7 miljard kostende project.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Conflict Zeeland met Rijk over veerboot

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken