Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gevaar op 80-km-wegen nog steeds onderschat

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gevaar op 80-km-wegen nog steeds onderschat

5 minuten leestijd

De Wekeromseweg tussen Wekerom en Ede staat niet bekend als een bijzonder gevaarlijke weg. Toch zijn er de afgelopen maanden op vrijwel dezelfde plek twee dodelijke ongelukken gebeurd. De eerste op 6 november, de tweede op 11 februari. De oorzaak van de ongevallen was geheel verschillend. Wat wel overeenkwam: de verongelukte bestuurders waren mensen die ter plekke goed bekend waren.

Op zaterdag 11 november reden twee broers uit Lunteren ‘s avonds laat over de Wekeromseweg. Op een gedeelte waar de weg door een bos loopt, begon de 18 jarige bestuurder een auto voor hem in te halen. Tijdens de inhaalmanoeuvre schrok de 18-jarige bestuurder van een hert dat langs de weg stond. De auto begon te slingeren, raakte in een in een slip en kwam tot stilstand. De bestuurder overleed ter plaatse, zijn 21-jarige broer werd zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd.

Inhalen

Op dezelfde weg gebeurde enkele weken later, op 11 februari, een tweede dodelijk ongeval. Ditmaal op een zaterdagmiddag. Een 26-jarige inwoonster van Wekerom reed richting Ede. Ter hoogte van tuincentrum De Valouwe moest zij plotseling hard remmen voor een tegenligger, die een tractor met aanhanger inhaalde. Tijdens de remmanoeuvre raakte de auto van de Wekeromse in een slip, schoot naar de andere kant van de weg en botste tegen een boom. De vrouw overleed ter plaatse. Een 19-jarige man uit Otterlo, die bij haar in de auto zat, moest met hersenletsel worden overgebracht naar het ziekenhuis.

De bestuurder van de inhalende personenauto heeft waarschijnlijk niet gemerkt welke gevolgen zijn inhaalmanoeuvre heeft gehad: hij is doorgereden. Ook de tractorbestuurder is doorgereden, omdat hij niet in de gaten had wat er zich achter zijn aanhanger afspeelde. Na een oproep in het Gelders Dagblad heeft de tractorbestuurder zich bij de politie gemeld. Hij kon zich nog wel herinneren dat hij ter hoogte van het tuincentrum op een gevaarlijke manier werd ingehaald door een witte personenauto, maar kon niet zeggen wat het merk en het kenteken van deze auto waren.

Balans

In het politiebureau van Ede maakt voorlichter W. J. Veenendaal de treurige balans op. In totaal hebben in de regio GelderiandMidden sinds 1 januari al zeventien dodelijke ongevallen plaatsgevonden. Het grootste deel daarvan is gebeurd op 80-km-wegen. Het gevaar van dat soort wegen wordt nog steeds zwaar onderschat.

Tunnelblik

„Er wordt op dit soort wegen veel te hard gereden. Als ik in mijn eigen auto over de Wekeromseweg rijd, word ik om de haverklap ingehaald door mensen die ruimschoots harder dan 80 rijden. Geen wonder ook: het is een mooie, gladde weg met een fietspad ernaast, en er is meestal weinig verkeer. Maar de weg gaat wel voor een groot deel door een bosachtig gebied, waar plotseling allerlei wild de weg kan oversteken. Uit de zijwegen kunnen onverwachts fietsers of landbouwvoertuigen komen en op de weg bevinden zich regelmatig tractors. Ook al lijkt alles rustig: er dreigen allerlei gevaren”.

„Rijd daarom rustig op dit soort wegen”, maant Veenendaal. „Ook al ken je de route door en door en gebeurt er nooit wat. Bij hoge snelheid heb je een veel langere remweg en bovendien wordt je blikveld nauwer. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de bestuurder uit Lunteren zo schrok van het hert langs de weg. Door de tunnelblik die je krijgt bij hoge snelheden, merk je een hert langs de kant pas heel laat op. Uit de getuigenverklaring van de bestuurder die werd ingehaald, blijkt dat de betrokken automobilist ruimschoots boven de 80 km/u gereden moet hebben: de bestuurder die werd ingehaald reed al harder dan 80”.

Op de Veluwe komen regelmatig ongevallen voor als gevolg van overstekend wild. Vooral in de wintermaanden, omdat het wild dan uit de bossen komt om voedsel te zoeken. In de zomermaanden trekken herten en zwijnen zich veel meer terug.

Goed bekend

Wat opvalt, is dat bij ongevallen op 80-km-wegen vaak mensen betrokken zijn die ter plekke goed bekend zijn. „Doordat ze de weg zo goed kennen, gaan ze onwillekeurig hun grenzen verleggen. Van iedere bocht kennen ze elk kuiltje en elk hobbeltje en weten ze precies met welke snelheid ze erdoorheen kunnen. Ze weten welke gedeelten gevaarlijk zijn en uit welke zijweg wel eens een tractor komt. Maar doordat ze het traject zo goed kennen, zijn ze minder gespitst op het onverwachte: het hert dat opeens de weg oversteekt, de fietser die tegen de regels op de rijweg rijdt, een bus die opeens stopt op een plaats waar geen bushalte is”.

De vrouw die op 11 februari om het leven kwam, had volstrekt geen schuld aan het ongeval. Ze reed op haar eigen weghelft met vermoedelijk een normale snelheid in de richting Ede. Toen gebeurde het onverwachte: op een onoverzichtelijk gedeelte van de weg (vlak voor een heuvel) was een tegenligger begonnen aan een inhaalmanoeuvre. Ongetwijfeld is de bestuurster volstrekt verrast geweest. Aan de voet van de beschadigde boom getuigen nu nog enkele verwelkte bloemen van de vreselijke klap die het gevolg was.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 1995

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Gevaar op 80-km-wegen nog steeds onderschat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 1995

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken