Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godsdienst dekmantel voor incest

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Godsdienst dekmantel voor incest

Geestelijke ravage na seksueel misbruk in christelijke gezinnen

5 minuten leestijd

Werkt ons christelijk geloof incest in de hand? Bieden bijbelteksten vaders de mogelijkheid om hun dochters eerst seksueel te misbruiken en hun vervolgens liet zwijgen op te leggen? „Steeds bad ik of het mocht ophouden, maar God luisterde nooit”.

De rechtbank in Rotterdam veroordeelde begin deze maand een man tot een gevangenisstraf van vier jaar wegens seksueel misbruik van zijn dochters. Bij de behandeling van de strafzaak kwam een rapport van de reclassering ter sprake waarin een verband werd gelegd tussen de gepleegde misdaden en „het gereformeerde geloof, waarbinnen de vrouw de man moet behagen, nederig en dienstbaar moet zijn”.

Het rapport is opgesteld door M. Keppel, maatschappelijk werkster bij de reclassering in Rotterdam. Zij zegt: „Laat ik daar heel duidelijk in zijn, die relatie heb ik absoluut niet willen schetsen. Dat een advocaat iets uit z’n verband rukt, is onderdeel van het spel, hoe vervelend dat ook is”.

Volgens mevrouw Keppel heeft de verdachte het geloof sluw aangegrepen om zijn dochters te misbruiken. „Ik zal de laatste zijn om te beweren dat het geloof aanzet tot incest. Incest kun je niet op het geloof schuiven, dat heeft veel meer te maken met hoe iemand persoonlijk in elkaar steekt. Daarbij kan wel gebruik worden gemaakt van het geloof”.

Overigens verwijst Keppel naar literatuur waarin godsdienst wordt gezien als een risicofactor voor incest. In een vorig jaar verschenen handboek voor hulpverleners schrijft psychiater F. Bruinsma over „het gevaar van incest in religieuze kringen”. Hij citeert de verklaring van een incestpleger, die meende dat er niets kwaads was bedreven. Immers, „God heeft niet ingegrepen toen ik sex met mijn dochter had”.

Woedend en bitter is ook in 1985 een verband tussen godsdienst en incest gesuggereerd door de feministen A. Imbens (theoloog) en I. Jonker (historica). Jaren achtereen, schreef Imbens, moest zij van haar moeders vader, die tevens haar verkachter was, regelmatig horen dat vrouwen onreine, slechte zondaressen waren.

Imbens verweet mannen dat zij in de praktijk de Bijbel gebruiken om vrouwen en meisjes onder de duim te houden en zo alle voorwaarden te scheppen om kinderen seksueel te misbruiken. Volgens Imbens en Jonker heeft de christelijke opvoeding meisjes tot gemakkelijke prooien gemaakt voor seksueel misbruik in gezin of familie.

Openheid

Over deze kritiek mogen we niet zomaar heen stappen, menen hulpverleners van gliagg ”De Poort”. Als rode draad van de feministisch-theologische visie zien zij de aanname dat de Bijbel en de God van de Bijbel onderdrukking van vrouwen bewerken. Maar de Bijbel geeft mannen absoluut geen aanleiding om wie dan ook seksueel te misbruiken, stellen drs. J. Kok, drs. A. Koster en dr. J. van der Wal daar tegenover in de publikatie ”Incest, een informatieve en praktische handreiking in bijbels licht”.

De laatste jaren wordt volgens psychologe Kok, hoofd van de jeugdafdeling van de gliagg-vestiging in Amersfoort, minder vaak een verband gesuggereerd tussen geloof en incest. Aan deze verandering heeft volgens haar bijgedragen dat van christelijke zijde de laatste jaren in alle openheid over incest is gesproken.

Kok: „Je komt op dezelfde aspecten die een rol spelen bij het seksueel misbruik als in niet-christelijke gezinnen. Daardoor wordt minder argwanend naar ons gekeken. De gliagg heeft ook steeds meer contact met andere hulpverleningsinstellingen, zoals bijvoorbeeld de raden voor kinderbescherming en de reclassering. Als je wat over het gereformeerde milieu uitlegt, wordt de geslotenheid en de geloofsachtergrond niet meer zo direct in verband gebracht met seksueel misbruik”.

Verborgen

Seksueel misbruik in christelijke gezinnen kan een geestelijke ravage aanrichten. In de eerder genoemde publikatie ”Incest” staat de ervaring van de 18-jarige Jantien, jaren achtereen seksueel misbruikt door haar vader. Hij brak haar verzet door bijvoorbeeld te zeggen: „Als jij ooit nog bekeerd wilt worden, kun je maar beter niet zo brutaal zijn”. En hij dreigde met Gods straffen wanneer ze over het seksueel misbruik zou praten.

Ondertussen nam haar vader deel aan het heilig avondmaal en genoot hij groot respect bij een deel van de kerkelijke gemeente. Het verhaal van Jantien is met ongeloof ontvangen. Met de kerk wil zij niets meer te maken hebben. De gedachte aan bidden en bijbellezen maakt haar opstandig. Ze voelt zich door God in de steek gelaten. „Steeds bad ik of het mocht ophouden, maar God luisterde nooit”.

Hulpverleners van de gliagg zijn vaak tegengekomen dat godsdienstige argumenten werden gebruikt om het misbruik verborgen te houden. „Je mag je vader niet te schande maken”. Vaak blijkt dat effectief. „Waar een vader zijn dochter misbruikt, leidt hij haar niet tot de God van het Woord. Hij gaat er juist vierkant voor staan en beneemt haar alle zicht op de Vader die Hij in Zijn Zoon Jezus Christus wil zijn”, aldus Kok, Koster en Van der Wal.

Ze hebben gezien hoe veel slachtoffers God verwarren met hun eigen vader Soms is er het gevoel dat God zich schaart aan de kant van de vader. Daarvan getuigen de volgende regels:

„Mijn vader is alles en God is alles
mijn vader is een beetje God
en God is mijn vader
ik ben het speeltje van mijn vader
ik word gebruikt
mijn vader heeft God
en ik heb niemand meer”.

Hooghartige kritiek op de feministische theologie is volgens de hulpverleners van de gliagg niet op haar plaats. „Zolang er nog één geval van incest binnen de christelijke kerk bestaat, onthouden we ons daarvan. We doen er goed aan eerst naar onszelf te kijken. De Bijbel zelf schuwt het aanwijzen van het kwaad binnen de gemeente niet. Want christenen moeten zich bewust worden van het feit dat dergelijk kwaad onverdraaglijk is voor God en de gemeente. Zij zal het daarom uit haar midden moeten wegdoen”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Godsdienst dekmantel voor incest

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1995

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken