Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLM gaat op eigen kracht Europese concurrentie te lijf

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLM gaat op eigen kracht Europese concurrentie te lijf

Fusies maken luchtvaartmaatschappij niet nerveus

3 minuten leestijd

AMSTELVEEN - De KLM onderhandelt op dit moment met geen enkele Europese luchtvaartmaatschappij over samenwerking. Ook met de Oostenrijkse maatschappij Austrian Airlines wordt niet gesproken. De KLM blijft op eigen kracht streven naar een groter marktaandeel in Europa.

Met deze stellige ontkenning maakte een KLM-woordvoerster gisteren resoluut een eind aan geruchten dat de luchtvaartmaatschappij gebaat is bij de samenwerking tussen de luchthavens Schiphol en Wenen. Schiphol maakte gisteren bekend een belang van 1 procent in de luchthaven van de Oostenrijkse hoofdstad te hebben genomen.

De samenwerking tussen de luchthavens staat volgens de woordvoerster „los van een eventuele samenwerking die de KLM beoogt”. De overeenkomst heeft niets te maken met de activiteiten van de luchtvaartmaatschappij in Wenen. De KLM werkt op beperkte schaal samen met Austrian Airlines en de kleinere Oostenrijkse maatschappij Tyrolean. Met Austrian wordt een gecombineerde vlucht tussen Amsterdam en Wenen uitgevoerd. Tussen Amsterdam en Salzburg voert de KLM met Tyrolean een gecombineerde vlucht uit.

Tweede hub

Op de lange termijn heeft de KLM wel een tweede hub -knooppunt van luchtlijnen- naast Schiphol nodig. Die tweede hub zal dan worden ontwikkeld in relatie met een Europese partner, aldus de woordvoerster, „maar momenteel zijn er geen onderhandelingen met wie dan ook gaande”. Tijdens de mislukte gesprekken over de fusie tussen KLM, Swissair, SAS en Austrian Airlines is in dat verband Wenen wel genoemd als het knooppunt van de vier partners voor de vluchten op Azië.

De KLM blijft voorlopig met haar huidige partners streven naar een groter marktaandeel in Europa. In de afgelopen jaren is het marktaandeel gegroeid, maar, zo voegde de woordvoerster eraan toe, dat gebeurde in een groeiende markt. De KLM heeft in Europa de afgelopen vier jaar haar marktaandeel verdubbeld tot 5,1 procent. De luchtvaartmaatschappij streeft naar een aandeel van 10 procent in het Europese luchtvervoer.

Het aandeel van de KLM valt in het niet als die van andere Europese maatschappijen ernaast worden gelegd. De vorige week ontstane alliantie van de Duitse Lufthansa en de Scandinavische SAS neemt 24,8 procent van de Europese koek. British Airways heeft een marktaandeel van 16 procent. De combinatie van Swissair en Sabena bezet de derde plaats, daarna komt Air France.

Marktaandeel

De KLM heeft de verdubbeling van haar marktaandeel bereikt door efficiënter te werken. Ook is een aantal lijnen overgedaan aan bestaande partners, zoals Transavia en het Britse Air UK. In beide partners heeft de KLM een aanzienlijk belang, respectievelijk 80 en 14,9 procent. De KLM blijft volgens de woordvoerster kijken welke lijnen in Europa het beste, wat kwaliteit, kostenniveau en efficiëntie betreft, door wie bediend kunnen worden. „Wij blijven streven naar een verdere groei in Europa in samenwerking met de huidige partners”. Bij het streven naar uitbreiding in Europa wordt ook de Amerikaanse partner Northwest Airlines betrokken.

Van de recente samenwerkingsovereenkomsten tussen Swissair en Sabena en Lufthansa en SAS wordt de KLM niet zenuwachtig. Zij voelt zich zeker niet buiten spel gezet. Deze allianties zijn volgens de woordvoerster tekenen van een „consolidatieproces van samenwerking in Europa dat nu is begonnen nadat maatschappijen intern orde op zaken hebben gesteld. „Het begin en zeker niet het eind”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 mei 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

KLM gaat op eigen kracht Europese concurrentie te lijf

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 mei 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken